You are currently viewing Med näsa för internationella affärer
Tommy lämnar över VD-posten på Amra, men fortsätter jobba för företagande i länet. Foto: Mirjam Lindahl

Med näsa för internationella affärer

– Nej, vet du. En entreprenör kan inte lägga av, skrattar Tommy Johansson och bjuder på en kopp kaffe på Food Hub högst upp i Correnhuset. En våning ovanför kontoret där han just nu avslutar sitt uppdrag som VD för Amra Medical AB. Men jag ska dra ner på takten lite fortsätter han och plockar upp en glasstatyett och ett diplom ur väskan. Han är nämligen just hemkommen från Los Angeles där han fått ta emot priset som ett av världens 100 mest lovande, unga icke börsnoterade företag 2018. (Red. Herring 100 Global Award)

Men resan startar naturligtvis inte här. Tommy har stor erfarenhet av företagande och en obändig entreprenörsanda med sig i ryggsäcken. Han berättar att den första tredjedelen av arbetslivet hittills, tillbringades på riktigt stora företag; Saab, Ericsson och Nokia. Nästa tredjedel handlade om medelstora företag som Industri-Matematik och IFS och de sista tolv åren har kretsat runt småföretag, start-ups och innovationer.
– Jag lärde mig oerhört mycket om processer, om ordning-och-reda och så vidare på de stora företagen. Lärdomar jag haft mycket nytta av i arbetet med de små, berättar han. Och när jag slutade som Vice VD på IFS 2007 för att starta egen konsultverksamhet och fick mitt första uppdrag från Saab, var det verkligen att starta med ett tomt, vitt papper.

Uppdraget handlade om att ta en Saab-utvecklad militär bildbehandlingsteknik, och undersöka inom vilka civila användningsområden tekniken skulle kunna tillämpas samt hitta potentiella kunder. Tekniken byggde på triangulering och gjorde det möjligt att skapa 3D-bilder av kartor, miljöer och byggnader. Bolaget, som hette C3 Technologies, uppmärksammades av Apple och såldes efter 3,5 år till dem för miljardbelopp.
– Att jobba globalt har alltid varit en drivkraft, säger Tommy. Redan på 80-talet arbetade jag en del internationellt med Ericssons europeiska dotterbolag, men då med helt andra förutsättningar. Mail var alldeles nytt och videosamtal var fortfarande sci-fi.

Han menar att tekniken idag naturligtvis underlättar, men att man ändå aldrig kan ersätta det personliga mötet helt och fullt. Det är i samtal öga mot öga, kanske under en måltid, som man skapar relationer och bygger förtroende. Sen kan man fortsätta på Skype.
– Jag har alltid prioriterat möten med kunder, säger Tommy. För det finns inga genvägar. Affärerna görs inte i Linköping- de görs där kunden är.

I samband med försäljningen av C3 var det dags för Tommy att än en gång fundera på vad han skulle göra. Svaret kom i ett möte på Venture Arena, där Olof Dahlqvist Leinhard presenterade sin och Magnus Borgas nya magnetkamerateknik. En metod utvecklad för att mäta fett och muskler samt skapa 3D-modeller av den mänskliga kroppen i syftet att kunna förutse bl.a. hjärt-, diabetes, lever- och muskelsjukdomar.
– Jag hade inga medicinska kunskaper, men jag kunde 3D och jag kunde bygga kundkontakter och företag. Så vi bestämde oss för att jobba ihop och 2011 började vi att utveckla Amra Medical AB.

Ett drag som visat sig vara smart. Idag har stora läkemedelsföretag som Pfizer och danska Novo Seeds samt svenska Industrifonden investerat i AMRA. Samarbeten som kommit till genom uthållighet, lite mer uthållighet och en hel del list.
– Ja, jag gjorde en rövare, som gick hem, skrattar Tommy och berättar om hur Pfizer Ventures representant inte återkom med återkoppling efter en genomgång.
Efter att ha försökt få kontakt under fem månaders tid skickade Tommy till slut ett SMS och skrev att ”Jag kommer att vara i New York tisdag och onsdag nästa vecka. Kanske ska vi fortsätta vår diskussion då?” Svaret lät inte dröja på sig. ”Välkommen på onsdag klockan 10”.
– Så det var bara att styra om veckans åtaganden, köpa biljett till USA och åka. Och investeringen var i hamn.

Att ta vara på de möjligheter som ges är ett av Tommys ledord. Liksom att vara en bra lagledare och bygga team. Själv är han före detta handbollsspelare på elitnivå, och menar att med en bra teamkänsla, i ett sammanhang där alla drar åt samma håll och känner sig delaktiga, kan man förflytta berg.
– Se på svenska fotbollslandslaget till exempel. Här fanns ingen världsstjärna, men många lagom bra spelare som tillsammans med ett proffsigt och tydligt ledarskap rubbade de riktigt stora fotbollsnationerna.

Det handlar om att sätta upp mål. Att veta var man vill och sedan aktivt jobba dit. Ingenting kommer gratis, men är man hängiven sin uppgift och tar sig an utmaningar med sunt förnuft, öppenhet och framföra allt ärlighet, så är man på god väg. Tommy har alltid tävlat och gillar inte att förlora. Det kan vara en av orsakerna till att prisväggen på Amra redan är full av diplom. Men för att Amra ska komma vidare internationellt har Tommy nu valt att kliva åt sidan och lämnar i dagarna VD-uppdraget till en amerikan.
– Naturligtvis är tanken att jag ska trappa ner så smått, men jag brinner fortfarande för innovativa idéer och entreprenörskap, så jag kommer att fortsätta att jobba med unga företag i Linköping. Gå in i styrelser, jobba som rådgivare, verka som affärsängel samt föreläsa om entreprenörskap för att delge mina erfarenheter från alla spännande företagsresor. Men det ska förstås bli trevligt att kunna ägna mer tid åt familjen, barnen, barnbarnen och vännerna, avslutar Tommy, ställer kaffekopparna i diskstället och ger sig iväg mot nästa möte.

 

TEXT: Mirjam Lindahl
FOTO: Mirjam Lindahl