Michael Isas farbror Nabil öppnade Skarphagens Cykel i Norrköping i början av 1990-talet.
På den tiden höll företaget till i en källarlokal i Skarphagens Centrum och fokuserade mest på sin verkstad.
När den drivande företagaren Michael kom in som delägare 2006 hade butiken flyttat upp till markplan i centrumet – men fortfarande såldes bara ett 40-tal cyklar per år.
En viss skillnad mot de runt 250 stycken som sålts under 2018.
– Jag lärde mig enormt mycket av min farbror vad gäller service och reparationer, men jag hade många idéer och ville bland annat utöka försäljningen. 2012 köpte jag ut honom och har därefter blivit betydligt mer aktiv på nätverksträffar för företag och sociala medier, berättar Michael.
2015 presenterades den första nyheten, som han tror sig vara unik med i hela Östergötland. Ja, kanske hela Sverige till och med.
– Alla har inte bil eller möjlighet att ta sig till oss och lämna sin cykel. Därför utökade jag vår service genom att åka och hämta cyklar, för att sedan serva och laga vid behov och därefter lämna tillbaka den till kunden. Det är en tjänst som har blivit mycket uppskattad och efterfrågad. Jag har inte hört talas om någon annan cykelbutik som gör så.
Han fortsätter:
– I den konkurrens som råder gäller det att vara unik och sticka ut på något sätt. Sedan har jag alltid varit väldigt serviceorienterad i alla yrken jag haft. Här ska kunderna inte bara vara kunder, utan känna sig som en familjemedlem. Jag är en mycket social person som älskar att prata med olika människor.
Michael vill hela tiden utvecklas, med sin kreativitet och påhittighet presenterade han ytterligare en nyhet i början av 2018 – nämligen tjänste- och profilcyklar.
– Tjänstecykel är ett koncept där företag köper in cyklar, som därefter kan nyttjas av anställda eller kunder till företaget. Det är väldigt positivt för både miljön och hälsan.
Samtidigt har de även börjat att profilera cyklarna efter företagets egna önskemål, exempelvis en logotype med de rätta färgerna, telefonnummer och webbadress.
– Jag har hittat en grossist som hämtar in Europatillverkade cyklar från Tyskland som är utvecklade för en svensk miljö. Dessa lackerar och stripar jag efter hur företagen vill ha dem. Vi samarbetar med en reklamfirma som trycker upp dessa strips.
Hittills har Skarphagens Cykel servat över 20 företag som beställt profilerade tjänstecyklar.
Där märks bland annat kommunala Stångåstaden – och först ut var fotbollsklubben IFK Norrköping, som beställde sex stycken med sitt klubbmärke på.
– Det finns många fördelar för ett företag att ha tjänstecyklar. Frånsett att de är ett miljövänligt alternativ, går det oftare fortare i citymiljö att ta sig fram än med bil och man kan komma dörr till dörr utan parkeringsavgifter, det är friskvård för de anställda och visar att man är ett ”grönt företag”. Dessutom fungerar ju profilcykeln även som en reklampelare.
Även om marknaden framför allt fokuserat på Östergötland i allmänhet och Norrköping i synnerhet har Michael större visioner.
– Vi skulle kunna leverera runtom i Sverige. Det finns inga begränsningar där egentligen och med fler uppdrag kan jag anställa fler medarbetare. För mig handlar det mycket om att vara flexibel.
Något som vuxit sig allt större med åren är också kundernas efterfrågan av vinterdäck.
– På bilarna är det ju givet med vinterdäck och finns ju även en lag på det. Men det har blivit allt vanligare på cyklar också. Tyvärr är det många som kommer först när de har ramlat och slagit i, men det är ju förstås bättre om man gör det innan.
När bör man byta ungefär?
– Så fort man märker att temperaturerna börjar närma sig nollan och kanske någon minusgrad. Följ väderleksrapporterna och byt i tid. Det är en stor skillnad med vinterdäckens bättre grepp och kan hindra många olyckor. Och så ska man förstås komplettera genom att bära hjälm också.
Vad handlar det om i kostnad för två vinterdäck ungefär?
– För 500 kronor styck, alltså totalt runt tusenlappen, kan du få två bra som förhoppningsvis håller två-tre säsonger. Och det är det värt. Många som ramlat och kanske brutit sig ångrar sig efteråt. Vi har också däckhotell så att man slipper fara fram och tillbaka med däcken efter skiftena.
Märker du av något uppsving för cyklandet över lag i Östergötland?
– Ja, det känns som att allt fler tar cykeln till jobbet och annat. Linköping ligger längre fram än Norrköping, det är ju sedan många år en riktig cykelstad med Universitetet och alla studenter.
Vad anser du att politikerna kan göra för att få oss att cykla ännu mer?
– Framför allt att öka tillgängligheten genom att bredda cykelvägar och göra dem ännu mer trafiksäkra. Det krävs att det finns många bra cykelbanor och där känns det som att något är på gång även i Norrköping, säger Michael Isa.
TEXT: Joakim Löwing
FOTO: Björn Lisinski