You are currently viewing Hur bra dragplåster är kändisar i spelreklam egentligen?

Hur bra dragplåster är kändisar i spelreklam egentligen?

DETTA ÄR EN ANNONS

Det är knappast någon ny trend att företag och varumärken använder sig av kända profiler i sin marknadsföring, men frågan är om det verkligen är ett sådant självklart framgångskoncept som reklambranschen verkar tro? I regel verkar vi människor tycka om att ge kändisar vår uppmärksamhet, men enligt vissa undersökningar är det inte nödvändigtvis en garanti för att vi ska uppskatta dem i reklamerna vi ser på tv.

Sportprofilerna dominerar på spelmarknaden

Det är vanligt förekommande med kända profiler i reklam inom de flesta verksamhetsområden, men en bransch som är bättre på att förvandla fenomenet till ett samtalsämne än andra är spelbranschen. Bettingsidor spenderar hutlösa summor pengar på marknadsföring och det är inte sällan som kändisar står som ambassadörer för dem och gör reklam för deras förmånliga odds och användarfunktioner. 

Med tanke på hur fokuserad bettingmarknaden är på idrott så är det föga förvånande att det ofta är sportprofiler som Peter Forsberg, Sarah Sjöström, Zlatan Ibrahimovic, Jonas Björkman, Martin Olsson, med flera, som syns i reklamerna för många spelsidor. 

Kändisarna påverkar oss – men hur mycket?

Även om det mestadels är idrottsprofiler vi ser i spelreklamer så finns det också en hel uppsjö av kändisar från andra områden som gör reklam för spelbolag. I Sverige har vi exempelvis fått se folkkära musikartister som Måns Zelmerlöv och Pernilla Wahlgren i spelreklamer, och vi får även beskåda skådespelare som vi vanligen ser i de filmtips som nära och kära delar med sig av till oss. 

Exempel på svenskar från vita duken som vi återkommande ser i spelreklam är Dolph Lundgren och Mikael Persbrandt. Internationellt har till och med storstjärnor som Samuel L. Jackson ingått sponsorsamarbeten med spelbolag. 

Det är ingen hemlighet att många av oss attraheras av kändisars livsstilar och valen som de gör – vi inspireras av dem i allt från hur vi klär oss och vad vi lyssnar på till vad vi äter och hur vi beter oss. Med det i åtanke är det inte förvånande att de ofta kan få oss att få upp ögonen för produkter och varumärken. 

Frågan är bara, när det kommer till ett ett så pass kontroversiellt ämne som spelreklam trots allt är, hjälper eller stjälper det att ta hjälp av kändisar? 

Svaret verkar inte vara helt svart eller vitt. 

Kändisar innebär inte nödvändigtvis positiva associationer

Trots att det är så vanligt att använda sig utav kändisar så råder det delade meningar om hur effektiv metoden är – åtminstone när det kommer till just spelbranschen. Enligt en Novusundersökning på uppdrag av Sveriges Annonsörer så var det nämligen hela 80 procent av de tillfrågade som svarade att de hade en “ganska negativ” eller “mycket negativ” inställning till kändisar i spelreklam. 

Endast 1 procent svarade att de hade en “ganska positiv” inställning, medan ingen ansåg sig ha en “mycket positiv” inställning till att kändisar deltar i spelreklam. 

Det bör dock nämnas att undersökningen inte är ett bevis på att spelreklam med kändisar är en ineffektiv marknadsföringsmetod. Spelbranschen är som sagt ett verksamhetsområde som debatteras flitigt, vilket kan påverka hur kritiskt de tillfrågade i undersökningen väljer att ställa sig till frågan. 

I liknande undersökningar i Storbritannien, med yngre målgrupper i fokus – som sannolikt inte väger in en samhällsdebatt i samma utsträckning i sina svar – har svaren nämligen blivit annorlunda. I dessa framgår det exempelvis att tonåringar tycker att spelreklamer, med bland annat kändisar, får spelandet att se roligt ut, och att det verkar vara ett rimligt sätt att tjäna pengar. 

Kändisar är givetvis ett bra dragplåster för många varumärken, annars hade inte företag fortsatt spendera pengar på dem i så stor utsträckning. Med det sagt, informationen i undersökningen beställd av Sveriges Annonsörer gör att det ändå kan vara värt att överväga om det inte finns alternativa metoder att använda sig av för specifika branscher och sammanhang.