You are currently viewing Har all kompetens inhouse

Har all kompetens inhouse

Renodlade reklam- och eventbolag finns det gott om i Sverige. Helhetsbyråer inom branscherna är desto mer ovanligt – därför sticker Play Reklam & Event AB ut och har placerat Motala på kartan som en föregångare.

När företaget startade 2011 av Niklas Karlsson och Jens Larsson låg allt fokus på reklam i form av grafisk design mot stora företag. Fyra år senare gick upphovsmännen skilda vägar – där Niklas stannade kvar och i stället tillträdde Jonny Johansson som ny partner.
-Vi hade precis sålt vår nattklubb Hugo i Motala, som jag drivit nio år tillsammans med Josef Soner. Där hade vi en del knasiga idéer som satte Motala på nöjeskartan, ler Jonny. Vi anlitade Play i vår marknadsföring och fick en väldigt bra kontakt.

Numera är han med och sätter Play Reklam & Event AB på kartan i stället – ett bolag som sticker ut. Inte bara i Motala och i Östergötland – utan i hela Sverige.
-Kul att även vi som bor i en liten stad kan gå i bräschen och komma med något nytt, framhåller Jonny – som i dag är VD för företaget.

Jonnys kunskaper och erfarenheter inom nöje och underhållning kombinerat med Niklas sinne för reklamuppdrag – samt spetskompetens inom filmproduktion och projektledning från Patrik Ljungqvist och Joakim Ljungqvist (som också är partners) visade sig utveckla sig till ett starkt framgångsrecept.
-Att erbjuda ett helhetskoncept med både reklam och event fanns inte innan i vårt land och jag är rätt övertygad om att vi är ensamma fortfarande. Det är vanligt att bolag inom dessa branscher samarbetar över gränserna, men inte att ett och samma företag erbjuder båda delarna.

De kom fram till att det fanns en marknad att vinna – och hittills har det mesta gått enligt planerna. Antal anställda har vuxit till sju och omsättningen ligger runt tio miljoner kronor per år i dagsläget. Samtliga i personalen är från Motala och brinner för sin stad.
-Det märks att våra kunder uppskattar att vi adderar hela paketet. Vi kan göra allt från att trycka upp visitkort till den minsta enskilda firman till att marknadsföra och arrangera stora event som varuhusinvigningar, företagskickoffer och artistevenemang.
Bland flera hundratals kunder tillhör Åhléns Outlet, ÖoB och Jula de mest välkända och stora.

När Quality Hotel The Box öppnade i Linköping ansvarade Play för både branding och marknadsföring – och i Norrköping arbetar de en hel del åt Region Östergötland.
-En stor fördel är att vi har all kompetens inhouse – allt från grafiska formgivare och webbdesigners till event- och fotoproducenter. Sedan kan vi hyra in timanställda när det behövs – till exempel vid scenbyggen och matlagning. Man ska göra det man är bra på och för egen del är det inte att laga mat, erkänner Jonny med ett leende.

Bara ett par veckor innan pandemin bröt ut i Sverige investerade Play Reklam & Event i en 160 kvadratmeter stor fastighet i centrala Motala.
-Köpet var redan avklarat, men det är klart att det som för många andra blev en stor chock. Vi skulle även göra en kostsam helrenovering samtidigt som det tog tvärstopp i marknaden.

Men någon panik hann aldrig bryta ut…
I stället jobbade företaget stenhårt på att hitta andra vägar i sin verksamhet.
-Utan några fysiska event ställde vi snabbt om till olika former av digitala lösningar. Som bland annat att vi producerade och sände digitala presskonferenser om covid-19 i Östergötland. Även digitala mässor och konferenser.

Och det är något de kommer att fortsätta med även när pandemin lättar allt mer.
-Ska man hitta något positivt med pandemin är det att vi har hittat nya sätt att arbeta på och på så vis breddat vårt utbud ännu mer.
Play äger varumärket Motala Stadsfestival och arrangerar normalt sett flera stora event – till exempel i samband med Vätternrundan, VM och EM i fotboll och studenten.

Den gångna sommaren då restriktionerna börjat släppa lite blev det framför allt en hel del middagsevent i Stockholm – med bland annat uppträdande av artister och ståuppkomiker, samt musikquiz på flera orter i Sverige.

När det gäller trycksaker, formgivning och webbdesign påverkas inte själva utförandet av jobbet av hur pandemiläget är – inte alls på samma sätt som vad gäller eventen.
-Många i branschen tror att det kommer dröja tills någon gång i vinter innan allt kan komma i gång i större skala igen. Men man märker verkligen att det finns ett uppdämt behov bland olika företag. Många har använt pandemin till att reflektera och samla energi för att kunna genomföra sina idéer – och där kommer vi in och hjälper till att paketera dem.

Play Reklam & Event befinner sig mitt i sin vision och dröm. Eller kanske snarare bara i början av den…
-Vi räknar med att det kommer fler företag som jobbar liknande oss framöver. Men den konkurrensen är inget vi räds av, utan bara sporrar oss, säger Jonny Johansson.

Play Reklam & Event AB

Startade: 2011 i Motala.
Produkt/bransch: Är en helhetsbyrå inom reklam och event.
Antal anställda: 7.
Omsättning: 10 miljoner kronor.

Text: Joakim Löwing

Tidigare publicerat i Affärsstaden #7 2021