You are currently viewing Inte intresserade av massproduktion

Inte intresserade av massproduktion

Hos Najas Mejeri AB i Norrköping är det naturligt och lokalt som gäller – med andra ord inga kemikalier och e-ämnen i sina produkter.
-Vi är inte intresserade av något storskaligt, vi vill behålla det hantverksmässiga som vi fått enormt mycket positiv feedback för av våra kunder, framhåller VD:n och ägaren Gabi Khanu.

Gabi Khanus föräldrar är från Libanon – och det är mycket därifrån recepten på mejeriprodukterna kommer.
-Mamma tvistade till det traditionella receptet för den arabiska osten och vips föddes stekosten – som är vår mest populära och sålda produkt, berättar han.

Familjen flydde kriget i hemlandet och kom till Sverige 1988.
– Jag har flyttat runt mycket, bott i Österbybruk, Mörrum, Örebro, Karlskoga och Linköping innan vi hamnade i Norrköping 2001, berättar Gabi – som både är VD och ägare för Najas Mejeri.
Företaget startade 2014 och håller sedan 2016 till på Risängens industriområde. Även Gabis fru, mamma och syster ingår i skaran av åtta anställda.
-Smakerna på våra produkter går åt orientalisk- och medelhavsinriktning, berättar han.

Stekosten är lik halloumi – och kan tillagas på många olika sätt; som att grilla, steka eller fritera.
-Skillnaderna är att den bara görs av komjölk i stället för även får- och getmjölk som halloumi. Vi har inga e-ämnen i och så är konsistensen lite mjukare – heller inte lika gummiaktig. Mamma har fått till ett unikt och fantastiskt gott recept som vi får mycket beröm för, ler Gabi.
Han fortsätter:
-Vi ser det som en stor fördel att stekosten är väldigt naturlig – just att den enbart innehåller mjölk och inga andra tillsatser än salt och ostlöpe.

I Mellanöstern äts denna ost oftast med vattenmelon till frukost. Salten från osten och den läskande söta smaken från melonen passar otroligt bra ihop.
-Våra andra produkter som labneh, även kallad yoghurtbollar, är yoghurt som vi har pressat all vätska ur. Shanklish kallas också ricottabollar och tillverkas av vassle som vi smaksätter med olika kryddor. Båda dessa produkter kan man äta bland annat med sallad eller då man serverar ostbricka.

Grunden till allt är komjölken – som hämtas från en gård i Norsholm.
-Vårt mål är att ha det så lokalt och ekologiskt producerat som möjligt. Vårt huvudsakliga fokus ligger på livsmedelsbutiker och restauranger i Östergötland, men vi har även kunder utanför länet – där vi hoppas kunna växa ytterligare.
Men, som Gabi poängterar:
-Vi är inte intresserade av att ha något storskaligt företag med massproduktion. Hela affärsidén är ju att det ska vara hantverksmässigt. Det är något som många kunder eftersträvar och ligger helt rätt i tiden.

Tillsatsämnen för att exempelvis öka hållbarhetstiden är inget som lockar överhuvudtaget.
-E-ämnen är ju inte särskilt bra för kroppen. Frånsett det lokala är det viktigt för oss att producera mer hälsosamma produkter. En naturlig process kräver mer tid och jobb, men hantverket är betydelsefullt och att allt vi levererar har en naturlig smak.
Najas Mejeri prioriterar även sitt miljöarbete.
-Snart kommer vi inte längre att köra ut egna leveranser, utan ta hjälp av transportföretag för att optimera så mycket som möjligt.

Gabi blev i fjol bjuden till Prins Daniels Entreprenörsdag – med unga entreprenörer från hela landet arrangerad av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) och Prins Daniels Fellowship.
Syftet med dagen var att inspirera entreprenörerna, bygga nätverk och gemensamt diskutera erfarenheter och upplevelser av att vara entreprenör.
-Det kändes stort att vara en av de 100 utvalda från hela landet. Dagen var givande på många sätt och gav flera bra kontakter. Bara att få sitta tillsammans med andra entreprenörer och få höra att man inte är ensam om utmaningarna, kändes otroligt inspirerande, berättar Gabi Khanu.

Fakta Najas Mejeri AB

Startade: 2014 i Norrköping.
Produkt/bransch: Tillverkar och säljer lokalproducerade mejeriprodukter. Fokuserar framför allt på stekost, yoghurt, yoghurtbollar och ricottabollar.
Antal anställda: 8.
Omsättning: Cirka 6,5 miljoner kronor i fjol, budgeterar med runt 8 miljoner kronor under 2020.

 

Text: Joakim Löwing
Bild: Björn Lisinski