You are currently viewing LHCs nyemission och folkaktie
Linköping HCs ordförande Roger Ekström pratar om treårsplanen, pandemin och folkaktien. Foto: Björn Lisinski

LHCs nyemission och folkaktie

För att klara SHL:s gräns vad gäller eget kapital genomförde Linköping HC en nyemission riktad mot företagare i fjol. Höstens folkaktie är också med och bidrar – till något som nu blivit ännu viktigare än så. På grund av den rådande pandemin närmast utan åskådare tappar klubben cirka en miljon kronor per hemmamatch – och många åtgärder krävs för att inte riskera konkurs.

Från säsongen 2003/04 fram till och med 17/18 nådde LHC imponerande 14 slutspel på 15 säsonger – varav två SM-finaler.
Nu har det tidigare topplaget missat slutspel två säsonger i följd och tvingats kämpa i botten av tabellen för att undvika att behöva kvala sig kvar i SHL.
En treårsplan att spela SM-final igen under våren 2022 sattes upp – och för att ha chans att nå dit har ett gäng riktigt vassa nyförvärv skaffats in (tack vare externa finansiärer).
Men för att lyckas sportsligt gäller det att göra detsamma ekonomiskt.
Även om klubben har legat på en omsättning mellan 140 miljoner kronor upp till fjolårssäsongens dryga 164 miljoner kronor de senaste åren, har det egna kapitalet som ger likviditet varit alldeles för lågt.

Så lågt att man med fortsatt trend inte skulle ha klarat SHL:s krav på minsta eget kapital för klubbarna i ishockeyns högsta liga. Det ökades från fyra till nuvarande sex miljoner kronor och den 30 april nästa år var tanken att höja gränsen till åtta miljoner kronor. Samt ytterligare ett snäpp den 30 april 2022 – nämligen tio miljoner kronor (dessa krav är nu tillfälligt borttagna på grund av pandemin).

Därför genomfördes en riktad nyemission mot företagare – efter en idé av den då relativt nytillträdde ordföranden Roger Ekström (tidigare bland annat vice VD på Lundbergs i Norrköping och kontorschef på Swedbank i Linköping).
-Den gav nio miljoner kronor och ökade vårt eget kapital upp till 9,7 miljoner kronor förra säsongen. Något som innebar att vi med råge klarade SHL:s lägsta gräns och gav oss en helt annan stabilitet än tidigare, framhåller Roger Ekström.
Som världsläget utvecklat sig på grund av pandemin har nyemissionen fått en ännu större betydelse.

Precis som folkaktien – som klubben lanserade den 19 augusti i år – där supportrar fick möjlighet att för 600 kronor bli delägare i sitt favoritlag.
-Sedan dess har cirka 1 700 personer köpt aktier för drygt tre miljoner kronor. Detta är pengar som vi inte hade budgeterat med. Tillsammans med förra årets nyemission har försäljningen av folkaktien samlat in tolv miljoner kronor till klubben, vilket tyder på ett genuint intresse bland näringsliv och supportrar.

Men det täcker förstås ändå inte på långa vägar det faktum att den rådande pandemin tidigare i höst endast låtit klubben ta in 50 åskådare och från 1 november 300 åskådare. Till dessa går att lägga till gäster i restaurangen och i logerna (företagen som köpt en sådan har tillgång till den varje dag) – vilket med allt inräknat innebär som mest runt 800 personer per match i Saab Arena.
-Förra säsongen hade vi ett snitt på ungefär 6 300 åskådare på våra hemmamatcher och hade budgeterat med samma nu. Det innebär att vi nästan förlorar en miljon kronor per match i egna arenan – om man räknar samman biljettintäkter, försäljning i kiosker och restaurang. Och det är ju dessa pengar som är våra likvida medel…

Roger, som även är tillförordnad klubbdirektör fram tills sommaren och därmed heltidsarbetande ordförande i LHC, fortsätter:
-I somras var jag inte särskilt oroad över situationen eftersom jag trodde att effekterna av coronaviruset skulle avta. Jag tänkte att vi skulle inleda säsongen med 500 åskådare, som regeringen pratade om, och att sedan beläggningen skulle öka gradvis. Vi skulle utan problem klara av att hantera en publik på 25 procent av arenans totala kapacitet och ändå följa de riktlinjer som gäller i övriga samhället. Det finns 14 entréer i arenan och vi kan avgränsa platserna. Dessutom tar sig merparten av vår publik till matcherna via bil, cykel eller till fots. Det är inte alls som i Stockholm, att många åker kollektivt i form av exempelvis tunnelbana.

Det handlar alltså om minskade intäkter på mellan 25 och 30 miljoner kronor under en säsong om det inte skulle släppas in mer publik – hur överlever ni det?
-Till att börja med jobbar vi häcken av oss för att hitta så många besparingar som möjligt. Vi förhandlar om sänkta spelarlöner (vilket ju är att bryta ett påskrivet avtal), har tvingats permittera åtta personer i personalen (både på kansliet, restaurangen och inom sportgruppen) och för en dialog med kommunen angående hyran av Saab Arena. Den ligger på tio miljoner kronor per år och dessutom tillkommer ytterligare två miljoner kronor för olika isytor.

Ändå har ni egentligen betalat av hela byggkostnaden för arenan – 249 miljoner kronor – till kommunen…?
-Ja, det har vi gjort i fjol, efter 15 år som hyresgäster. Hyran har ju varit väldigt hög, 22 miljoner kronor från början – som sedan sänkts stegvis. Jag vill ju inte måla fan på väggen, men om jag skulle göra det finns förstås risken för konkurs – precis som den gör för många andra elitföreningar i rådande läge. Skulle vi göra det finns ju ingen som betalar hyra till kommunen för Saab Arena och den situationen tror jag ingen vill hamna i.

Men den största summan ni hoppas på – den kommer i form av ett statligt åtgärdspaket till idrotten och ska presenteras i mitten av november?
-Ja, den gäller för höstens matcher fram till årsskiftet – vilket är 14 stycken för vår del på hemmaplan. Där är vår förhoppning att ersättas med cirka en miljon kronor per match, som ju är det vi förlorar på grund av restriktionerna som gäller. Jag är säker på att staten inser det allvarliga läget för elitlagen i framför allt ishockey och fotboll. Vi har ju inte bara ett SHL-lag, utan även ett damlag i SDHL och 700 ungdomar som håller på med sporten. Eftersom SHL-laget är föreningens ekonomiska motor blir hela verksamheten lidande – och riskerar ju att tvingas lägga ned.

Roger poängterar också det faktum att LHC årligen betalar 55 miljoner kronor i skatter.
-Skulle vi försvinna blir ju staten av med någon som med bidrar med så pass mycket i intäkter årligen och det vore samhällsekonomiskt oklokt, säger Roger Ekström.

Linköping HC i siffror säsongen 2019/20

Total omsättning: Drygt 164 miljoner kronor.
Lönekostnader: Drygt 91 miljoner kronor (inklusive dotterbolag).
Hyra av Saab Arena: 10 miljoner kronor till Linköpings kommun för Saab Arena per säsong, samt ytterligare cirka 2 miljoner kronor i isytakostnader.
Eget kapital: Cirka 9,6 miljoner kronor.
Resultat: -1,64 miljoner kronor.
Arenakapacitet: 8 300 åskådare.
Publiksnitt: 6 306 åskådare.

Text: Joakim Löwing
Foto: Björn Lisinski