You are currently viewing Grillkung kör så det ryker
Det finns så mycket som är gott att slänga på gallret, säger grillälskaren Sebastian Virta. Foto: Björn Lisinski.

Grillkung kör så det ryker

Grillälskaren Sebastian Virta började sälja grillar och tillbehör i liten skala via sina föräldrars företag Ljudbutiken i Mjölby 2015. Sju år senare har han byggt upp Sveriges största sajt med kvalitativa grillar från premium till lyx – och annat för trädgården med en budgeterad omsättning på 80 miljoner kronor.

Om man spanar in på BBQ Experten i Sverige AB:s hemsida möts man av raderna:
”Alla är vi nördar på något sätt, vi är grillnördar. Att vara grillnörd innebär också att man nördar in på bra grillar, så föddes idén till att starta en hemsida och webbshop med fokus på grillar och att grilla”.
– Vi på Grillkung tar grillning på allvar, vi nöjer oss inte med någon lågkvalitetsgrill från något stort varuhus som rostar efter första vintern. Vi vill sälja grillar som står pall, grillar som tål regn, grillar som tål snö, med grillbaljor i äkta gjutjärn, grillar som kan göra dig till ditt kvarters grillkung, lyfter Sebastian Virta fram.

Han är VD för företaget och delägare tillsammans med sina föräldrar – som tidigare drivit Ljudbutiken i Mjölby, Motala och Linköping. I hemorten Mjölby startade de redan 1979 och höll på ända till 2018, alltså nästan 40 år.
Det var därifrån Sebastian kom in i företagsvärlden.
– Jag var inte ens tio år fyllda då jag började packa upp tjock-TV-apparater ur stora kartonger. Sedan hjälpte jag till med olika saker genom hela uppväxten och började jobba heltid i butiken i Mjölby direkt efter lumpen, berättar han.

Kombinerat med sitt arbete läste Sebastian sälj och marknadsföring på Yrkeshögskolan – och förverkligade sedan en dröm att starta en webbhandel.
– Jag kom över ett tiotal gasolgrillar som jag lyckades sälja via ljudbutiken.com, det gick betydligt lättare och fortare än jag trodde. Då föddes idén att starta något helt nytt, ett företag som enbart fokuserar på grillar och tillbehör och bara via nätförsäljning. Längs vägen har jag fått en hel del hjälp av mina föräldrar. Mamma jobbar i företaget med ansvar för all ekonomi, medan pappa fungerar som ett bollplank.

Totalt har antalet anställda ökat ända till tio, sedan företaget tog fart med nya namnet 2018.
Och omsättningen är beräknad ända till 80 miljoner kronor i år.
– Klart att jag är överraskad och att det har gått över förväntan. Men jag tror att kunderna uppskattar just att vi har nischat oss mot enbart kvalitativa produkter – samt att vi har en smidig hemsida och har snabbast leveranser på marknaden i vår bransch.

När det gäller grillar är utbudet stort med uppåt 50 olika märken – och de finns i alla varianter man kan tänka sig. Allt från gasolgrillar, till kamado-, kol-, ved- och elgrillar.
– De håller alltså alla hög klass och finns från premium till lyx, så att kunderna blir nöjda. Att de får tio års garanti på många av våra produkter säger ganska mycket om tåligheten och standarden.

Allra bäst säljer gasolgrillar, kamodogrillar och pizzaugnar.
– Det märks att matlagningstrenden med alla program på TV har ökat intresset rejält. Och under pandemin var det många som satsade extra på sitt hem och trädgård. Intresset för det vi erbjuder har vuxit ordentligt på senare tid. Kul att även pizzaugnar har fått ett sådant uppsving.
Han fortsätter:
– Att använda en pizzaugn med gasoldrift för matlagning utomhus har flera fördelar. Det är lätt att få upp och bibehålla den önskade temperaturen, du slipper hantering och förberedelse av ved och det blir inte heller lika mycket rök – vilket kan påverka vilka platser som passar för tillagningen. Förutom pizza kan du använda ugnen till annan typ av bakning och matlagning.

De stora framgångarna inom e-handeln har bidragit till en snöbollseffekt.
– Om man ser till att göra ett bra jobb, som genererar till många positiva kommentarer från kunderna på nätet är chansen stor att det lockar nya kunder. Vi är väldigt noggranna med att ge alla en väldigt bra service. Exempelvis går det att få grillarna hopskruvade till en liten penning.

Gissa om det blir en hel del grillande hemma hos Sebastian…
– Haha, ja, det är både roligt och väldigt gott – även om jag inte är någon grillofil, om det nu finns något ord som heter så (skratt). Det finns så mycket som är gott att slänga på gallret – som bland annat kyckling och revbensspjäll.

Målet är att inom kort passera 100 miljoner kronor i omsättning.
– Vi satsar även på att nå 200 miljoner kronor, för jag är övertygad om att verksamheten kommer fortsätta att växa i rasande hastighet, ler Sebastian Virta.

Det här BBQ Experten i Sverige AB

Startade: 2018 under det nuvarande namnet – men började med försäljning av grillar och tillbehör via sitt tidigare familjeföretag Ljudbutiken i Mjölby. Både i butiken och via webbsidan ljudbutiken.com
Produkt/bransch: Säljer grillar, pizzaugnar, utekök, tillbehör, stekhällar och andra trädgårdsartiklar via sajten grillkung.se
Antal anställda: 10.
Omsättning: Budgeterad till cirka 80 miljoner kronor.

Text: Joakim Löwing
Foto: Björn Lisinski

Tidigare publicerat i Affärsstaden #4 2022