Motala växer med Smart Yta

Motala växer med Smart Yta

– När vi fick dubbelspåret och riksväg 50 tillsammans med införandet av platsvarumärket Motala, Östergötlands Sjöstad förändrades synen på Motala och ett positivt klimat började att smitta av sig, säger Fredrik. Och bron. För andra är det bara en bro, men för oss i Motala är det en symbol för framtidstro och hopp.

Vi kan historien. Motala med sin starka verkstadsindustri som sysselsatte merparten av befolkningen drabbades av nedläggningar. Arbetslösheten lamslog och skapade missmod.
– Det fanns, av naturliga skäl, ingen större tradition av entreprenörskap i Motala. Men när det vände började även företagandet att växa och idag finns det 25 procent fler företag i Motala än för femton år sedan. Det har vuxit fram en entreprenörsanda som spirar och blomstrar, inte minst bland de unga. Vi jobbar mycket mot skolorna och på den UF-mässa vi hade i dagarna visade 50 små företag upp sig. Det är fantastiskt att få vara med om.

De sticker inte under stol med att Lalandias etablering naturligtvis är en stark orsak till att fler blickar vänds mot Östergötlands Sjöstad. Bland annat har den stora byggkoncernen Serneke tecknat en avsiktsförklaring med Motala kommun om att gemensamt undersöka möjligheterna att utveckla området runt Lokverkstaden. Ambitionen är att skapa bostäder i ett attraktivt vattennära läge. Dessutom är ambitionen att den gamla Luxorbyggnaden byggas om till ett Family Entertainment Center, Motalas södra infart ska bli mer välkomnande och centrum ska utvecklas med handel och bostäder.
– Motala kommer att stärkas som besöksnäringskommun, och vi ska ju naturligtvis ta tillfället att ta vara på Lalandia-effekten på såväl kort som lång sikt.

Till regionen, med sina familjeattraktioner som Kolmården, Astrid Lindgrens värld, Flygvapenmuseum tillsammans med Lalandias planerade etablering, kommer ungefär två miljoner besökare årligen. Ett av Tillväxt Motala ABs fokus är att stärka Motala som besöksnäringskommun och skapa tillväxt i verksamheter kopplade till besöksnäringen, men också se till att det finns attraktiva boendemiljöer och möjlighet att driva lönsamma företag inom många branscher i Motala.
– Det finns markyta, men tyvärr inte lokaler som passar de mindre industriföretagen, säger Magnus och fortsätter sedan berätta om Smart Yta, Västerviksföretaget som nu etablerar sig på Bråstorp och erbjuder industriradhus med äganderätt.

Smart Yta grundades och drivs av fem vänner, som upplevde bristen på lokaler för småföretag och bestämde sig för att tillsammans utveckla något nytt.
– Visst finns det lokaler att hyra, men ofta är de inte särskilt ändamålsenliga, berättar Christoffer Dahlberg, delägare och försäljningsansvarig på Smart Yta. Idén med industriradhus har funnits tidigare runt om i Sverige, men då främst i bostadsrättsform. Det har dock visat sig väldigt svårt att sälja lokaler i BRF-form då bankerna inte varit så intresserade av att låna ut pengar samt att månadsavgifterna generellt är ganska höga

Han fortsätter berätta om vad man tittar på inför en etablering.
– Den geografiska placeringen, infrastruktur och kommande utveckling av en ort är viktiga faktorer och Motala sticker ut på många sätt som en mycket intressant ort med mycket företagaranda. Dessutom har vi fått ett otroligt fint bemötande från både Tillväxt Motala och Motala kommun.

Radhusen består av fastigheter om vardera 72 kvadratmeter med möjlighet att bygga till en övervåning på upp till 40 kvadratmeter. El, vatten, avlopp och golvbrunn finns, och eftersom man äger sin fastighet betalar man ingen hyra och har frihet att sätta sin egen prägel. Vill man kan man också installera solceller på taket.
– Vi är glada att Smart Yta hittat till oss i Motala och tror stenhårt på att detta kommer att blir en bra affär för många småföretagare, säger Fredrik.

Motala är i sig en liten kommun med sina 45 000 invånare, men här finns stor potential, menar Fredrik och Magnus som båda har brinnande engagemang för sin stad. Vattnet; Boren Vättern och kanalen, den långa stranden och inte minst det geografiskt perfekta läget är detaljer de gärna framhåller.
– Hälften av Sveriges befolkning når oss i Motala på tre timmar eller mindre, säger de. En högersväng på E4:an så är man här.

De är överens om att det inte är svårt att marknadsföra Motala som en lämplig etableringsort, varken till svenska eller internationella aktörer.
– Närheten är ett stort plus, säger Magnus. Närheten och enkelheten i staden men också möjligheterna i det nära geografiska läget i Sverige. Många företag vill hit och visst är det smickrande och ett kvitto på att vi jobbar rätt. Samtidigt måste vi vara noga med vilken struktur vi vill åstadkomma och välja dem som vi tror på och som kan bidra med mervärde över tid.

Hur Motala ser ut om fem, tio år ska bli spännande att få vara med och se, tycker både Magnus och Fredrik som tänker sig en stad med liv och rörelse, blomstrande näringsliv med hotell och restauranger, sport och nöjen.
– Motala kommer att ha något för alla och i framtiden vara en året-runt-destination. Som ett Kinder-ägg helt enkelt. Det ser kanske litet ut från utsidan, men är fullt av möjligheter inuti.

 

TEXT: Mirjam Lindahl
FOTO: Mirjam Lindahl

Close Menu
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com