You are currently viewing Med det bästa framför sig – Mikael Weléen
Vi ser att det finns mycket att jobba på i bolagen gällande hållbarhet. Vi har flera modiga kunder som faktiskt har vågat att stå upp för de hållbara lösningarna som de tror på, och som har sålt lösningar och system som har varit kanske dubbelt så kostsamma, men som blir hållbart för deras kund över tid. Det är ett sätt att positionera sig i marknaden – att våga stå upp för det här på riktigt, berättar MIkael Weléen, CEO för Great Group. Foto: Björn Lisinski.

Med det bästa framför sig – Mikael Weléen

Vi träffar söderköpings- och norrköpingsentreprenören med hjärtat i sälj: Mikael Weléen, som är CEO i norrköpingsföretaget Great Group. Han växte upp på en bondgård i Söderköping, och det var där entreprenörskapet kom att födas. Vi möter en energisk och idérik Mikael som hävdar att han har det bästa framför sig. Häng med!

Entreprenören Mikael Weléen och jag hade stämt möte på Handelskammaren i Norrköping, och väl där möttes jag av många bekanta ansikten. Mikael försåg mig med   kaffe och vi slog oss ner vid en av de bekväma sofforna för att få prata lite avskilt om Mikael, hans liv och hans företagande.

Mikael har sina rötter i Söderköping, och har bott i Norrköping och Söderköping hela sitt liv. Det var under uppväxten på morfars bondgård som den tioåriga Mikael kom i kontakt med sälj för första gången, då han hjälpte till med lantbruket och även följde med morfar in till torget och sålde råvaror som de skördat.

Detta tände den gnista som födde entreprenören i Mikael, och han såg möjligheterna i att ta fram bra produkter och hitta rätt köpare för att göra bra affärer.
   – Jag åkte till torget och sålde bullerblomster och det gav mig möjligheten att kunna köpa min första egna cykel, berättar Mikael.

Och på den vägen fortsatte det. När Mikael var 17 år så fick han sin mamma att skriva på borgen för ett lån. Han tog tåget upp till Sandrews i Stockholm, köpte videofilmer, åkte hem till Söderköping och startade den första videoaffären i Norrköping och Söderköping.
   – Jag var en ung och lite galen entreprenör. Problemet var bara att jag var så tidigt ute att det var nästan ingen som hade videoapparater. Jag var tvungen att ta ett lån till för att köpa in hyrboxar (VHS-spelare i en box som man kunde hyra tillsammans med filmerna).  Efter det fick jag hyfsad fart på det och jag drev videoaffären i något år innan jag sålde den. Det var väl där allting började, kan man säga, på riktigt med business.

Jag kan avslöja att flera av mina ­bästa affärsidéer har tillkommit på en löprunda. Att löpa ger mig en bra puls och efter några kilometer så händer det grejor.

Efter att ha läst ekonomisk linje på gymnasiet hoppade Mikael på ett ekonomiprogram på högskolan, men insåg snart att han blev för låst i det upplägget. Han ville ha tid att göra affärer vid sidan av studierna.
    – Det ledde till att jag hoppade av och läste enstaka kurser i stället. På så vis plockade jag ihop en fil.kand. med ekonomi i botten. Jag fick min utbildning till slut, och jag fick göra affärer hela vägen igenom. Jag är entreprenör, och vill inte vila på möjligheterna, säger Mikael.

Idag driver Mikael företaget Great Group, som han startade för fem år sedan. Innan dess hade han drivit upp ett större bolag i Sverige som jobbar med reservkraft och fysisk säkerhet.
   – När jag sålt det företaget, och satt i karantän, började jag få en bild av att jag ville vara med och bidra till att utveckla andra bolag inom sälj.

Jag hade sett och upplevt att många bolag behövde utvecklas just inom säljbiten. Saknar du sälj i ett bolag, oavsett om det är ett industriföretag, byggbolag, IT företag eller ett konsultbolag, så är det kört. Du måste ha ett fungerande sälj. Det betyder inte att man måste vara säljare, i bemärkelsen att man är en ren säljare, men alla i ett bolag måste ju förstå att det är kunden man ska ta hand om och hur man säljer sina produkter eller tjänster.

 Fem år senare är Great Group ett bolag med 5 anställda och 10 konsulter, och jobbar med sälj- och säljutveckling. De gör och utför utbildningar till affärsskolor och MBA-­utbildningar. Sen har de även ett rekryteringsben där de just nu har en hel del VD-rekryteringar.
   – Just nu är det mycket rekryteringar; en del sälj­rekryteringar, men för tillfället har vi väldigt mycket VD-rekryteringar, vilket är jätteroligt.

Att jobba med rekryteringar är ganska omväxlande och brett. Vi är med i hela processen: från att sälja in det, att skriva annonser, att sortera kandidater, träffa kandidater, intervjua kandidater, ta fram prov och låta kandidaterna genomföra dem för att kunna sålla. Det är en omväxlande del av vårt arbete.

Eftersom det här numret har något av ett hållbarhets­tema så frågar jag Mikael hur de tar sig an hållbarhet inom Great Group. Han berättar att hållbarhet är någonting som de har tänkt och pratat väldigt mycket om i bolaget och pratar med sina kunder om.
   – För oss handlar hållbarhet inte bara om det här med att åka elbil, sortera papper på rätt sätt eller att alltid välja hållbara leverantörer i varje läge.

För oss handlar det om att från ett säljperspektiv utveckla sitt bolag på ett sätt där man tar fram affärsmodeller som skapar hållbarhet för kunderna. Samtidigt som man även skapar mervärde och bättre affärer för båda parter.
   – Vi ser att det finns mycket att jobba på i bolagen gällande hållbarhet. Många av våra kunder vågar inte riktigt stå upp för de mer hållbara lösningarna. Sen har vi förvisso även flera exempel där kunder till oss faktiskt har vågat att stå upp för de hållbara lösningarna som de tror på, och som har sålt lösningar och system som har varit kanske dubbelt så kostsamma, men som blir hållbart för deras kund över tid. Det är ett sätt att positionera sig i marknaden – att våga stå upp för det här på riktigt.

 Mikael framhåller även att i deras perspektiv handlar hållbarhet även om mänskligt värde. De har valt bort kunder där de känt att relationen inte skulle vara hållbar.
    – Vi har sett att det skulle dränera vår organisation. Det kan ha varit kunder som inte respekterat någon av våra medarbetare – då är inte det hållbart för oss.

 Det är en av de mänskliga aspekterna Mikael pratar om, men för Great Group handlar det även om att vi ska hålla som personer.
   – För att vi i Great Group ska må så bra som möjligt har vi infört möjligheten att träna på arbetstid. Känner jag mig helt slut klockan två, och behöver gå och träna – då får jag göra det, så länge det passar med planeringen av möten och så vidare. Frihet och förtroende under ansvar.  I slutändan får vi en vältränad och välmående grupp av medarbetare. 

Great Group vill vara ett väldigt fint, välskött bolag som hjälper andra bolag att växa inom sälj, med Östergötland som hemmabas. I framtiden kan det mycket väl utvecklas till att de börjar titta på att etablera sig på andra orter.
   – Vi blir ofta uppvaktade och får erbjudande om att etablera oss på annan ort, men just nu är det inte aktuellt. Vi är dock ganska säkra på att vi inte ska satsa på de stora städerna som Stockholm eller Göteborg, utan det ska vara städer som strukturmässigt liknar Norrköping och Linköping. Kanske snarare Västerås, Jönköping eller kanske Växjö skulle kunna vara intressant. Det finns många sådana orter som man skulle kunna etablera sig på. Där tror jag att vi skulle kunna bygga en stark plattform och få ut vårt varumärke på ett bra sätt.

Mikael har under åren varit bosatt i Söderköping och Norrköping, men när det tidigare har byggts bolag så har bolagen varit belägna i Stockholm, Luleå, Helsingfors, Köpenhamn, Odense, Oslo, och så vidare.
   – Norden var marknaden på den tiden, vilket gjorde att jag reste oerhört mycket. Jag har dock alltid varit ganska hemmakär. Det går tillbaka till min uppväxt där jag lärde mig att uppskatta att ha en trygg bas, på bondgården här utanför Söderköping.

Jag har hellre utsatt mig själv för att resa mycket och på så sätt har familjen kunnat haft en lugn och fin bas hemma. Det har varit viktigt för mig genom åren. Mina barn är ju oerhört viktiga och centrala i mitt liv – Jakob och Antonia. 

Mikael har en stark energi som känns lång väg. Han tycks ha sälj, entreprenörskap och därmed jobbet som en livsstil. Men hur kopplar han av? Enligt honom själv så är det inte med en chipspåse framför TV:n, utan det handlar om olika privata projekt och träning för att rensa huvudet.
   – Jag gillar att ha projekt, att bygga saker. På mitt lantställe har det gått oändligt mycket tid åt att bygga upp det så som jag vill ha det. Det har varit fantastiskt. Jag har storslagna planer på att bygga ett orangeri till sommaren, mitt senaste projekt.

Andra intressen jag har är idrott: fotboll, hockey, basket. Spelar lite padel, spelar rätt mycket golf.
   – Något som jag nämnde förut, och som jag tycker är viktigt, är att ta hand om mig själv. Jag tränar något varje dag, ibland två gånger på en dag.

Det är 70 procent för knoppen och 30 procent för kroppen, brukar jag säga.

Det mår jag väldigt bra av. För att kunna hålla igång och arbeta mycket så är det viktigt med motionen, men även med kosten. Att äta schysst mat, få bra bränsle in, gör så att man kan prestera både i träning, fritid och i jobbet.
   – Jag mår så bra av att röra på mig. Det rensar mina ­tankar och föder nya. Jag kan avslöja att flera av mina ­bästa affärsidéer har tillkommit på en löprunda. Löp­rundorna är bäst för mig, för då får jag puls och efter några kilometer så händer det grejor.

Sälj- och affärsskolan är en sådan grej som jag kom på under en löprunda vid sommarstugan i Sankt Anna:s skärgård. Det var för 2,5 år sen och nu är det 300 personer som har gått den utbildningen – tack vare löpningen kan man säga, säger Mikael och skrattar.

  Mikael fortsätter och resonerar om att alla behöver hitta det som passar för dem, och som får dem att må bra. Men det här är hans sätt, och det är nog där han hittar all energi.
   – Jag har mycket energi. Jag vill inte vara still utan vill vara med och utveckla och förändra. En av mina styrkor är att jag ser väldigt mycket möjligheter hela tiden. Det har hänt att jag har haft lite tuffare perioder i livet, men jag har ändå haft full fart framåt. Min livsåskådning är att jag har det bästa framför mig, både yrkesmässigt och privat. Har man den tron i botten, då blir det bra.

Mikael ser sig själv som väldigt privilegierad som får göra det han tycker är roligast i livet.

– Jag får göra det jag tycker är allra roligast, här och nu, i den här tiden av livet. Och så har jag känt i snart drygt sex år, sen Great Group grundades 2017. Det handlar om att hjälpa kunderna att lyckas. Det låter kanske lite klyschigt, men det är ju min och vår mission och mitt absolut första uppdrag. 

Det har skrivits mycket de senaste åren om hur pandemin har förändrat och påverkat verksamheter, beteenden och livet. Mikael berättar lite om hur pandemin påverkat honom och hans kunders arbete, och även om pandemin inte är i fokus längre så är krig och finanskris stora orosmoment.
   – Vi har haft två år med pandemi, och nu är vi på väg in i någonting som vi inte riktigt vet var det kommer att landa och när det kommer att vända. Det är ovisst med den här lågkonjunkturen, eller man kanske ska kalla det recession.

   – Jag har drivit flera bolag genom åren och tagit mig igenom den här typen av kriser – Jag var med på Lehman Brothers, jag var med på IT-kraschen och jag har varit med i lågkonjunkturer. Jag vet att det går att komma igenom det här. Därför tror jag att där har vi haft möjlighet att stötta våra kunder i det här också, och på ett naturligt sätt kunnat dela med oss av våra erfarenheter och stärka våra kunder i deras beslut.

Styrkan i Great Group är att alla har en gemensam målbild och alla har varit med och tänkt till och skapat den.
   – Vi är som en familj där alla har samma målbild. Alla är väldigt ödmjuka och vi respekterar varandra för de ­individer vi är. Vi är väldigt närvarande, personliga och privata. Vi blir som sagt en liten familj, kan man säga. Och vi vet nog allt om varandra. Jag vet allt om mina medarbetare och de vet allt om mig.

Mikael framhåller att här är det fritt att dela med sig av vad som helst och att det finns utrymme för att visa känslor och även gråta.
   – Här får man gråta om man vill. Man får visa sig sårbar. Jag tror att man blir väldigt stark av det. När jag grät en liten skvätt ihop med mina medarbetare runt julen, upplevde jag att det blev en dimension till i vår relation. Samtidigt som jag tog ett litet steg i min utveckling som människa. Jag visade mig sårbar och tidigare jag har i min enfald trott att det får man inte göra när man driver bolag. Att man skulle vara svag när man visar sig sårbar. Nu har jag insett att det är en styrka att kunna, och våga, visa sig sårbar. 

Vi har fått höra lite om tankar och funderingar kring Great Groups framtid, men hur ser Mikael på sin egen framtid? Planerar han att vara aktiv i bolaget framöver?
   – Ja, absolut! Som jag sa tidigare: jag har ju det bästa framför mig, så jag ser inte att jag kommer att checka ut på många år. Jag tycker det här är otroligt roligt och inspirerande och jag har massor mer att ge. Så länge det är roligt så blir jag kvar. Förutom att jag driver Great Group så har jag ju en del styrelseuppdrag. Jag sitter som styrelseordförande i några bolag. Har en del investeringar i några bolag, och har lite nya sådana saker på gång också, så jag fyller min tid och har otroligt roligt, avslutar Mikael Weléen med ett leende.   

 

Text & Foto:  Björn Lisinski