You are currently viewing Roxen firar 30 år och fortsätter att stärka östergötland som en digital innovation-hub
Papperstidningen är fortfarande viktig för att driva intäkter och för varumärket, något som bevisas av tillströmningen av nya kunder som tidigare moderniserat sin ­onlineplattform - men där det nu är hög tid att integrera printproduktionen med modern teknologi, berättar VD Per Östlund. Foto: Björn Lisinski

Roxen firar 30 år och fortsätter att stärka östergötland som en digital innovation-hub

1993 lanserade Roxen Sveriges allra första hemsida – och i dag hjälper deras innovativa ­publiceringssystem mediehus runtom i världen att ­effektivisera sin produktion. Bland annat har Linköpingsföretaget utökat sin kund­lista med storkunder som The ­Philadelphia Inquirer – en av USA:s största dagstidningar.

Det 30-årsfirande bolaget från Linköping är en i raden av framgångsrika avknoppningar från Linköpings universitet.

  Grundarna skapade Sveriges allra första och en av världens första hemsidor i användarföreningen Lysator på universitet – något som låg till grund för starten av Roxen. Vi har alltid varit något av en pionjär inom vår bransch, framhåller VD:n Per Östlund.

I början fokuserades framför allt på ­Roxens eget Web-CMS och att bygga webbsidor åt stora företag – men det ändrades med åren. Inte minst när Kinnevikkoncernen beställde ett produktionssystem för både webb och print för sin gratistidning Metro över hela världen.

När Per Östlund klev in som vd under 2011 var det just möjligheten att få bidra till mer och oberoende media som lockade. Han såg stora affärsmöjligheter på en media­marknad i omvandling.

Sedan flera år tillbaka hjälper Roxens system mediehus runtom i världen att ställa om sin produktion. I Skandinavien är några av de största kunderna Aftonbladet i Sverige, Dagsavisen i Norge och Dag­bladet Information i Danmark.

Linköping är fortsatt basen, där 12 av 16 medarbetare håller till, dessutom har före­taget kontor i Stockholm och Mexico City.

Resan som gjorts är häftig och anmärkningsvärd – att med få anställda lyckats med ett stort globalt genomslag. På kundlistan finns mediehus i många olika länder. Inte minst en storkund som The Philadelphia Inquirer – som är en av de största dags­tidningarna i USA.

  Jag har en stor tilltro till vad man kan åstadkomma som ett mindre bolag. Men vi har fått prioritera hårt för att fokusera på områden där vi kan ligga i framkant och där vår utveckling gör skillnad, framhåller han.

En av flera förklaringar till deras stora framgångar tillsammans med den starka och tekniska innovationsgraden är det medvetna valet att gå från ett brett utbud – till en smalare, mer nischad tjänst.

  Vi lägger numera allt krut vi har på vår molnbaserade tjänst i Amazons moln och har ökat automationsgraden ytterligare med användarvänliga och effektiva hjälpmedel till vårt innovativa system. När de flesta redan räknat ut papperstidningen har vi satsat på teknik som gör det möjligt att fortsätta producera print och e-tidning med lönsamhet.

Han fortsätter:

  Papperstidningen är fortfarande viktig för att driva intäkter och för varumärket, något som bevisas av tillströmningen av nya kunder som tidigare moderniserat sin ­onlineplattform – men där det nu är hög tid att integrera printproduktionen med modern teknologi.

På senare tid har företaget även tecknat avtal med de två norska dagstidningarna Klassekampen och Dagsavisen, samt den svenska tidningen Dagen. Samtliga har gått över till Roxen Editorial Portal, en modern molntjänst som möjliggör effektiv printproduktion integrerat med tidningens onlinesystem.

  Med Roxen Editorial Portal har tidningsredaktionen fullständig kontroll över layout och kvalitet men slipper manuell handpåläggning tack vare automatiserade mallar. Hela systemet är dessutom molnbaserat och helt integrerat med kundens digitala plattform.

Alldeles nyligen invigdes det nya kontoret på Storgatan i Linköping. Därifrån hoppas Roxen att fortsätta stärka Östergötlands position som en digital innovation-hub tillsammans med andra starka aktörer inom mediatech-området.

  Det är betydligt mer ombonat, ­modernt och trevligt än i våra gamla lokaler på S:t Larsgatan. Även om våra med­arbetare arbetar mer hemifrån efter pandemin försöker vi samla alla en dag i veckan, då vi bland annat har gemensam frukost. Många upplever att de kan arbeta mer i lugn och ro med sin programmering hemifrån, där även arbetsdagen kan läggas upp som de själva vill för att undvika stress. Men ibland behöver vi träffas för att stärka ­gemenskapen, samt diskutera kluriga problem, dela kunderfarenheter och planera för framtiden tillsammans, säger Per Östlund. 

Det här är Roxen

Startade: 1993 i Linköping.
Produkt/bransch: Erbjuder mediehus runtom i världen en molnbaserad tjänst med sitt innovativa system för publicering i print och e-tidning.
Antal anställda: 16.
Omsättning: Cirka 20 miljoner kronor.

Text: Joakim Löwing
Foto: Björn Lisinski