Inga begränsningar för plattformen

Inga begränsningar för plattformen

Actia Nordic AB är ett högteknologiskt företag som utvecklar konnektivitet – vilket innebär att man kopplar upp allt från bilar, lastbilar och bussar till traktorer och containrar. De har till och med ett projekt för att koppla upp kor för att hålla koll på hälsostatus och position.
-Genom att lägga på skräddarsydda applikationer på vår skalbara plattform finns egentligen inga begränsningar vad den kan användas till, framhåller Christian Sahlén, executive vice president.

Den huvudsakliga verksamheten i Sverige ligger i Science Park Mjärdevi, Linköping, där närmare 200 ingenjörer arbetar med att utveckla morgondagens teknologi.
De produkter som Actia Nordic utvecklat där används dagligen i fler än fem miljoner fordon och maskiner – i 130 länder runtom i världen.
Företagets huvudfokus är att koppla samman olika saker via IoT (Internet of Things) – eller som de säger på engelska ”We connect things”.
Deras toppmoderna teknikplattform går att använda inom många olika branscher.
De största kunderna finns inom Automotivesegmentet – exempelvis Volvo Cars, Jaguar, Landrover, Scania, Volvo Trucks och Toyota.
-Vi kopplar upp allt från personbilar, till lastbilar, bussar, traktorer, grävmaskiner och gräsklippare. Som helhet är vi marknadsledande vad gäller diagnostik och konnektivitet (telematik), berättar Christian Sahlén.

Några exempel på digitaliserade lösningar på Volvo personbilar, som Actia ligger bakom:
• Genom en nedladdad app på mobilen går det att lokalisera positionen på sin bil på exempelvis ett fält eller i ett parkeringshus. Ett tryck – och bilens helljus blinkar samtidigt som den tutar.
• Vid fel på bilen genereras en felkod som sänds vidare till verkstaden för att avhjälpa felet eller för att hjälpa ingenjörerna under utveckling av en ny bilmodell. Behövs en ny mjukvara i bilen kan den enkelt laddas ner via WIFI eller cellulärt nätverk.
• Genom Active Service Booking på skärmen i bilen eller via appen i mobilen går det genom bara en knapptryckning att boka in en service av bilen på förvald verkstad.
• Med mobilappen kan man hålla koll på ”Milage Reporting”. Det innebär att man inte behöver någon körjournal längre i bilen, allt sker digitalt. Där kan man sedan bocka för om resan är i tjänsten eller privat. Sedan går det enkelt att maila vidare uppgifterna för en viss period.
• Om man glömt att låsa bilen skickas ett larm till mobilen – och det går att låsa därifrån.
• Med European ecall kommer bilen i händelse av en olycka automatiskt att ringa upp SOS Alarm med koordinater var den befinner sig, samt informera SOS Alarm bland annat hur många personer som befinner sig i bilen.
– Det kopplas även upp ett nödsamtal till bilen för att få mer information och berätta att hjälp är på väg. Något som förstås är väldigt skönt och tryggt att veta både för föraren och passagerarna. Detta sker även om bilen är strömlös och har skadat sin antenn på taket. Vår plattform har både backupbatteri och backupantenn, förklarar Christian.
• Med SVT – Stolen Vehicle Tracking – går ett larm till både polisen och ägaren om bilen blir stulen.
– Via funktionen aktiveras en spårning var fordonet befinner sig, samtidigt som den maximala hastigheten sänks ända till 30 km/h. Det är ju inte bra om den blir stannande helt mitt på gatan, utan behöver kunna köras åt sidan för att inte orsaka andra olyckor.
Till Volvos och Scanias lastbilar har Actia levererat exempelvis:
• Fleet management – för att visa bland annat position och se till att man kan skicka körorder till en särskild bil i flottan för åkeriets bokare/kontorspersonal.
– Det går enkelt att logga in på en viss lastbil för att se var den befinner sig, om det finns någon mer plats på flaket för mer gods. I så fall kan man skicka ut en ny körorder under pågående transport – allt för att optimera och underlätta för åkerierna.
• När det gäller gula maskiner – som grävmaskiner och traktorer med mera – finns förutom de flesta funktionerna ovan även en funktion som heter Misuse detection.
– Dyra maskiner säljs ofta på leasingkontrakt med serviceavtal, förutsatt att de sköts på rätt sätt. Om maskinen exempelvis körs för hårt eller lyfter mer än den specificerats för, kan man upplysa användaren om att han bör byta till en kraftfullare maskin eller rentav debitera användaren för fel som uppstått. Det går även att se var och hur länge maskinen använts.
Actia levererar också sina produkter till supersportbilar som kör på tävlingsbanor med en mängd häftiga funktioner.
-Det finns egentligen inga begränsningar för vår skalbara plattform. Vi utvecklar både hård- och mjukvaran, sedan gör vi skräddarsydda applikationer på toppen beroende på verksamhet och vad den ska användas till. Genom att hela tiden vara uppkopplad kan man hålla full koll på sitt fordon, sin maskin eller till och med sin ko, säger Christian skämtsamt.

Detta med kor är en kul grej eftersom man med sin teknik kan lösa problem och därifrån underlätta vardagen för lantbrukaren.
– Till exempel att hålla koll på kons temperatur och så att den inte är sjuk, samt isolera den när det är dags att kalva. Annars kanske det inte är så lätt att snabbt hitta just Rosa bland 300 andra kor i ladugården. Vi går en spännande framtid till mötes och det är bara vår fantasi som begränsar oss – samtidigt som vi har riktigt kul, ler Christian Sahlén.

Detta är Actia Nordic AB

Startade: 2009 i Linköping. Actia Group startade i Frankrike 1986. Består av 24 bolag i 17 länder, fler än 3 700 anställda och omsätter mer än 480 miljoner euro per år.
Produkt/bransch: Ett högteknologiskt företag med beskrivningen ”We connect things”. Kopplar upp digital teknologi inom allt från personbilar, till lastbilar, bussar, traktorer och grävskopor.
Antal anställda: Cirka 200 anställda där huvudverksamheten är i Linköping, finns även i Stockholm, Göteborg och Trollhättan.
Omsättning: Cirka 1,4 miljarder kronor.

 

TEXT: Joakim Löwing
FOTO: Björn Lisinski

Close Menu
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com