You are currently viewing Filmens hållbara lösning
Thorbjörn Eklund och Stefan Lindblad (i bakgrunden) förbereder Unreal Engine scenen för inspelning.

Filmens hållbara lösning

Disney spelade in tv-serien ”The Mandalorian” nästan enbart framför en stor skärm – så kallad LED-stage.
Manusförfattaren och regissören Thorbjörn Eklund försöker få till en sådan i Norrköping – som i framtiden skulle kunna ta stora filmbolag till staden.

Kreatören Thorbjörn Eklund startade ”IT´s Production” 2007 – ett produktionsbolag inom film och tv.
Genom åren har han jobbat med uppdrag åt bland annat SVT, Utbildningsradion, Nordisk film och tv, samt Bavaria film. I dag arbetar han med branschfolk från hela Sverige och internationellt.

40-åringen – som har en masterexamen inom kultur och mediagestaltning och forskat inom narrativa enheter – klarar av många olika roller inom tv- och filmproduktion. Men framför allt fokuserar Thorbjörn på uppdrag som manusförfattare och regissör.

Den egna serien ”Lika men olika” – som sändes på SVT Barnkanalen – är ett exempel på det sistnämnda.
Något han brinner för är att hänga med i den tekniska utvecklingen i branschen.
Sedan många år tillbaka används en så kallad Greenscreen – en grön bakgrundskärm – ofta vid film- och tv-inspelningar.

Men med Disneys tv-serie ”The Mandalorian” på streamingtjänsten Disney plus (som utspelar sig i samma fiktiva universum som filmserien ”Star Wars”) – var det premiär för nästa tekniska steg; LED-stage.
-Det som är speciellt är att serien spelades in vid ett och samma ställe och nästan enbart framför den stora skärmen, LED-stage. Fördelarna är att med denna kan skådespelarna se miljön i bakgrunden och inte bara en grön skärm. Givetvis blir det mycket enklare att agera då, framhåller Thorbjörn.

Han förklarar vidare:
-Virtual Productions har funnits ett tag, men det har förut alltså inte gått att visa miljön för skådespelarna i realtid. Detta ändras med en LED-stage, då du ser resultatet på en gång via realtidsprocessering av 3D-scenerna genom exempelvis spelmotorn Unreal Engine.

Eftersom en LED-stage inte är väderberoende eller kräver särskilt mycket scenografi beroende på produktion – samt drastiskt minskar resorna mellan fysiska filmmiljöer, är detta en oerhört hållbar lösning. Både ur ekonomi- och klimataspekt.
-Man kan bygga upp och växla mellan trovärdiga miljöer från olika länder utan att teamet behöver åka någonstans. En skådespelare skulle till och med kunna läsa in sin röst och skicka digitalt, så kan 3D-animatörer lägga in realistiska bilder på skådespelaren, utan att personen ens behöver vara där. Möjligheterna är enormt stora.

Vad han känner till finns denna teknik som en fullskalig LED-stage uppbyggd endast i amerikanska Disney och på tyska Hyperbowl. Sedan finns det mindre hybrider/LED-stages med exempelvis en skärm.

Med andra ord skulle Norrköping kunna tillhöra en av de första orterna i världen att erbjuda en fullskalig LED-stage.

-Vi har allt som krävs för att bygga en LED-stage på 35 kvadratmeter med en volym på 100 kvadratmeter. Det som krävs är investerare, för det handlar om en kostnad på mellan 20 och 50 miljoner kronor skulle jag uppskatta.

Vilka är potentiella investerare i projektet?
-I första hand tänker jag på streamingbolag, det är där framtiden ligger. Problemet är att det i nuläget är alldeles för dyrt för utländska bolag att spela in i Sverige. Vi har nämligen ingen filmrabatt, som i många andra länder. Det var därför exempelvis inte tv-serien ”Game of thrones” spelats in något i vårt land, trots intresse att göra det.  Ett annat sätt är att Östergötland som region går in och gör det till en del av filmbranschen. Ungefär som det gjordes med Visualiseringscentret. Annars har jag svårt att se hur pengarna ska komma till.

Hur byggs en LED-stage?
-Enkelt sagt om tekniken som används, så är det: led-skärmar, motion-tracking kameror och datorer med mjukvara. Sedan finns det flera andra komponenter, men det är här du börjar. Du behöver en dator som skickar din 3D-miljö till en skärm där den spelas upp, sedan behöver du ha motion-tracking kameror för att kunna följa kameran och röra dig i miljön. Enklare än så kan jag nog inte förklara.

Den här tekniken kan inte bara revolutionera filmbranschen – utan även annat i vårt samhälle?

-Ja, till exempel skulle polisen kunna simulera insatser och därigenom genomföra olika övningar – liksom olika krissituationer som skulle kunna inträffa, inleder Thorbjörn.

-Jag är övertygad om att den här tekniken skulle få bland annat unga studenter att forska i realtidsteknik och utveckla det vidare. Det är bara fantasin som sätter gränser, menar Thorbjörn Eklund.

Det här är Thorbjörn Eklund

Ålder: 40 år.
Familj: Fru och barn.
Bor: I en lägenhet i Norrköping.
Yrke: Driver egna IT´s Production sedan 2007, ett produktionsbolag inom film och tv. Är framför allt manusförfattare och regissör.
Största produktioner hittills: ”Robssons” (där han var FAD – First Assistant Director), ”My demons” (producent, dramaturg och klippare), ”Lika men olika” (manusförfattare och regissör).
Övrigt: Thorbjörn är en kreatör, som älskar att skapa. Han har släppt en bok, ”Cornelia” och har ytterligare en deckarroman på gång – ”Thoughts of obsession” (släpps i vår). Dessutom håller han bland annat på att ta fram ett brädspel.

 

 

Text: Joakim Löwing
Foto: Björn Lisinski

Tidigare publicerat i Affärsstaden #8 2021