You are currently viewing Ingenjören blev poddare – ett lyckat drag
Tomas Tränkner säger att storheten med podden är att den kan användas som verktyg för kommunikation inom så många olika områden. Foto: Mirjam Lindahl

Ingenjören blev poddare – ett lyckat drag

Han är ingen främling för den vane Affärsstaden-läsaren. I flertalet år var hans krönikor ett stående inslag i Affärsstaden. Där bjöd han bland annat tips för en effektiv digital marknadsförings och delade med sig av kunskaper för att bli ett fullblodigt LinkedIn-proffs. Men hjärtat i hans verksamhet ligger i poddskapandet.
– Men hade någon sagt till mig för tio år sedan att jag skulle göra poddar om täckodling och golvläggning… då hade jag inte ens i min vildaste fantasi trott på det!

Det säger Tomas Tränkner när vi ses en kulen förmiddag på Cleantech Park i Linköping där han har sitt kontor, och fortsätter berätta om resan från civilingenjör med fast anställning till egenföretagare.
– Jag har alltid varit väldigt målstyrd. Efter gymnasiet var det en självklarhet att fortsätta plugga och mitt första jobb, efter att ha läst till civilingenjör inom materialvetenskap på KTH blev på Studsviks provningslabb. Ett utvecklande jobb, där jag hade mycket fokus på kunder, på att presentera forskningsresultat på ett intressant och säljande sätt och där jag fick uppleva och lära mig mycket. Under tolv år fick jag resa världen runt på olika symposium och träffa otroligt mycket intressanta människor. Men en dag var det inte roligt längre.

Det var dags för en förändring och kosan styrdes mot Linköping och anställning, först på ett materiallabb där han fick ta en roll som mer sträckte sig mot marknadsföring och försäljning, och sedan som marknadschef på ett inspektionsföretag.
– Jag levde livet! Jag hade hittills fått alla de jobb jag sökt, hade klättrat bra på karriärstegen och hade ett oförskämt gott självförtroende, ler Tomas när han sen fortsätter berätta om bakslaget. Om att företaget började gå dåligt och han blev uppsagd på grund av arbetsbrist.

Under tidigt 2010-tal hade poddandet blivit en företeelse som tagit fart även i Sverige, och Tomas, som lyssnat mycket hade också skaffat sig sina förebilder. Efter en inspirationsföreläsning på Östgötaforum fick han kontakt med Magnus Johansson på Säljdriv och de två satt över en lunch och pratade poddande.
– Det slutade med att vi sa ”Varför inte?” och så bestämde vi oss för att tillsammans göra en podd om företagande. I korta avsnitt avhandlade vi olika aspekter som marknadsföring, försäljning och företagande, med ambitionen att det skulle vara roligt.

Det fanns ingen direkt plan. Poddandet var en rolig hobby och just därför värd att hålla vid liv. Och Tomas upptäckte att han gillade formatet. Samtalen som gav kickar, förberedandet som skapade nätverk och naturligtvis feedbacken från lyssnarna som bidrog med bekräftelse.

Fler uppdrag ledde till att företaget Slipsten Marknadsutveckling startades 2017, och Tomas jobbade med att erbjuda företag allt inom marknadsföring. Ett varierat utbud av tjänster, där poddandet var en del, och så småningom behövde Tomas välja vad det var som han egentligen ville satsa på.
– Den här tittar jag på flera gånger i veckan, säger han och visar på det stora blädderblocksarket som efter många år fortfarande hänger på insidan av kontorsdörren. Det finns tre faktorer som måste vara uppfyllda för att en affärsidé verkligen ska funka. Det ska vara kul, du ska vara bra på det och kunderna ska fråga efter det. När jag analyserat och ringat in mina olika erbjudanden blev poddandet det som var kvar – och sedan dess har jag jobbat med det.

Tomas säger att storheten med podden är att den kan användas som verktyg för kommunikation inom så många olika områden. Naturligtvis för att nå ut till nya kunder eller intressenter och förklara sitt erbjudande. Men den fungerar också för personalrekrytering, för internkommunikation anställda emellan och för öppenhet emot ledning och investerare.
– Det är ofta en styrka att jag inte tillhör organisationen, säger Tomas. Som programledare kan jag, med en nyfikenhet och blick utifrån, ställa intressanta och relevanta frågor som förhoppningsvis lockar mer. Och i de fall jag har rollen som coach och producent har jag ett övergripande ansvar att säkerställa att företagets policy följs, att rätt värden förmedlas och att podden lever upp till förväntningarna – både för kunden och för lyssnarna.

Han menar att det handlar om att vara lyhörd, att förstå och att leverera. Att ta vara på alla de erfarenheter man har för att kunna skapa intressanta frågeställningar, verkligen lyssna och ställa de följdfrågor som lyssnarna skulle gjort.
– Och det häftiga är att ju mer man intresserar sig och ju mer man gräver – desto mer intressanta ämnen finns det att fördjupa sig i och fråga om.

Att podden har framtiden för sig är inget Tomas tvivlar på. Marknaden växer och allt fler inser möjligheterna med just podd som kommunikationsmedel.
– Våga testa podd! avslutar han Du kommer inte ångra dig!

 

Text: Mirjam Lindahl
Foto: Mirjam Lindahl

Tidigare publicerat i Affärsstaden #2 2022