Man tar in nya idéer från kunder för att suga upp de behov som finns på marknaden. En stor inspirationskälla är internet och facktidningar som vd Gunnar Kjellin studerar med stort intresse. Nyckeln till framgång är att man är experter på att förädla frukt och bär i alla dess former.
– Många recept hos oss har använts länge men genom att förädla dem och blanda olika frukter, juicer med varandra kan vi hela tiden utveckla nya produkter, säger Gunnar Kjellin, vd på Brunneby Musteri.
Företaget har en lokal profil men har på senare år expanderat kraftigt och exporterar i dag främst till Finland. Vidare går exporten även till Danmark och Tyskland. Framgången med deras produkter är den fina smaken. Den beror på att man så mycket som möjligt köper frukt och bär från hemmaträdgårdar och lokala odlare. På så sätt har man en helt annan kontroll på råvaran än vad alternativa dryckestillverkare har på marknaden. Genom detta håller man en hög kvalitet på sina varor.
– Vi har kvalitetsprodukter men för den skull är vi inte bland de dyrare på marknaden och våra produkter ger mycket för pengarna, säger Gunnar.
En självklarhet är att man har ett nära samarbete med de odlare som levererar frukt till Brunneby Musteri. Man hjälper varandra och Brunneby Musteri tar fram produkter som de kan sälja under de säsonger, året runt, då man inte har tillgång till frukt.
– Vi har inte bara vårt varumärke utan levererar till andra producenter som har sina egna varumärken, odlarna får på sätt tillbaka sin egen frukt, säger Gunnar Kjellin.
I Sverige var man först ut med att varmfylla alla safter på glasflaskor och därmed hade saft utan konserveringsmedel kommit till.
Målet är inte att bli störst på marknaden. Man vill växa långsamt så att deras framgångskoncept med att vara personlig, kan utvecklas utan brister. I fabriken kan till exempel personalstyrkan på tio personer, byta av varandra och hoppa in på alla stationer om det skulle behövas.
– Det händer att vi tackar nej till odlare för att inte tumma på kvaliteten men då hjälper vi dem genom att hitta ett annat musteri till deras produktion, berättar Gunnar.
2002 drabbade olyckan Brunneby Musteri genom att blixten slog ned och gårdsbutiken, fabriken och lagret brann upp. Detta skulle kunna knäcka vilken företagare som helst men dagarna efter branden satte man upp en liten kiosk med försäljning. Sedan hyrde man ett lager i Borensberg, hade en mobil fruktpress på en lastbil och baracker. 2004 återinvigde landshövningen de nya lokalerna.
Nätverkande. Företaget ingår i det nätverk som Göta Kanalbolaget driver med gemensam marknadsföring, och vidare är man med i Östgötamat och Svenska musterier.
– Att vara med i ett nätverk som företag är många gånger räddningen då man kör fast på egen hand, anser Gunnar.
Äppelmust och cider är som goda viner. Trenden är tydlig, naturprodukter som Brunneby Musteri säljer, har fått stor efterfrågan. I media och butiker som till exempel Urban Deli – restaurang, saluhall & matbutik i Stockholm, jämför man olika äpplen och frukt som har växt på sydsida med annan. Viss must, helt utan tillsatser, passar till maträtter som kött. Nya smaker tas fram som kittlar smaklökarna. En ny produkt är en grillmarinad baserad på äpplejuice och rapsolja som ger en syrlig och frisk sötma. Något nytt är också hälsojuicer som kan få dig friskare och öka din prestationsförmåga.
I sortimentet har man 300 produkter och tillverkningen är standardiserad genom att man kör små serier tillsammans med större. Det är enkelt att ställa om den för olika produkter och på så sätt få lönsamhet. Genom detta är man dessutom inte beroende av hur en eller några produkter säljer. Likadant är det med kundunderlaget, här har man varit noga med att sprida riskerna genom att man har många kunder att luta sig mot. Man ser dessutom framåt och etablerar hela tiden fler kundkontakter. Egen säljare, mindre grossister som säljer och ett bra återförsäljarnät är viktiga framgångsfaktorer.
Företaget har en stor fördel genom sin storlek och organisation jämfört med storföretagen på marknaden. Om Brunneby Musteri tar fram en ny produkt, så tar det 3-4 månader medan det kan ta 2-3 år för ett stort företag.
– Våra produkter skapar rakt igenom ett mervärde. Ta de restprodukter som vi genererar, till exempel de äppelpresskakor som blir över efter pressen och som kan säljas som djurfoder. Skal från blåbär och svartvinbär som innehåller antioxidanter kan säljas till läkemedelsindustrin, berättar Gunnar Kjellin.
TEXT: Per Oddman
FOTO: Per Oddman
Tidigare publicerat i Affärsstaden 5 – 2017