– Det finns nog inget som tajtar ihop en grupp människor så mycket som att jobba hårt tillsammans och sedan få se att slitet ger utdelning. Och det handlar lika mycket om att vinna ett EM-silver med U21-landslaget som att ta hem titeln för banken med de mest nöjda kunderna, ler Filip. Själv har han varit med om båda delarna.
Filip Apelstav föddes och växte upp på fotbollens förlovade kust i väst. Han spelade allsvensk fotboll med Västra Frölunda under åren 1990 – 1995 och när sedan IFK Norrköping hörde av sig byttes väst mot öst och grönt mot blått under två perioder fram till 2005.
– Jag har fått vara med om så otroligt mycket under min spelarkarriär, säger Filip. OS i Barcelona, ligaspel i Norge och i Kina och förstås mängder av matcher på Parken här i Norrköping. Massor av goda och fina minnen. Men jag har också alltid vetat att det kommer ett liv efter fotbollen och därför såg jag till att förbereda mig.
När Filip skrev på sitt andra kontakt för IFK hade han fyllt 30 år och började studera på distans vid handelshögskolan i Göteborg.
– Studievägledaren var skeptisk, minns Filip. ”Spela elitfotboll och studera på heltid – det kommer aldrig att gå!” sa han. Men säger någon att det inte går, då tusan blir jag bara än mer besluten att bevisa motsatsen, skrattar Filip.
Så med noggrann planering, en rejäl dos av självdisciplin och en hel del försakat filmtittande och kortspelande i spelarbussen gick Filip iland med sitt projekt.
»Det är när vi skapar något bra tillsammans med kunderna som vi blir unika«
2005 var han klar med studierna samtidigt som proffsskorna hamnade på hyllan och det var dags att bege sig ut i arbetslivet.
– Jag arbetade som ekonom, men insåg efter ett tag att jag, trots ett brinnande sifferintresse, att jag saknade att arbeta med människor. Att få leda och entusiasmera. Utvecklas tillsammans och skapa bra affärer. Och att träffa kunder.
Så kom erbjudandet från Nordea där Filip gjorde en strålande framgångsresa från privatmarknadschef och kontorschef för Norrköpings-, Finspångs- och Söderköpingskontoren till att axla chefspositionen för företagsenheten Östsverige, som omfattade Östergötland Gotland och Södermanland.
– 2015 blev jag nominerad – och utsedd – till Årets Ledare inom Nordea Sverige. Naturligtvis otroligt hedrande och ett kvitto på att vi jobbade rätt, ler Filip och beskriver en framgångsrik verksamhet som en trebent pall, där alla ben måste finnas och vara lika starka för att pallen ska stå stadigt. Ett ben är nöjda kunder. Och nöjda kunder får man med nöjda medarbetare – det andra benet. På köpet kommer bra affärer, vilket är det tredje benet. Det är inte krångligare än så egentligen.
Han talar om att skapa team, att engagera medarbetarna genom ett empatiskt ledarskap och tydlig kommunikation.
– Motivera och förklara varför. Sätt upp ett gemensamt mål och se till att alla vet hur det ska nås. Då får du med dig även den mest motsträviga, skrattar Filip. Skapa relationer. Se till att uppmärksamma de positiva händelserna längs resans gång och inte bara problemen. Fira små framgångar. Lite high- five i korridoren efter en veckas arbete eller en klapp på axeln efter en lyckad affär. Sådant är jätteviktigt.
Efter elva år på Nordea kände sig Filip färdig med sitt dåvarande uppdrag, och när möjligheten att gå vidare inom koncernen innefattade flytt till Stockholm eller Köpenhamn valde familjen att stanna kvar i Norrköping.
– Vi trivs bra här i Norrköping. Min fru, Maria, är härifrån. Grabbarna är engagerade i fotboll och i judo. De har sina kompisar och vi har släkten nära. Och även om Östersjön aldrig kommer att vara som det salta västerhavet så är det fint med Bråvikens vatten ute på Lindö där vi bor.
Det var då Sven Eggefalk, VD på Länsförsäkringar Bank, ringde och erbjöd Filip jobbet som Bankchef på Länsförsäkringar Östgöta.
– Det var en annorlunda värld för mig som var van att tänka aktieägare på ena sidan och kunderna på den andra. Men när Sven började beskriva Länsförsäkringar Bank med ord som kundägt, värderingsstyrt och de nöjdaste kunderna fem år i rad; ord som appellerade till mitt eget tankesätt, ja då var jag fast, ler Filip och det märks att han brinner för sitt uppdrag när han beskriver styrkan i att vara lokala, att finnas på plats och att känna sin marknad. Veta hur städerna växer och hur företagarvindarna blåser. Och framför allt att jobba för att göra det bästa för kunderna – som också är ägarna.
Kundnöjdhet är något som återkommer ofta under samtalets gång. Vikten i att det är en nöjd kund som gör att man når sina mål. Och vetskapen om att man får en nöjd kund genom att vara en lyssnande och nära leverantör.
– Det är när vi skapar något bra tillsammans med kunderna som vi blir unika, säger Filip. Och eftersom vi fortsätter att utöka vår marknadsandel, växer med ungefär3 000- 4 000 nya kunder om året, och dessutom toppar SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) undersökning om de nöjdaste kunderna år efter år så tror jag att vi är något bra på spåren. Men det gäller ju att inte slå sig till ro. Vi måste ständigt utveckla oss och förändra våra erbjudanden efter vad kunderna efterfrågar.
Filip berättar om utveckling av digitala lösningar, som komplement till de fysiska mötena. Möjligheten att göra bankärenden var- och närsomhelst med skype, sammankopplade skärmar och BankID. Teknik som man ska ta tillvara på. Men också att medarbetarna, det personliga bemötandet, om det så är över receptionsdisken på kontoret eller via nätet, alltid kommer att vara det viktigaste.
– Någon som lyssnar och som förstår min situation där jag befinner mig. Någon som hjälper till med de där krångliga frågorna som pensioner och sparande. Som har en helhetsöversikt på min ekonomiska situation; lån och försäkringar och som kan ge råd och föreslå förändringar. Och som gör det med glädje, engagemang och med mig som kund i fokus. Det är den Någon vi vill vara.
Idag är ungefär hälften av alla Östgötar kunder i Länsförsäkringar, men bara 16,5 % är bankkunder. En utmaning som Filip ser fram emot att jobba med.
– Våra allra nöjdaste kunder är helhetskunderna, säger han. Vi måste fortsätta på resan att nå ut till fler med vårt helhetstänk. Idag är tid en lyxvara för de flesta. Man vill inte sitta och åka till banken en dag och försäkringsbolaget en annan. När vi också kompletterat vårt utbud med fastighetsförmedling kan vi faktiskt vara den enda kontakt man behöver. En trygghet, helt enkelt i vetskapen om att vi kan alla dessa bitar.
Att Filip trivs med sitt jobb och med sina arbetsuppgifter går inte att ta miste på. Men glitter i ögonen och ett ständigt leende talar han om siffror och prognoser, om framtidsutsikter och förhoppningar.
– Jag har det fantastiskt bra på mitt jobb och trivs med både arbetsuppgifter och kollegor. Men visst blir det intensivt och mycket jobb emellanåt. Jag tror att man måste lära sig hushålla med sin tid. Välja det som är viktigt. Själv samlar jag nu energi tillsammans med familjen. Skjutsar till träning och småpratar lite med sönerna i bilen. Kanske tar jag en löptur eller går ut på golfbanan, alldeles ensam, en tidig lördagsmorgon. Att stänga av mobilen och bara vara i tystanden, i naturen, är ett bra sätt att komma ner i varv.
Filip ser tillbaka på sina första två år på Länsförsäkringar Östgöta med glädje över goda resultat, men också med en vilja att fortsätta bli bättre. Fortsätta ta fram det bästa ur medarbetarna genom ett aktivt och närvarande ledarskap. Fortsätta lära känna östgötarna och de förutsättningar som råder i de olika städerna och områdena för att kunna vara erbjuda ännu mer relevanta produkter. Och framför allt att fortsätta vara den bank som Östgötarna är mest nöjda med i alla skiftande skeden i livet.
– Det känns som ett stort förtroende att få vara med och förvalta ett så starkt varumärke, säger
Filip. Spännande att få bygga vidare på något som har så bra förutsättningar. Med tanke på att vi faktiskt bara är 20 år unga har vi kommit riktigt långt. Men vi ska längre!
TEXT: Mirjam Lindahl
FOTO: Björn Lisinski