Nytt hotell växer fram
Interiörbilder från Linköpings nya hotell som öppnar i april 2021.

Nytt hotell växer fram

En räv sover aldrig – utan är ständigt nyfiken och på hugget.
Det ska känneteckna Sleepingfox Hotel Groups nya skapelse i Linköping, som ingår i Best Western-kedjan.
-Men gästerna ska förstås kunna sova gott om de vill, ler VD:n och delägaren Lars-Jerker Molin.

I byggnaden som tidigare bara bestått av parkeringshuset Akilles på Storgatan – håller ett helt nytt hotell på att växa fram i Linköping.
Cirka 4 500 kvadratmeter har tillkommit och tanken är att det ska öppna direkt efter påsk – närmare bestämt den 6 april.
Bakom projektet ligger Sleepingfox Hotel Group – som ingår i Best Western-kedjan, en av världens största hotellkedjor.

Företaget har tre delägare; Lars-Jerker Molin, Johan Kukacka och Jonas Westring – där den förstnämnde arbetar som VD.
-Vi ser verkligen fram emot att etablera oss i Linköping – som är en mycket expansiv stad under stark utveckling. Det är mycket som händer vad gäller byggnationer och man har ökat antalet turister på senare år – i takt med att eventen blivit fler och fler, framhåller Lars-Jerker Molin.

Vilka ser du som de största fördelarna med placeringen av hotellet?
-Dels att det är ett perfekt läge, där de mest centrala delarna av staden bara ligger några stenkast bort. Dessutom är det viktigt med goda parkeringsmöjligheter och de kan ju inte bli mycket bättre än att man håller till i samma byggnad som ett stort parkeringshus. Det kommer att bli en särskild entré från p-huset, vilket gör det väldigt enkelt för våra gäster som kommer med bil.

Något särskilt som annars utmärker hotellet?
-Framför allt att det kommer att ha ett liknande koncept som ett Best Western and hotel i Stockholm City – med höga krav på design och inredning, samt rum som är mindre till ytan, men väldigt smart planerade och yteffektiva. I stället satsar vi på stora sociala ytor, restaurang, bar och ett gym.

På vilket sätt har hur vi spenderar hotellvistelsen ändrat sig genom åren?
-Många lägger mer tid till att umgås på de sociala ytorna och det är därför vi har gjort dem lite större – exempelvis är loungen på cirka 180 kvadratmeter. Man sitter hellre och tar något gott att dricka tillsammans än att göra det på sitt eget rum. Sedan är det precis som när det gäller vårt eget boende i dag – intresset för att effektivisera kostnaden då man betalar per kvadratmeter ökar och därför vill man ha det mer yteffektivt.

Vilka krav är de största för att man ska bli en franschice inom Best Western?
-Det finns en hel del krav som måste uppfyllas – allt från standarden på inredning till att det ska finnas kaffe på rummet och hur städningen ska skötas. Ungefär två gånger per år skickar Best Western ut ”poliser” som kollar igenom – och de hotell som inte sköts fullt ut åker ut från kedjan. Jag vet del som har gjort det genom åren.
Han fortsätter:
-Det finns mycket positivt med att vara med i kedjan, där man samarbetar och hjälps åt vad gäller inköp, försäljning och marknad. Sedan Choice köpte upp de Best Western-hotell som fanns i Linköping för några år sedan finns helt klart ett tomrum att fylla för oss i staden.

Hur ser du på konkurrensen i Linköping – som med er är uppe i cirka 16 lite större hotell?
-Det är positivt med konkurrens förstås och viktigt att det finns ett stort utbud i en stad av Linköpings storlek. För oss gäller att ta marknadsandelar. Även om jag vet flera kunder som efterfrågat ett Best Western i staden, är det inget som löser sig av sig självt – utan handlar om hårt jobb för att synas och locka hit gäster.

Den rådande pandemin gör det inte precis enklare – känns det inte lite läskigt att öppna ett nytt hotell i en bransch i kris?
-Situationen är allt annat än bra – där vi på övriga hotell hade en minskning i beläggningen på 85 procent både i mars/april/maj och i november i jämförelse mot året innan. Klart att det är extremt oroande siffror. Som tur var hade vi lite i ladorna att ta av och har även kunnat låna av banken, som tror att det kommer att börja återgå till ett mer normalt läge snart.
-Jag hoppas att vaccinet kan börja tas snart och tror på framtiden. Men jag är övertygad om att vissa saker som pandemin fört med sig har förändrat vårt sätt. Som att fler möten kommer att fortsätta att ske digitalt. Det här hotellet är ju ett kombinerat affärs- och fritidshotell – men antalet fysiska möten inom affärslivet blir nog färre. I alla fall de kortare, som äger rum under några timmar samma dag. När man väl träffas tror jag att mötena blir lite längre, med i alla fall en övernattning.

Hur kom ni förresten på namnet till företaget – Sleepingfox Hotel Group?
-En räv sover ju aldrig, utan är ständigt nyfiken och på hugget. Precis så som vi vill vara. Men våra gäster får gärna sova gott om nätterna, avslutar Lars-Jerker Molin med ett leende.

Fakta Best Western
Startade: 1946 av Merill K. Guertin i USA. Huvudkontoret ligger i Phoenix, Arizona.
Produkt/bransch: Är en av världens största hotellkedjor med cirka 4 700 hotell i över 80 länder. I Sverige finns drygt 100 hotell utspridda över hela landet – från Trelleborg i söder till Kiruna i norr.

Fakta Best Western and Hotel Linköping

Planerad öppning: Den 6 april 2021.
Antal rum: 152 – både enkelrum, dubbelrum och familjerum.
Läge: Storgatan – i samma byggnad som parkeringshuset Akilles.
Utmärkande: Rum som är små till ytan – smart planerade och kostnadseffektiva. Har en stor lounge på 180 kvadratmeter, då sällskapsytor prioriteras. Finns restaurang, bar och ett gym.
Ägare: Sleepingfox Hotel Group – som i vår når upp till totalt tio olika hotell, där man ingår i Best Western-kedjan.

Bildtext: VDn Lars-Jerker Molin ser fram emot hårt jobb för att synas och locka gäster till Sleepingfox Hotel. ?????

Text: Joakim Löwing
Foto: The Common Office