You are currently viewing Optiqo – synliggör för säkerhet och kvalitet
Martin Älenmark och Daniel Westling, den ene innovatör och grundare av Optiqo och den andre VD för Optiqo Group. Foto: Björn Lisinski

Optiqo – synliggör för säkerhet och kvalitet

De möttes redan 2005, på HTC i Söderköping, men det kom att dröja ända till 2020 innan de skulle jobba ihop igen. Affärsstaden har träffat Martin Älenmark och Daniel Westling, den ene innovatör och grundare av Optiqo och den andre VD för Optiqo Group.

De tar emot i företagets relativt nyrenoverade lokaler en halvtrappa ner på Roxviksgatan 8 och över en kopp kaffe börjar Martin berätta om sig själv som en kille som redan från ung ålder gillat teknik.
– Jag skruvade isär allt som gick att skruva isär, mina radiostyrda bilar till exempel, för att se hur saker och ting fungerade och hängde ihop inuti. Han skrattar och berättar att det ofta var till hans pappas förtret eftersom det sällan gick att skruva tillbaka bilarna så de gick att köra igen.

Teknikintresset tog honom senare till Kanal Lokals kontrollrum och han arbetade med att sända fyra lokala tv-stationer innan han bland annat pluggade företagsekonomi och projektledning på Linköpings universitet vid Campus Norrköping.
– När jag sedan började på HTC i Söderköping 2005 träffade jag Daniel som redan arbetat ett par år med ett nytt affärsområde inom facility management, en städrondell som bara använde vatten i städprocessen och som på ett nytt sätt bidrog till både miljövinster och kvalitetsförbättringar.

– Mitt jobb var att få ut den nya innovationen på marknaden, fyller Daniel i. Både nationellt och internationellt. Ett uppdrag jag verkligen gillade eftersom jag brinner för teknik och marknad. Jag har jobbat mycket internationellt och tycker att det är fascinerande och spännande att möta andra kulturer, uppleva hur man gör affärer och vilka outtalade regler och synsätt som präglar affärslivet i olika delar av världen.
Till exempel berättar han om japaner som somnat på möten, vilket var helt okej, och om hierarkin som råder på vissa platser där ligger är väldig prestige i vem som får sitta bredvid vem.
– Att lyssna in, känna av och agera på andra sätt än man kanske är van vid hemifrån är utmanande, spännande och framför allt utvecklande, menar Daniel, som efter olika uppdrag med fokus på nya marknader fick jobb på Business Swedens Exportråd som managementkonsult med uppdrag att bland annat hjälpa StartUp-bolag på Linköpings Science park och företagsinkubatorn LEAD att komma ut med sina produkter och idéer såväl nationellt som internationellt.

”Namnet Optiqo är en ordlek och står dels för optimal time and quality control, men där finns också ordet optik, och det står för att vi vill synliggöra.”

Martin hade då arbetat på ISS som projektansvarig och upplevde att städbranschen var en osynlig bransch med lågstatusstämpel och som dessutom var mycket eftersatt i den digitala utvecklingen.
– Ofta har städning, av gammal vana, skett nattetid. För städning är något som ska göras, men inte synas. Men i takt med att arbetsvillkoren förbättrats har också bristen på digitala verktyg blivit synlig, säger Martin som berättar att beställningsförfarande och kontroll i städbranschen ofta fortfarande sker med papper och penna. Att det var ett stort glapp i vad man sålde och vad man faktiskt sedan levererade. Och att det rådde stor brist på uppföljning och kvalitetssäkring.

Han menar att städning är en färskvara och därför kräver uppföljning i realtid för att bli tillförlitlig.
– En toalett kan ju blivit städad precis som den ska, men när den sedan kontrolleras en halvtimme efteråt syns det kanske inte. Kan då beställaren lita på att jobbet blivit utfört?

Efter fem år med mycket resor insåg Martin att det var ohållbart att, med familj och barn, vara borta så mycket hemifrån. Tanken på att utveckla ett digitalt systemverktyg grodde och 2012 startade han Optiqo tillsammans med kompanjonen Magnus Freland.
– En entreprenörshjärna stannar inte vid att konstatera att det finns ett problem, skrattar han. Man vill självklart hitta en lösning på problemet också. Och det var vad vi gjorde. Namnet Optiqo är en ordlek och står dels för optimal time and quality control, men där finns också ordet optik, och det står för att vi vill synliggöra. Synliggöra branschen, synliggöra för besökaren när utrymmet senast blev städat och synliggöra för bättre kontroll och uppföljning, säger han.

År 2012 var det digitala fortfarande ganska nytt. Som jämförelse kan nämnas att den första iPaden kom 2010 och det som nu är en självklarhet för många var inte helt enkelt att sälja in. Appar? Vad var det? Martin berättar att man tog fram ett system som man sålde in som ersättning för pappers-checklistor och pennor, där man med en tagg eller ett kort registrerar sitt arbetspass och där besökare lätt ser när det städades senast och genom en QR-kod kan lämna sin feedback och skicka foto.
– Naturligtvis var det ju en kostnadsfråga som vi fick argumentera för med mjuka värden som transparens och kvalitetssäkring. Återkoppling i realtid, trygghet och säkerhet, säger Martin och berättar att en av de första större kunderna var Seattles flygplats som köpte in systemet just för att öka leveranssäkerheten och höja statusen och tryggheten hos besökarna.

Och det var där och då, på ett tillväxtprogram i Business Swedens regi, som vännernas vägar korsades igen.
– Det finns så otroligt många häftiga och nyskapande teknikföretag i vår region, säger Daniel. Och det var en stor förmån att få jobba med alla dessa innovatörer och entreprenörer. Självklart blir man ju sugen på att få vara med på resan de här bolagen gör emellanåt, men den här gången kändes det mer än rätt. Martin och Magnus hade teknik- och branschkunnandet. Jag hade alla mina erfarenheter från internationella marknader. Produkten fanns. Nu var frågan hur vi skulle ta det här vidare?

Året var 2020 när Daniel började sin resa med Optiqo, och i Coronatider blev det en ännu mer aktuell fråga med hygien och renhållning i offentliga utrymmen. Samtidigt är facility management en bransch som riktar sig mot fler områden, som förutom städ också betyder annan skötsel och inspektion.
– Med alla leveranser i ett och samma system kommer många fördelar, säger Martin och berättar också att med det digitala sättet att arbeta möjliggör man också för de som till exempel inte kan språket, eller inte kan läsa eller skriva, att ändå kunna sköta sitt jobb och rapportera på ett enkelt och tillförlitligt sätt.

Miljöaspekten är också viktig. Och att utnyttja alla resurser så mycket som möjligt för att minska klimatavtryck och skapa lönsamhet även ekonomiskt. Just nu är det stor efterfrågan på deras QlvrBox som hjälper till att mäta trafiken av besökare, hur många som rör sig, och när, och därigenom optimera leveransen genom behovsstyrd städning. Kanske behöver man se över vissa utrymmen oftare under en viss tid på dygnet eller vissa dagar i veckan? Kanske måste man sätta in extra service vid någon speciell tidpunkt?
– Vi har en kund som upptäckta att beläggningen på deras kontor, nu under Corona, bara var 18 procent, samtidigt som man köpte in lokalvård för 100 procent, berättar Daniel. Genom att behovsstyra servicen, och planera för toppar och dalar, kan man helt enkelt bli både ekonomiskt och miljömässigt smartare.

Det digitala arbetssättet gör det också möjligt att samla in viktig data som kan användas för att analysera och förstå olika beteendemönster.
– Det görs mycket bra, men vi kan göra det ännu bättre, menar Daniel och tar inomhusklimatet i bland annat skolor eller andra större företagsbyggnader som exempel där behovet av ventilation varierar väldigt mycket under olika dagar och veckor. Med ett system som i realtid mäter antal besökare i rummet kan ventilationen anpassas direkt när antalet ökar eller minskar.

För att kunna ta Optiqo ännu längre har man alldeles nyss gjort resan med att ta in utomstående kapital.
– Det var en spännande erfarenhet, säger Martin. Vi har ett system som är komplext att berätta om. Och att sitta ner med potentiella investerare och få dem att först förstå utmaningen och sedan se värdet, tro på idén, tro på tillväxt och på teamet– det var en riktig utmaning.
– Men vi har fått in, inte bara pengar, utan även bra bollplank och en massa erfarenhet säger Daniel. Och vi har ännu mer insett att vi kompletterar varandra väldigt bra.

De berättar om en idéspruta som släpper upp en mängd ballonger och en realist som analyserar rimligheten i att få ballongerna i mål. Och skjuter ner resten… och om en arbetsgrupp där alla är nyckelpersoner.
– Vi är en liten aktör, men vi jobbar mot stora kunder. Och det kan vi göra för att vi har våra rutiner på plats, vi har alla våra olika ansvarsområden men vi jobbar framåt tillsammans!

Att se sitt StartUp växa, bli ett ScaleUp och släppa in utomstående som ska tycka och tänka; hur känns det?
– Det är klart att det är en omställning, säger Martin. Men det är också en naturlig del i att växa. Jag skriver en del musik, och det är lite samma sak. Delar jag inte med mig av låtarna kommer de heller aldrig att ta sig ur min byrålåda och få eget liv. Lite läskigt, men det är så man kommer vidare. Och genom att ta hjälp av andra kan vi också hitta samarbeten som gynnar fler. Vi är många ScaleUp-bolag som befinner oss i samma fas, vi känner varandra, upplever samma utmaningar, hjälps åt och gläds med varandras framgångar. Här finns ingen prestige utan bara välvilja och en massa kompetens, och det är en enorm styrka.

När 2021 snart går mot 2022 ser Martin och Daniel fram emot att expandera till nya marknader och att få träffa nya samarbetspartners och kunder på mässor.
– Vi har två mässor i USA och en i London som hägrar, och vi hoppas och tror att vi ska kunna åka dit. Mycket kan man göra på digital väg, vi har till exempel rekryterat personal på digital väg under det senaste året och det har fungerat över förväntan bra. Men det är viktigt att ses för att göra affärer och att bara ses digitalt tar faktiskt lite död på kreativiteten.

Livet som pågår runt omkring, familj och vänner, musikskapandet och snickrandet på sommarstugan på kusten får bli inspirationskällor och tillfällen att hämta ny energi för att fortsätta utvecklas och växa.
– Om fem år ska vi ha flera nya dotterbolag runt om i världen, vi ska ha anställt flera ingenjörer här i Linköping, vara i framkant när det gäller att aktivt jobba för att minska klimatpåverkan och omsätta över 100 miljoner. Så vi har att stå i… ler de två företagarna, säger hejdå och tar hand om min kaffekopp innan det är dags att ta tag i veckans sista uppgifter. Helgen är snart här.

Text: Mirjam Lindahl
Foto: Björn Lisinski

Tidigare publicerat i Affärsstaden #8 2021