You are currently viewing Från kund till vd

Från kund till vd

Anders Renström var en trogen kund till TreCe och hade bilden av en leverantör som var trygg och stabil. Nu har han fått se att den bilden stämmer och att den till och med är bättre än han trott.

Sedan september 2016 är han nämligen vd på TreCe, som har sitt huvudkontor i Norrköping.

– Har du någon gång varit inne i ett företags kopieringsrum har du med all sannolikhet stött på TreCe´s förvaringsmöbler. Du vet kanske inte bara om det, säger Anders och skrattar. Vårt flaggskepp, serien som heter Combiline har hängt med i 25 år och är fortfarande vår bas och vår storsäljare.

Anders Renström tar emot i det stora och luftiga kontoret, som också är showroom, på Importgatan i Norrköping. Han är bosatt i, och utgår från Stockholm men är på plats på huvudkontoret åtminstone två dagar i veckan.

– Det är här företagets hjärta finns säger han. Claes Carnock, tidigare vd och ett av de tre C:n som startade företaget 1973 finns kvar som produkt- och leveransansvarig. Han är TreCe helt enkelt, med all erfarenhet och all kunskap han har i huvudet. Personalen är också fantastisk! De ser TreCe som sitt eget företag. Jobbar hårt med hög arbetsmoral och stark lojalitet och ger sig inte förrän kunderna är nöjda. Det är otroligt häftigt att få jobba med ett sånt gäng.

Anders har själv många år i inredningsbranschen och kommer senast från Kinnarps där han jobbat i sexton år. När han fick frågan om att axla vd-posten på TreCe blev han oerhört hedrad, säger han.

– Det känns ärofyllt att få vara med vid rodret på ett företag som har så lång historia och så mycket positiva erfarenheter bakom sig. Som ligger i framkant både kunskapsmässigt och i sitt produkttänk och som alltid hamnar i topp i marknadsundersökningarnas nöjd-kund-index. Det är ett stort ansvar att se till att vi fortsätter vara den pålitliga partner och leverantör som Claes har format företaget till att bli.

TreCe har sin tillverkning i Sverige, med stort fokus på hållbarhet och med att ständigt väga in miljöaspekten i framtagningen av produkterna. Hela kedjan från materialval till producent är noga genomtänkt. Man arbetar med ett flertal olika formgivare, både namnkunniga etablerade designers men även unga, nyutbildade aktörer, som har chans att få uppmärksamhet genom TreCe Storing Awards, en tävling där de tre bästa bidragen möts i en final på möbelmässan som går av stapeln i februari varje år. Vinnaren får sedan sitt bidrag i produktion.

– Det här är kreatörer som är unga och hungriga och inte är fast i gamla invanda tankesätt, säger Anders. Vi har fått in så otroligt många häftiga bidrag, även om en del av dem kanske inte håller för produktion rent tekniskt. Men det är befriande att se skaparglädjen! ler han.

Själva har TreCe också fått ta emot designpris. 2012 fick man Red Dot Design Award för miljösorteringlösningen Kite som är designad av Annica Doms.

– Balansen mellan att vila i det man har, det som går bra och fungerar och att sticka ut med fräcka designer och nytänkande är spännande, säger Anders. Vi har en bra bas, som kunderna är nöjda med, men vi jobbar också ständigt med att utveckla våra produkter.

Han talar om vikten av att synas bland den stora mängd inredningsföretag som finns på marknaden. Om att ha en tydlig image som lätt känns igen och som signalerar det man vill förmedla. I TreCes fall handlar det om funktionella förvaringslösningar med en unik design.

– Både Kite, och vår andra miljösorteringsserie Birdie är lysande exempel på hur fräck design och funktionalitet kan gå hand i hand. Även Place, vårt nyaste hyllsystem, som kombinerar en unik och ny design med smart funktion ger kunden en mängd olika möjligheter att anpassa förvaringen efter behov.

Naturligtvis drömmer Anders om att få TreCe att växa. Men han betonar att det måste ske strukturerat och i lugn takt, precis så som det växt hittills.

– Vi står inför ett generationsskifte. Claes har tagit ett steg åt sidan, och vi kommer snart behöva hitta en ny, driven och duktig produktionschef. Vi jobbar också på att uppgradera vår marknadsföring till version 2.0 med hjälp av en nytillsatt marknadschef med tung erfarenhet från reklambranschen. Vi står också inför en utökad satsning i de nordiska länderna. I Norge har vi redan ett showroom och en god försäljning, men det finns absolut potential att bli ännu större.

Anders tänker fortsätta jobba för att TreCe även i fortsättningen ska borga för kvalitet och hållbarhet. För att kunderna alltid ska komma i första hand och känna sig lika viktiga som de är. Och för att de anställda ska känna arbetsglädje och trygghet.

– Jag tänker jobba för att vi ska fortsätta utvecklas och hålla oss intressanta. Det här är bara början på en lång och intressant resa som jag ser mycket fram emot att få göra med det härliga gäng som finns här! 

TEXT: Mirjam Lindahl

FOTO: Mirjam Lindahl

Tidigare publicerat i Affärsstaden 5 – 2017