You are currently viewing Så presenterar ni ert företag professionellt på en mässa eller konferens

Så presenterar ni ert företag professionellt på en mässa eller konferens

ANNONS

Mässor, konferenser och andra event är populära sätt att marknadsföra företagets produkter och tjänster och förhoppningsvis motta positiv uppmärksamhet till företaget. Det är också ett perfekt tillfälle att exponera företaget för andra människor i samma bransch och bygga ett större nätverk. Med en noggrann planering och rätt marknadsföringsstrategier kan ni få ut det mesta av er tid på mässan eller konferensen och öka era potentiella affärsmöjligheter.

Köp in rätt marknadsföringsmaterial

För att kunna locka till er publik och andra människor i branschen krävs det att ni marknadsför er på bästa sätt. Något som ni bör investera till mässan och framtida konferenser är en mobil mässvägg, med ett erbjudande eller annat kommunikationsmeddelande som drar besökarnas uppmärksamhet till företagets monter. Ni kan läsa mer om snygga mässväggar, pop-up displays, zipperwalls och Blixtlåsbanderoller här. Mässmonter som dessa är den perfekta lösningen för ert företag om ni vill marknadsföra er på ett unikt sätt. Tack vare dess kompakta storlek kan ni enkelt ta den med på vilken mässa eller konferens ni än ska på och med fördel använda den som en fondvägg för att presentera era tankar och idéer.

Förutom att presentera ert företag med en mässvägg är det viktigt att ni har tillräckligt med visitkort att dela ut och gärna broschyrer tillgängliga för de som intresserar sig för ert företag. Det räcker inte med att locka till er potentiella kunder genom bra marknadsföring– ni måste behålla dem också.

Samla all fakta om er verksamhet och era produkter/tjänster

Innan du och dina kollegor beger er till mässan är det viktigt att ni förbereder er för alla frågor som kan ställas. Bekanta er med allt som finns att veta om er verksamhet och era produkter/tjänster, samt förbered er på att veta varför er organisation passar bra in i branschen. Om det dyker upp några stora affärsmän/kvinnor vill ni inte verka nervösa. Ni bör därför ha minst en genomgång innan ni beger er till mässan och gärna fördela arbetsuppgifterna mellan varandra. Vem står för vad, vem svarar på vilka frågor och så vidare. Rätt retorik och strategier är nyckeln för att presentera ert företag med framgång.

Var professionella under hela eventet

Förutom en innovativ marknadsföringsstrategi och är pålästa om ert företag är det viktigt att ni är professionella under hela presentationen. Det är viktigt att det alltid står minst en person vid montern, redo att svara på eventuella frågor som uppstår. Ni bör även bestämma er för en klädkod innan ni beger er till eventet, allt för att försäkra er om att alla ser så professionella ut som det går. Försök att inte äta vid montern och se till att kaffekoppar och godispapper inte ligger och skräpar. Ni representerar ert företag under hela eventet – oavsett om ni är ute och minglar med andra affärsmänniskor eller om ni är på lunchpaus. Om alkohol är inkluderat under konferensen är det en god idé att skära ner på intaget så att ni inte ger ett dåligt intryck av er och ert företag.

Ju mer professionella ni är desto mer positiv feedback kan ni förvänta er att motta från andra.