You are currently viewing Ett ölbryggeri med idéer på lager

Ett ölbryggeri med idéer på lager

Utvecklingen med mikrobryggerier, olika ölsorter har glädjande nog varit explosionsartad. Centralbryggeriet har på kort tid skapat en hype kring sitt öl. Centralbryggeriet har hämtat sitt namn från AB Nya Centralbryggeriet, bryggerigruppen bildad 1920. Gruppen bestod av en mängd mindre och medelstora bryggerier i bland annat Linköping. Flera av dem köptes senare upp av Pripps. Gamla Centralbryggeriet i Linköping, beläget på tomten där numera hotell Scandic City ligger, lades ner 1971.

Centralbryggeriets varumärke heter Folkes och är hämtat från Linköpingshistorien om Folke Filbyter.

– Enligt legenden om Folke Filbyter så var han känd som fölbitaren. Han kastrerade unghästar med tänderna. Folke är en symbol för Linköping som är lätt att ta till sig och ger vår öl skjuts, säger Kenny Johansson delägare i Centralbryggeriet.

Viktor Hansen och Kenny Johansson är två kompisar som började med att brygga öl hemma. En dag satt de med en öl i handen på ett uteställe och diskuterade hur de skulle kunna förverkliga sin hobby i stor skala? På den vägen är det. De bildade ett utmärkt radarpar, Viktor med sin bryggtekniska utbildning (tidigare undersköterska) och Kenny med företagarerfarenhet som vd på Mediakonsulterna.

– Tanken var väl från början att man skulle stanna i något av de stora bryggeribolagen, men majoriteten gjorde som jag, letade sig vidare och antingen arbetar på eller startade ett mikrobryggeri, säger Viktor Hansen, delägare.

Att brygga öl är ett hantverk. Renligheten är A och O. En annan svårighet är att konstant hålla samma kvalitet. Själva produktionen omfattas av stränga livsmedelstekniska krav. Att brygga öl är ofta en lång tradition och kunskap. Att komma in i Systembolagets sortiment ställer krav. Man testar regelbundet smak, doft, renlighet och alkoholkrav.

Skatteverket är de som ger tillstånd till ölbryggningen. Man måste ha ett godkänt skatteupplag. Att lagra varor som är belagda med punktskatt som finns på alkohol, utan att omsättningen, de gemenskapsinterna förvärven eller importen beskattas. Utnyttjandet av ett skatteupplag innebär ett uppskovsförfarande med punktskatten, som betalas först när varan tas ut ur skatteupplaget. Vidare måste man ha en lokal för verksamheten med en bra säkerhet, till exempel larm, samt en välordnad ekonomi.     

– Jag är pappa till Viktor och blev tillfrågad om att gå in i företaget. Jag hjälper till genom min ledarroll, mitt stora kontaktnät inom teknisk kunskap och upphandling, berättar Torbjörn Hansen, delägare.

Vid starten av Centralbryggeriet besökte man det företag i Ungern som sen levererade all bryggeriutrustningen till dem. En person från företaget besökte sedan Linköping för att kontrollera utrustningen. Tre provbryggningar ingick i köpet och med instruktioner till bryggmästare Viktor. 

Första leveransen 2013 med en lager och pale ale till Systembolagsbutikerna i Linköping city och Tornby, tog slut på rekordtiden tio minuter. Centralbryggeriets produkter finns i alla butikerna i Linköping.

Givetvis använde man sociala medier, med en presentationsfilm inför lanseringen och lyckades sprida ett stort intresse för deras lokala produkter.

– Lagstiftningen kring marknadsföringen av alkoholprodukter är mycket sträng och vi diskurerar ofta i företaget om vad man får och inte får göra, Säger Kenny Johansson.   

Att etablera företaget har varit en tuff resa. Detaljplanering för första lokalen blev avslagen av kommunen, tre månader från konkurs på grund av ett uppskjutet beslut om bryggeritillstånd och till att i början jobba 70 timmar i veckan.

– En del av utmaningen i framtiden ligger i att vi vill arbeta med att nå ut till fler restauranger. Den 2 juni lanserar vi vår nya öl: CB passion fruit, avslutar Kenny Johanson.

TEXT: Per Oddman

FOTO: Per Oddman

Tidigare publicerat i Affärsstaden 5 – 2017