You are currently viewing Himmelsby gårdshotell

Himmelsby gårdshotell

Rakel Gustafsson är sjuksköterskan som först bytte karriär och drev en egen leksaks/presentgrossist i 20 år (importerade och levererade till över 1 000 butiker i hela Sverige) – och sedan sex år tillbaka äger och driver Himmelsby Gårdshotell.
– När jag kan en sak vill jag gärna hitta nya utmaningar och att driva ett spa är något jag funderat över under många år. Jämför man med vården finns ju en likhet i att det handlar om att ta hand om människorna som kommer hit. Den stora skillnaden är att inom vården är det ofta under jobbiga omständigheter, medan de som kommer hit gör det för att koppla av och ha det trevligt, berättar Rakel.
Hon är född i Örnsköldsvik och flyttade som sjuåring med familjen till USA och Los Angeles tack vare pappans jobb.
Där bodde de i 3,5 år – och när Rakel återvände som vuxen fick upp ögonen för spakulturen.
– Många villaträdgårdar där har någon form av pool. Själv har jag alltid tyckt om att relaxa och ha det skönt och det blir allt vanligare med pool på tomten även i Sverige.

2010 tog hon hjälp av maken Lars-Görans byggföretag för att utöka sitt grossistföretags lokal hemma i Himmelsby från 400 till 1 200 kvadratmeter. Dessutom finns två extra byggnader på totalt 800 kvadratmeter med boende i hotellet.
– Totalt har företaget investerat ungefär tio miljoner kronor och det är ju en stor slant. Men jag trodde verkligen på den här idén och undersökte noggrant 20 olika anläggningar i liknande storlek runtom i landet för att se deras siffror -och det såg genomgående väldigt bra ut. Det här är ju en bransch på stark frammarsch. Himmelsby Gårdshotell erbjuder en konferenslokal för upp till 100 personer och har 36 övernattningsplatser. Vid större grupper samarbetar de med en anläggning i närheten med sängplatser.
– Det vanligaste när det gäller konferens är företagsgrupper på mellan 25 till 30 personer som kommer vid lunch ena dagen och åker hem efter lunch dagen därpå. På kvällen är det en trerättersmiddag då de även använder vårt spa och får olika behandlingar samt kör en gårdskamp.
Det sistnämnda är en åttakamp i stallmiljö med grenarna pilbåge, golf, luftgevär, hästskokastning, spikrace, dart, blåsrör och vikttävling (gissa vikt på säd i en säck).
– Ungefär 90 procent av alla företagskunder väljer att ta med den i paketet under sin konferens, framhåller Rakel.

På helgerna är nästan alla gäster privatpersoner som åker dit på en spaweekend. Det kan vara allt från par till exempelvis tjejgäng, möhippor, svensexor eller mor och dotter.
I utbudet finns två bubbelpooler, två traditionella bastur, en infrabastu, en turkisk bastu, ett kallbad och ett relaxrum.
Antalet behandlingsrum är tre – och där finns alla typer av massage, ansiktsbehandlingar och Hamam (turkisk massage i bubbelvatten).
– Antingen tar man ett dagspa med lunch, middag och behandlingar eller övernattning en eller två nätter. Där kan man sätta ihop ett passande paket av mat och behandlingar.

Vilka behandlingar är populärast?
– Fiskpedikyr och Hamam går väldigt bra. Fiskpedikyr är ju lite läskigt, pirrigt och unikt på samma gång – och Hamam är något många aldrig har provat innan. I fiskpedikyr kan man dessutom vara upp till åtta stycken samtidigt så där finns ju möjlighet att umgås tillsammans också.

Ni har på sex år ökat till 30 anställda inklusive extrapersonal och en omsättning på tio miljoner kronor. Vilka är förklaringarna till succén?
– Konceptet är väldigt bra – här finns allt man behöver för en lyckad konferens med både stor lokal och den modernaste tekniken, samt ett modernt spa med många behandlingar och så har vi väldigt hög klass på maten. Det kan låta lite skrytsamt, men det är faktiskt Operakällarenklass och det får vi ofta höra av kunderna. Jag hade aldrig kunnat drömma om att det skulle gå så här bra.
Sedan kökschefen Jonny Edepil anställdes i augusti förra året har satsningen på maten blivit enormt viktig.
– All mat lagas från grunden med de allra bästa råvarorna. Vi fuskar inte med något, allting måste vara perfekt. Många gäster säger att det är det godaste de någonsin har ätit och det är där vi vill vara.
I mars fick man ytterligare ett betyg på det – då utsågs nämligen Wilhelm Malmqvist – en av Himmelsbys kockar – till årets Östgötakock i samband med mässan Smaka på Östgötamat. Tävlingen anordnas av Östgötamat ekonomisk förening och Svenska kockars förening.
– Det var fantastiskt roligt och betyder förstås mycket för oss. Vi jobbar hela tiden med att utveckla vårt kök och har även anställt en bagare.

Varför håller ni till mitt på landet?
– Dels bor vår familj precis intill och jag hade redan en lokal att utgå från och dels för att det ligger en trend i att komma ut från staden. Här stannar alla kvar under hela vistelsen. Det finns ju inget annat som lockar i närheten. Eftersom vi håller till på landet blir priset också billigare.

Du är gift och har fyra barn – är övriga familjen också involverade i verksamheten?
– Äldsta dottern Maria, som bor i Polen, jobbar 25 procent med sociala medier åt företaget och köper inredning i Polen när vi ska bygga ut. Sedan hjälper sonen Isak (17 år) till i köket med att servera. Men döttrarna Sara (som bor i Örnsköldsvik) och Rebecka (som bor hemma) gör inget i företaget. Min man Lars-Göran är inte med i driften, men bygger när det behövs.
På framtiden ser Rakel Gustafsson ljust – intresset för spa blir bara större, liksom behovet att verkligen koppla av för många människor i dagens stressade samhälle.

[title size=”3″ start=”yes”]HIMMELSBY GÅRDSHOTELL[/title]

Öppnade: 2010.
Läge: I Himmelsby, utanför Mantorp. 20 minuters bilresa från Linköping.
Erbjuder: Konferens, spa och hotell.
Antal anställda: 20 fast anställda och 10 extra personal.
Omsättning: Cirka tio miljoner kronor.

[title stop=”yes”][/title]

TEXT: Joakim Löwing

FOTO: Björn Lisinski

Tidigare publicerat i Affärsstaden 5 – 2016