– Om du frågat mig för två år sedan hade svaret definitivt inte blivit att jag skulle driva möbel- och inredningsbutik. Men tillfället kom, man kan kalla det för ett bananskal, och eftersom jag triggas av utvecklingsmöjligheter, så är jag här!
Mikael Svenfelt skrattar och sätter sig tillrätta i en ljus fåtölj i ett av miljörummen på Lindholms Interiör på Tornet-området i Linköping. Sedan sommaren 2021 är han och frun Johanna nya ägare till butiken som föddes ur en tapetserarverkstad, drevs på St Larsgatan mitt i Linköping under ett antal år innan de förra ägarna, Pelle och Sussie Lindholm flyttade verksamheten till Tornby.
Han berättar att han är uppväxt i en familj där pappa drev ett företag inom maskinuthyrningsbranschen och att företagarandan liksom kommit med uppfostran. Verksamheten blev dock så småningom uppköpt och Mikael fick frågan av den tidigare samarbetspartnern Ramudden om han inte ville starta upp deras verksamhet i Mellansverige. Det gjorde han och drev och utvecklade Ramudden i Linköping, Norrköping, Örebro och Jönköping under ett antal år innan han halkade på det där bananskalet, vilket i det här fallet presenterades av en kusin som arbetade på Lindholms och som tipsade om att ägarna var på väg att sälja.
– Ramudden hade växt till ett miljardföretag och jag lockades av tanken på något mindre, mer familjärt och framför allt möjligheten att skapa något helt eget, säger Mikael.
Han menar att branscherna visserligen är vitt skilda men att affären trots allt är densamma; Att få kunden att välja dig framför dina konkurrenter. Och det vill han göra genom att utmana de stora etablerade möbelvaruhusen med att bjuda på en upplevelse i butiken.
– Det är framför allt under de här första åren har vi chans att göra förändringar som blir uppmärksammade, och det vill vi förstås ta vara på. Vi uppgraderar oss och fyller våra 2 300 kvadratmeter med riktiga wow-showrooms! säger han. Vi vill att man ska kunna gå omkring här och riktigt känna känslan av hur det kan komma att bli hemma eller på kontoret.
Företagsförsäljning med konsultation och inredning av såväl kontors- och arbetsplatser som utemiljöer är något man börjat satsa mer på, och Mikael berättar om ett växande intresse för hur arbetsmiljön påverkar inte bara det fysiska måendet, utan även kreativitet och trivsel och i förlängningen även sammanhållning på en arbetsplats, vilket förstås speglar av sig på resultatet.
– Färgval, ljus och ljud påverkar oss mer än vi tror och det känns både spännande och viktigt att få vara med och skapa arbetsplatser som gynnar såväl personal som verksamheter. Det säger Mikael och menar att det är tur att han har duktiga medarbetare i butiken, för även om han har ett intresse för inredning, färg och form så har han otroligt mycket att lära…
Att driva butik i fysisk form, med öppettider att förhålla sig till, är något nytt för Mikael. Kontorstider har ersatts med kvälls- och helgarbete. Men han trivs och uppskattar att få vara på plats i den inspirerande miljön, träffa kunder och planera med personalen.
– Det händer att vår fem-åriga dotter får vara med någon lördag emellanåt, säger Mikael och berättar att hon redan gillar inredning och att det måste vara det bästa sättet att säkra återväxten!
Lindholms är alltså fortfarande ett familjeföretag, och Mikael värnar om den familjära och nära känslan som är ett av butikens signum. Han berättar om arbetet med att få alla att känna sig involverade i verksamheten och vikten av att vara transparent och ärlig när det kommer till att dela såväl framgångar som tuffa utmaningar.
– För mig som företagsledare är det oerhört viktigt att både lyssna till, och visa mina medarbetare förtroende och uppskattning för det jobb de lägger ner. Det är ju de som gör det lilla extra för våra kunder varje dag och skapar den härliga stämning vi har i butiken. Klart att personaleventen då får kosta lite extra, om man vill att de ska trivas och stanna kvar!
När jag frågar om det inte är svårt att gå omkring som i ett inredningsmagasin hela dagarna utan att köpa med något nytt hem varje dag skrattar Mikael och säger att han allt får sansa sig lite emellanåt. Men han har också fått lära sig mycket om kvalitet och om det otroliga hantverk som ligger bakom en del klassiker. Vilket gör att man måste se en del inköp som investeringar snarare än utgifter.
– När det kommer in kunder som vill ha nytt tyg till den soffa de köpt hos oss för trettio år sedan, då är det svårt att inte bli både imponerad och stolt, avslutar han och går för att förbereda sig inför dagens uppdrag i butiken.
Text: Mirjam Lindahl
Foto: Mirjam Lindahl
Tidigare publicerat i Affärsstaden #9 2022