You are currently viewing Femte generationens möbelhandlare gör sig redo
Fjärde och femte generationen Ohlsson i en soffa i butiken. Från vänster Anders, Jonas, Zebulon och Hugo. Foto: Mirjam Lindahl

Femte generationens möbelhandlare gör sig redo

Året var 1887 när Johannes Ohlsson startade sitt sadelmakeri och tapetserarverkstad i Mjölby. Idag driver sonsonssönerna Anders och Jonas Ohlsson verksamheten under namnet Mio Ols möbler på fem orter i Östergötland och Sörmland. Och den femte generationen Ohlsson ser fram emot att snart få följa traditionen och föra familjeföretaget vidare.

Vi ses en morgon, innan butiken öppnat och slår oss ner i en av soffgrupperna i utställningen. Jonas puffar till kuddarna lite, vänder på en så att dragkedjan kommer neråt och skrattar lite
– Jo, det sitter i ryggmärgen, det där. När vi var små fick vi lite betalt av farfar om vi såg till att kuddarna låg rätt.

De berättar om verksamheten som så småningom togs över av farfar Helge och då renodlades från möbelfabrik till att vara återförsäljare med tapetserarverkstad
– Och när våra pappor, Lennart och Ulfgöran började i verksamheten sköttes leveranserna fortfarande med häst och vagn, berättar Anders. Man var faktiskt bland de första som började leverera med bil i Mjölby, vilket förstås var stort.

De två bröderna satte förstås sin prägel på butiken och gick tidigt med i MIO-kedjan som hade bildats 1962.
– 1972 flyttade de till en nybyggd lokal, strax utanför centrum, där vi fortfarande driver Mjölbybutiken, fyller Anders i och fortsätter berätta om uppväxten som möbelhandlarbarn.
– För oss var det inte dagis som gällde, utan ”lagis”. Vi lekte för fullt och byggde kojor av kartonger på lagret, vilket personalen kanske inte uppskattade alla gånger, skrattar de två kusinerna som aldrig tvekade att följa i sina pappors fotspår när det var dags.
– Vi var ju redan inne i verksamheten och hade jobbat med farfar också, innan han gick bort. Det kändes självklart.

Mycket har hänt under åren fram till nu. När Anders och Jonas tog över 1986 drev man butik även i Motala. Möjligheten kom sedan att köpa upp ett konkursbo i Norrköping och dra igång även där. I Linköping startades butik 1998 och för åtta respektive fem år sedan öppnades butiker i Nyköping och Katrineholm.
– Det är en bransch som rör på sig, och det är roligt, konstaterar fyra stycken Ohlsson i soffan. Trender kommer och trender går, men intresset för heminredning och att ha det snyggt omkring sig växer hela tiden. Och i takt med det har vi även utvecklat vårt sortiment till at bli ett mer sammanhållet helhetskoncept för hela hemmet med textilier, lampor och heminredningsdetaljer.

Ett lyckat drag om man ser till sista årets utveckling.
– Vi har haft tur som driver företag inom ett område som trots allt gynnats av att man varit hemma mycket, konstaterar Anders. Vi hann precis avsluta vår invigningsmånad i den nya butiken i Linköping innan restriktionerna drog ner gardinen framför våra ögon i mars 2020 och vi förberedde oss på katastrof. Men trots att antalet besökande kunder minskade markant till en början så har försäljningen sedan ökat, vilket vi är glada över.

Traditionen i familjen går vidare och både Hugo och Zebulon har, precis som sina syskon, varit med sina pappor i verksamheten sedan de var små.
– Jag minns att jag fick lära mig skruva ihop gamla möbler på lagret innan jag fick ge mig på de nya, skrattar Hugo som efter studentexamen 2019 jobbat i Linköpingsbutiken och är engagerad i verksamhetsutvecklingen, bland annat inom IT och leverans.
– Men vi jobbar väldigt prestigelöst och utan titlar. Vi hjälps vi åt där det behövs och trots att vi har olika uppgifter ligger allas fokus på kundmötet och att vara en del i kedjan.

Zebulon, som tog studenten i våras håller med och menar att det inte alls känns som ett förutbestämt krav att gå i pappas fotspår.
– Jag är stolt och glad över att få möjligheten att så småningom få vara med och driva en verksamhet som funnits i vår familj så länge. Jag har jobbar extra varannan helg under skoltiden och efter lumpen, som väntar härnäst, vill jag lära mig så mycket som möjligt inom de olika verksamhetsavdelningarna.

Vad framtiden kommer att föra med sig har de fyra möbelhandlarna förstås ingen aning om. Och att verksamheten skulle se ut som den gör idag kunde nog varken Johannes eller Helge, på sin tid, tänka sig. Men att de skulle vara stolta råder det ingen tvekan om.
– Vi har växt och utvecklats. Vi har en trogen kundkrets och en hög kundnöjdhet, vilket är smickrande. Men självklart stannar vi inte vid det. Vi jobbar hela tiden på att ta både oss själva och Mio centralt, där vi sitter med i olika arbetsgrupper som arbetar med allt från inköp och trendspaningar till strategier och logistikutveckling, vidare på resan, berättar Anders.
Framtiden är spännande! Det är Anders, Jonas, Hugo och Zebulon eniga om. Och att familjen tagit verksamheten så här långt tillsammans, utan att ryka ihop, sporrar förstås till att göra det i många år till.
– Vi ska nog fortsätta komma bra överens, ler de.

Text och foto: Mirjam Lindahl


Tidigare publicerat i Affärsstaden #9 2021