You are currently viewing Hur hälsoshoten blev en succé
Produkten finns idag centrallistad hos de stora livsmedelsföretagen ICA, Coop och Axfood och dess grossister. Vi kommer att nå närmare 2000 butiker inom ett år, berättar Thomas Sjölander, VD Wellnox.

Hur hälsoshoten blev en succé

Ibland kan det vara det lilla och geniala som just skapar framgång. Det blev verklig­heten för företaget Wellnox när de i sin produktion skapade små flaskor med ingefärs­shot som plötsligt blev en försäljnings­succé. Efter tuffa år med pandemi och eko­nomiska kostnadsökningar, har företaget oväntat fått en försäljningsökning man inte kunnat drömma om. Orsaken är en liten portionsflaska med ingefärsshot som kan förvaras i rumstemperatur. Hur gick det till? Ta del av VD Thomas Sjölanders berättelse om hur små steg, blev stora kliv in till livsmedelsjättarna.

De flesta har nog redan sett dem i matbutiken, haft en i sportväskan eller blivit bjuden på en. Vi pratar små portions­flaskor med ingefärsshots som vi numera ser lite överallt. Ingen har kunnat undvika att ingefära har otroliga hälsoeffekter och intresset för smoothies och olika hälsodrycker har senaste åren fullkomligt exploderat. En som tidigt insåg hälso­fördelarma med detta var Thomas ­Sjölander, VD på Wellnox som efter en egen hjärtinfarkt för 10 år sedan fick tipset av sin läkare att dricka rödbetsdryck för att förbättra hälsan. Hälsoeffekterna lät inte vänta på sig och Thomas fick en idé om att starta företag och erbjuda andra hjälp för bättre hälsa med att sälja rödbetsdryck på flaska och box. Företaget har funnits sedan 2015 och har nu cirka 25 anställda som sköter egen produktion och försäljning. I ­sortimentet finns en mängd olika hälsoprodukter under varumärket RÅ som erbjuder olika bär- och grönsaks­juicer.

Företaget har expanderat successivt. Nu visar sig Wellnox ligga helt rätt i tid med sina produkter. Kunskaper om olika grönsaksdryckers hälsobringande effekt är mer allmän kunskap idag.
2019 var företaget på väg att etablera sig i USA men effekterna av pandemin gjorde att man fick avbryta satsningen inom ett år och åka hem till Sverige igen.
– Pandemin var ett hårt slag för Wellnox, berättar Thomas. Mässor och utställningar ställdes in. Till detta tillkom enorma kostnadsökningar till följd av kriget i Ukraina som blev ytterligare ett bakslag. Bara en glasflaska ökade i inköp nästan 55 procent, plus att kostnader för frakt och tillverkning sköt i höjden. Det har varit svårt att höja priserna ut till ­kunderna i samma takt. Då alla har drabbats av ökade kostnader, så har förmodligen hälsodrycker inte varit högsta prioritet hos kunderna. Eftersom vi ­importerar det mesta för vår tillverkning fick vi även negativa effekter av att den svenska kronan blivit så otroligt svag.
– Våra produkter räknas som premium­produkter och konsumentutlägget är relativt högt för våra flaskor och Bag-in-Box, vilket i sämre tider innebär att man snabbt tappar volym. Vi var tvungna att tänka om, berättar Thomas. Vi behövde erbjuda kunderna en mindre förpackning till ett attraktivt pris och vi behövde få ner konsumentutlägget.
Framgången med den nya shoten beror på två nyckelfaktorer nämligen pris och placering.

Efter många timmars räknande och interna idé-diskussioner om hur produkterna skulle säljas och exponeras i butik, tog vi fram ett helt nytt koncept för en okyld shot. Detta ändrade förutsättningarna för försäljning snabbt och radikalt. Att förändra formatet, priset och tillgänglighet visade sig helt rätt.
Det blev en enorm framgång genom att lansera dessa små 65 ml shotflaskor. För tre år sedan såldes 50 000 shots. Förra året blev det nästan 1,7 miljoner och ­kommande år räknar företaget med en för­säljning på mellan 2,8 – 3 miljoner flaskor.
– Produkten finns idag centrallistad hos de stora livsmedelsföretagen ICA, Coop och Axfood och dess grossister. Vi ­kommer att nå närmare 2000 butiker inom ett år, berättar Thomas.
Idén med den lilla shoten är att den är lätt att ta med i sportväskan eller i ryggsäcken och den är ett utmärkt exempel på hur stora motgångar genom mod och inno­vation kan vända ett företags motgång till framgång.

Vågar ni er på en USA satsning igen?
– Ja det kan vi kanske och vi har redan börjat orientera oss för att hitta rätt partner och se vilka som kan vara intressanta att samarbeta med. Vi har en påbörjad dialog redan.
– Nu har vi bara skrapat på ytan i Sverige och utomlands berättar Thomas. Vi har till exempel inte givit oss in på servicehandel, kiosker och bensinstationer ännu, vilket är jättestort

Företaget har stor potential att växa bland annat i Asien och Kina som man ­redan nu exporterar till. Men det finns även utmaningar som försvårar och ­hinder som måste röjas.
– Utmaningen med export är att hitta rätt partners att jobba med. Här tar vi hjälp av bland annat Business Sweden. En annan utmaning just nu är den svaga svenska kronan som även var en oväntad händelse. Det är nästan en katastrof för alla som importerar då det medfört rejält ökade kostnader.

Vad säger då kunderna om era produkter?
– Kunder söker efter rena produkter som är baserade på ren och naturliga råvaror utan tillsatser och konstigheter. Kunderna är mer medvetna och vill äta och dricka mer hälsosamma produkter. Man är mer insatt och vill veta mer om ingredienserna. Ingefära är bland annat antiinflammatorisk och det är allmänt känt att den lindrar vid förkylning.

Själv tar Thomas flera shotar varje dag och startat morgonen med en ingefärsshot. På kvällen blir det en rödbetsshot och en med lingon innan läggdags.
– Naturen har så mycket att erbjuda oss människor i alla dess former. Grönsaker, bär och frukter har en mångfald av olika hälsoeffekter för kroppen. Det här är kunskap som vi har haft i tusentals år och som vi nu och håller på att återfånga igen.

 

Text: Susanne Bergman
F
oto: Pressbild