Förtroende och relationer gör skillnad
Ett av Stadsmissionens projekt i Norrköping Wall of Kindness, där man enkelt kan hjälpa en annan människa med en varm jacka, till exempel.

Förtroende och relationer gör skillnad

Stadsmissionen har varit en samhällsaktör i Sverige sedan 1800-talet och arbetar med att stötta de som hamnat i utsatta livssituationer. I Linköping har man haft verksamhet sedan 1970-talet, i Motala har man funnits i 10 år och sedan ett år tillbaka har man även etablerat sig i Norrköping.
– Vi har fått ett fantastiskt mottagande här, berättar Clara Callmeryd kommunikatör och fundraiser på Stadsmissionen i Norrköping. Det märks att många vill vara med och göra skillnad på lokal nivå, vilket känns väldigt bra.

Vi hörs en dag när solen skiner och våren står för dörren. På Coronavis har vi stämt möte digitalt och medan jag tagit plats på en bänk i vårsolen utanför Linköpings Domkyrka sitter Clara i Norrköping med Stadsmissionens logga som bakgrund.
– Jag kommer senast från Sky Hotel Apartments, där jag som marknad- och försäljningsansvarig även hade hållbarhetsfrågor och socialt engagemang på mitt bord, berättar hon. Vi var ett av Stadsmissionens vänföretag och stöttade insatser som låg i linje med vårt varumärke. Tak över huvudet och möblering av skyddade boenden till exempel. Därför kände jag väl till Stadsmissionens arbete och när de sökte personal kändes det bara rätt. Och som tur var tyckte de också det!

Hon tror att erfarenheterna från att ha varit på företagarsidan har gett henne möjligheter att se på sitt nya uppdrag ur flera olika perspektiv.
– Det tar tid att skapa nya samarbeten, men vi har fått en jättefin start. Stadsmissionen är ett starkt varumärke som många har en positiv relation till. Intresset är stort från såväl näringsliv och organisationer som privatpersoner. Man hör av sig och vill veta mer om verksamheten och om hur man kan bidra.

Hon berättar att många ser en glädje i att hjälpa till lokalt, nära sin egen verksamhet. Och att nyttan av att jobba med social hållbarhet blir större, inte minst för det egna varumärket, genom att teama ihop med Stadsmissionen som är en etablerad aktör sedan länge, som kan och som har erfarenhet av det operativa arbetet.
– Relevansen blir större i den tid vi lever i och då pandemin lyft många samhällsproblem, säger hon.

Norrköping är en stad, som många andra, med stora sociala utmaningar. Bland annat lever över 7 000 barn här i ekonomisk utsatthet, vilket betyder att de inte kan äta sig mätta hemma eller delta i aktiviteter med jämnåriga. Det finns också ett stort inflöde av droger och en hög arbetslöshet.
– Att jobba nära är viktigt. Och samtidigt är vi aktiva på riksnivå med frågor som alltid varit aktuella men som i samband med pandemin blivit än mer relevant och fått större plats på agendan. Det handlar till exempel om psykisk ohälsa, fattigdom, hemlöshet och mäns våld mot kvinnor. Här har vi en stor påverkanskraft vilket vi tar på största allvar.

Stadsmissionens uppsökande team besöker p-hus, parker och hubbar där man vet att många utsatta samlas. Man erbjuder också matkassar till människor i ekonomisk utsatthet. Med målsättningen att skapa förtroende och relationer hoppas man kunna finnas som hjälp där det behövs.
– För många blir känslor av skuld och skam ett hinder för att be om hjälp. Vi vill sänka den tröskeln, finnas där individen är och hjälpa till med det som behövs just nu. För någon kan det handla om mat eller kläder. Någon annan kan behöva stöttning i kontakten med myndigheter. Men vi arbetar även med det viktiga långsiktiga perspektivet. Att skapa förutsättningar för att kunna göra en förflyttning, från utanförskap till inkludering, och ett bättre liv.

Hon berättar om det sociala företaget Stadsmissionens Second Hand-butik som öppnade i Spiralen i Norrköping i augusti. En plats där prylar och människor får en andra chans och där det ges möjlighet till arbetsträning och till att samverka med andra människor i ett socialt sammanhang.
– Vi är verkligen jätteglada för att butiken kommit igång så bra, trots pandemin, säger Clara. Och att det finns en så stor vilja att hjälpa till. Att engagera sig som volontär är ett sätt för många, inte minst äldre, att få ett socialt sammanhang samtidigt som man gör skillnad. Det ger positiva effekter på så många nivåer.

Samverkan är något Clara återkommer till gång på gång. Om hur viktigt det är för att kunna göra skillnad och om att det tar tid att bygga upp.
-Vi har redan fått till några fina samarbeten i Norrköping. Ett är Samtalsringen i samarbete med Stadsmissionen där ungdomar i utsatta områden får träffas, prata om svåra saker och göra aktiviteter tillsammans, med målet att skapa en ljusare framtidstro. Ett annat är Stadsmissionen Drivkraft där vi tillsammans med bostadsbolag erbjuder mentorskap och läxhjälp till ungdomar i ekonomisk utsatthet med löfte om sommarjobb om man klarar målen. Vi har även aktuella samarbeten med Lundbergs och IFK Norrköping där vi hittat varandra på ett fint sätt.

Och det finns många fler projekt och idéer som ligger i startgroparna och under våren kommer den välkände östgötaprofilen Lasse Fredriksson gå in i rollen som ansvarig för företagssamarbeten i Östergötland.
– Behoven ökar hela tiden. Och det är både inspirerande och ledsamt. Det känns fint att vi tillsammans med andra kan fortsätta att göra skillnad. Man blir ödmjuk inför allt som man själv kanske tar för givet när man får se hur andra lever i samma stad. Tacksamhet är ett ord jag återkommer till. Ett ord som faktiskt fått en ny – och viktigare- betydelse i mitt liv.

 

Text: Mirjam Lindahl
Foto: Mirjam Lindahl

Tidigare publicerat i Affärsstaden #5 2021