You are currently viewing En doldis som finns i varje hem

En doldis som finns i varje hem

Hardford är ett bolag som under de senaste åren har vänt från att vara ett olönsamt bolag till ett lönsamt och stabilt bolag.
– Och så ska vi fortsätta. Vi ska se till att växa på rätt sätt, med rätt kunder och alltid med lönsamhet, säger Hardfords VD, Johan Ståhl.

Johan Ståhl är en man som gillar att ha många projekt i gång. Han har bott större delen av sitt liv i Höllviken, som ligger nära Malmö. Johan hade redan i skolåldern entreprenörstankar, och parallellt med sin skolgång startade han en del företag. När Johan som 15 åring besökte USA, fick han syn på tidningsautomater. Det var så de sålde tidningar i USA på den tiden.
– Så jag tänkte det måste vara grejen även här i Sverige. Så jag importerade 400 tidningsautomater, och skrev ett avtal med Kvällsposten, som var en fristående tidning. Jag fick köpa deras tidningar på kommission – och betalade bara för det jag sålde helt enkelt. Det blev ganska bra, säger Johan. Jag var kanske lite för otålig för att plugga vidare, och det kändes roligare med mina egna företag. Precis efter jag hade slutat gymnasiet så fick jag ett samtal från Kvällsposten, där de då ville köpa det här bolaget med tidningsautomaterna, vilket de då fick göra.

De ville ha Johan med sig. Det var Johans väg in i media- och tidningsbranschen, vilket ledde till högskolestudier och flera VD-positioner inom skånska tidningar. Därefter en sväng som VD för det svenska kosmetikbolaget Oriflames kontor i Prag. Johan kände sig mätt på storbolagen och allt vad som hör därtill och ville starta eget. Kent Widding som har startat Hardford, hade Johan lärt känna i och med Sydsvenskan. De hade alltid pratat om att göra något tillsammans men hade inte haft rätt timing.
– Vi hade ett möte och han berättade om ett av sina bolag som hade haft lite motgångar. Tre veckor senare hade jag köpt 45% av bolaget och 2013 tillträde jag som VD för Hardford. Och sen dess har jag jobbat med det. Familjen har flyttat tillbaka från Prag till Ljunghusen, och jag pendlar mellan Ljunghusen och Linköping.

Hardford är egentligen två bolag som har blivit ett. Hardford är ursprungligen skånskt, och hade sitt huvudkontor i Malmö. Då jobbade man primärt med ett antal agenturer, och även för varumärken inom hårvård, men även varumärken som Salubrin. Den andra delen av bolaget är fabriken där de sitter nu – tidigare den tekniska fabriken Gripen, som är ett av Linköpings äldsta bolag. Gripen har funnits på flera olika ställen i Linköping, och köptes av Hardford 2001. Man döpte om det till Hardford. Gripenfabriken var den större och bättre enheten så sakta med säkert förflyttades hela fabriksverksamheten till Linköping.
2011 flyttade man huvudkontoret från Malmö till Linköping, men lämnade en filial kvar i Malmö, med sälj och marknad, samt ett mindre lager.

När Johan kom in i bolaget såg han ganska snabbt att de behövde fokusera och bestämma sig vad de skulle satsa på.
– Antingen ska vi tillverka och utveckla för andras räkning och bli bäst i världen på det. Eller fokusera på våra egna varumärken, och bli bäst på det. Vi kunde inte klara av att göra båda delarna. Vi bestämde oss för att avyttra varumärkesportföljen, vilket vi då gjorde 2014. Vi sålde större delen av portföljen till Henkel Schwartzkopf – ett stort, tyskt kosmetikbolag.

Hardford behöll några få varumärken som de såg som oslipade diamanter och som tyskarna inte förstod vad det var för någonting; Salubrin, Dialon, och Gripen.
– De varumärkena behöll vi, men vi har primärt satsat på vår utveckling och tillverkning för andra. Det var ett stort beslut att fatta, för det var ju 60% av omsättningen som vi egentligen sålde bort då. Men sen dess har vi växt kraftigt i den affären. När jag kom in så omsattes det 90 miljoner i tillverkningsdelen, och idag omsätter vi ungefär 200 mkr. Idag har vi ett fullservice erbjudande, där vi tar idé till färdig produkt, och med hela logistiken. Allt ifrån fall där kunderna hämtar själva från fabriken till att vi levererar direkt ut till butiker. Det är det konceptet som vi vinner trovärdighet, i och med att vi har gjort det med många kunder.

Hardford har satsat mycket på fabriken.
– Vi har skaffat oss alla certifieringar man kan ha, och har investerat i fabriken. Dels i maskiner men även i hela logistiken så att den ska vara effektiv och modern på alla vis. Vi ska fortsätta på den linjen och håller på med ett stort investeringsprojekt i fabriken. Där vi tittar på en storombyggnad, och sen också göra om och effektivisera logistiken. Så två delar: bygga om och sen andra delen att investera tungt i nya maskiner, för att ta ytterligare ett steg mot att bli mer automatiserade.

Johan berättar om att man ofta pratar maskiner och automatisering – men det kan alla köpa. Fast det är medarbetarna som gör skillnaden, menar han.
– Vi har ett bra gäng här, det är det som är det viktiga i grunden. Ett bolag är aldrig starkare än dess medarbetare. Där har vi satsat på att lyfta kompetensen och sikta högt. Det går inte att rekrytera vem som helst, utan då får man locka till sig medarbetare.

Johan siar optimistiskt om framtiden innan vi skiljs åt.
– Vi ser fram emot en spännande framtid, där vi ska ta oss till nästa nivå. Vi är inte riktigt på 250 miljoner men vi är nära. Och nästa steg är att bli dubbelt så stora, sen om det tar två år eller fem år. Det får ta den tid det tar, avslutar Johan med ett stort leende.

 

TEXT: Björn Lisinski
FOTO: Björn Lisinski