Med människorna i centrum
Jag attraheras av just det här med att man ska jobba med och fokusera på de enskilda individerna – för det är de som är företaget, säger Boel Sjöstrand, VD Linkura.

Med människorna i centrum

Ett än så länge ganska litet bolag från Linköping när man själv bor i Stockholm – kan det vara något att lockas till?
Ja, om man heter Boel Sjöstrand och företagets namn är Linkura.
-Jag älskar att leda framgångsrika företag med människorna i centrum och denna innovativa teknik och viktiga affärsidé kommer även att ta oss mer internationellt, säger den nya VD:n.

Linkuras historia började i Linköping redan 2008. En grupp forskare inom medicinsk teknik utvecklade fysiologiska sensorer med visionen att mäta och återkoppla från kroppen i vardagen, för att ge insikter kring kropp och välbefinnande. Företaget Minovi, med den hemsnickrade betydelsen ’Mitt nya liv’, grundades.
Ett par år senare bestämde sig ett par ingenjörsstudenter på Linköpings universitet för att starta företag inom onlinecoachning för att hjälpa personer till bättre hälsa och livsstil.
Båda verksamheterna flyttade in på universitetets företagsinkubator Lead. De delade samma vision – det verktyg som utvecklats för coachning online skulle givetvis kombineras med Minovis unika EKG-mätare byggd för att öka hälsa och prestation.
I augusti 2013 slogs verksamheterna ihop under namnet Linkura. Att rikta sina tjänster mot företag och organisationer var naturligt då det inte fanns några objektiva mätverktyg eller processer som hjälper medarbetarna i organisationen att förändras.

Redan samma vinter levererade man till första kunden – och resan mot nya sätt att arbeta datadrivet och forskningsbaserat mot stress och utmattning hade börjat på allvar.
Det var dit Boel Sjöstrand headhuntades som ny styrelseordförande hösten 2019 – en ingenjörsutbildad kvinna boende i Stockholm som tidigare varit VD och haft styrelseuppdrag inom både tech- och HR-branschen.
-Jag har arbetat med stora bolag tidigare och därför är frågan befogad varför jag lockades till ett ganska litet bolag, som dessutom höll till i Linköping? Svaret är att tekniken är så innovativ och spännande med väldigt ljusa framtidsutsikter att det bara inte gick att tacka nej, ler Boel.

I våras fick hon sedan frågan att ta över som VD – vilket hon också gjorde.
-Jag tyckte att det var en bra idé mitt i coronapandemin och en olyckligt drabbad bransch, säger Boel med ett skratt. Men det var inte mycket att tveka på, då vi har en grupp väldigt erfarna medarbetare och en teknik som behövs – som verkligen ligger i tiden.
Det handlar om en unik, skalbar teknologi – som gör det möjligt för människor att förbättra sin hälsa och förebygga sjukdom.
-Vi ökar den mentala hälsan och balansen i livet för medarbetare på olika företag och organisationer, så att de kan prestera på bästa möjliga sätt. Jag älskar att leda framgångsrika företag som sätter människorna och deras mående i centrum.

Alla medarbetare på det aktuella företaget/organisationen får ett resårband som de fäster runt sin bröstkorg – och ska sitta där dygnet runt i tio dagar.
Med hjälp av en uppkopplad EKG-mätare i bandet mäts hjärtfrekvensvariabilitet. Den omtolkas med algoritmer och visas i en app i mobilen – där man kan se sin återhämtning, stress, sömnkvalitet och fysiska aktivitet fördelat över dygnet.
-Hjärtat mäts väldigt noggrant i alla olika situationer personen hamnar i under dessa tio dygn – dag som natt. Eftersom data laddas upp i appen realtid går det enkelt att se vad som till exempel orsakade en hög stressnivå eller skapade god återhämtning. Data kan också aggregeras i anonymiserade grupprapporter som hjälper chefer att se trender i team. Kanske var det så att flera medarbetare upplevde extra hög stress på exempelvis fredagar, då de hade personalmöte?

Hon fortsätter:
-I appen går alltså att ta reda på vilka tider och vid vilka situationer personen var stressad. Kanske sover han eller hon för dåligt, något som är vanligt när det gäller högpresterande. Det kan ju också vara så att personen har för lite motion och rörelse – och behöver komma i gång och träna med något för att må bättre. Eller tvärtom tränar för hårt och inte får effekt av sin träning.
Fördelarna med att genomföra programmet är flera.
-Under programmet ger vår certifierade livsstilscoach individuella råd till den enskilda medarbetaren och datat används som underlag för strukturella råd till ledningen på företaget, samt organisatoriska råd till HR/ledarskap. Helhetsbilden av belastnings- och stressnivåer är till stor hjälp för att kunna få till en förändring med önskad effekt.
-Enligt en undersökning visade så många som 40 procent av oss ha fel uppfattning om hur kroppen egentligen mår. Det vanliga felet (70 procent) är att man tror att allt är okej, fastän kroppen egentligen befinner sig under en farligt hög belastning. De individerna måste identifieras och få hjälp, innan den höga belastningen skapar hälsoproblem. Det häftiga med biodata är att vi kan göra just det!

Har ni någon huvudmålgrupp?
-Vi behövs i alla sorters branscher och företag. Spridningen bland våra kunder är väldigt stor. Det som är gemensamt för våra kunder är att de ligger i framkant inom synen på medarbetare som centrala för företagets framgång. Än så länge är de framför allt från Linköping och Stockholm – där vi har kontor – men finns i övriga delar av landet också. Samt även i några andra länder. Men hittills har vi inte marknadsfört oss utomlands, utan då har det handlat om företag från andra länder som sökt upp oss.

På vilket sätt har ni påverkats av pandemin?
-I avsaknad av fysiska kundmöten har vi fått fler kunder från andra städer – just att jobba hemifrån är något vi tror kommer att bli allt vanligare framöver. Behovet av våra tjänster har också ökat under karantän.

Hur ser konkurrensbilden ut för er?
-Vad jag vet är det bara ett finskt bolag som sysslar med samma verksamhet som vi gör – och näst efter dem är vi störst. Men det har satsat mer i andra länder – vilket är något jag är övertygad om att vi också kommer göra i framtiden. Det finns en enorm skalbarhet i den digitala tjänsten – och behovet är universellt.

Du har varit i Linkura ungefär ett år – och har några månader som VD. Vad gör att du trivs så bra?
-Jag tycker att det är rena lyxen att jobba här med all kunskap och erfarenhet som finns hos våra anställda. Jag attraheras också väldigt mycket av just det här med att man ska jobba med och fokusera på de enskilda individerna – för det är de som är företaget. Att man bryr sig om alla dem och deras mående. Alla ska ges samma chans att må så bra och kunna prestera så bra som möjligt, säger Boel Sjöstrand.

Det här är Linkura

Startade: 2013 i Linköping.
Produkt/bransch: Levererar ett digitalt mätverktyg som via en app på mobilen, AI och certifierade coacher hjälper företagen att motverka stress och öka välmående hos de anställda – så att medarbetarna kan må och prestera på topp.
Antal anställda: 10 – sex i Linköping (forskning och utveckling) och fyra i Stockholm (sälj- och marknad).
Omsättning: 5 miljoner kronor.

Text: Joakim Löwing
Foto: Björn Lisinski