You are currently viewing DoSpace – Gör utrymme för småföretagare

DoSpace – Gör utrymme för småföretagare

Ulf Lundell sjöng en gång att han trivs bäst i öppna landskap.

Och det är även framtidens melodi inom arbetslivet.

Trenden går nämligen mot öppnare arbetsplatser – liknande det som nya DoSpace erbjuder på Mjärdevi center.

– Tanken är att små bolag, med en eller två anställda, ska kunna få en arbetsplats som är likvärdig stora bolags med en infrastruktur som förenklar vardagen och möjlighet att bygga upp ett större nätverk, berättar Niclas Söör, grundare och vd för DoSpace.

Företagshotell finns det en uppsjö av i Linköping och övriga Östergötland – men inte så kallade coworking spaces, där alla olika företag vistas i samma rum.

I den 278 kvadratmeter stora ytan finns totalt 20 arbetsplatser för uthyrning – och då ingår både skrivbord, stol, skrivare, tillgång till Internet, kontorsutrustning, samt tillgång till konferensrum, toaletter och lunchrum.

-Rent ekonomiskt är det mer fördelaktigt att dela på exempelvis Internetabonnemang, skrivare, hålslagare och häftapparter än att var och en ska behöva köpa allting själva. Det ger också en annan samhörighet. Trots att man är ett enmansföretag uppstår en vi-känsla och känns som att man har arbetskompisar, även om det är olika branscher.

Niclas flyttade till Linköping från Sigtuna 2009 för att plugga till civilingenjör i industriell ekonomi. Han har varit ordförande för teknologkåren på Universitetet, projektledare för bland annat att göra om Nationernas hus i city till Kårhuskollektivet – samt arbetat parallellt som projektledare på det kommunala bolaget Mjärdevi Science Park.

– Jag fick inspiration av det här konceptet från USA och har fått mycket positiv feedback både från min nuvarande chef på Mjärdevi Science Park och från Sankt Kors, som jag hyr lokalerna av. De är också delaktiga och drivande.

Arbetsplatserna ska vara mer attraktiva än att sitta hemma eller ha ett eget litet kontor på exempelvis ett företagshotell. Stilen är lite tuffare med bland annat specialbyggda möbler. Det ska inte se ut som ett traditionellt kontor.

– Vi satsar på en riktigt fin och schysst lokal, där vi erbjuder en arbetsmiljö som små bolag inte haft råd eller möjlighet till på egen hand tidigare. Många tycker att det är spännande och lockas även mycket av det här med närheten till andra bolag, att kunna nätverka och samarbeta med varandra. Redan innan tjänsten egentligen var lanserad var ett tiotal arbetsplatser bokade och det tyder ju på ett stort intresse.

Han fortsätter:

– När människor möts kan det uppstå många häftiga idéer. Och det är många fördelar även vid praktiska saker och kundanskaffning. Vi riktar oss till alla små företag – både nystartade och etablerade – och som vill ha en social och inspirerande arbetsplats.

På Dospace finns två olika typer av medlemskap:

Hot desk – en arbetsplats med drop-in.
    – Där får du inget eget skrivbord och stol, utan tar en av de platser som är lediga just den dagen, säger Niclas.

Private desk – ett eget skrivbord och stol.
    – Det finns absolut en risk – inte minst ekonomiskt, då jag går in med en del eget kapital för att finansiera det hela. Men jag börjar med sex månader i kombination med att avsluta studierna och sedan får jag göra en utvärdering. Förhoppningsvis går det så pass bra att jag kan fortsätta.

Kommer vi att få se fler liknande upplägg i framtiden?

– Ja, det tror jag. Antalet bolag i Sverige ökar hela tiden, medan antalet anställda per bolag blir färre och färre. Mycket beror på den nya tekniken som finns i dag. De digitala verktygen gör att man kan vara ganska få som driver omsättningsmässigt stora bolag. För att nämna ett exempel har ju Facebook väldigt få anställda sett till antalet användare världen över. Det finns ju så mycket möjligheter nuförtiden. Lyckas man skapa en egen app som blir populär kan det ju räcka att vara ensam i firman. Därför kommer behovet av arbetsplatser för små bolag bara att öka, menar Niclas Söör.

[title size=”3″ start=”yes”]DOSPACE[/title]

Startar: Registrerades som bolag i oktober 2016,drar i gång i månadsskiftet november/december.
Antal anställda: 1 (bara grundaren och vd:n).
Produkt: Hyr ut arbetsplatser – där skrivbord, stol, skrivare, kontorsutrustning, samt tillgång till fyra mötesrum, toaletter och lunchrum ingår. Lokalen i Mjärdevi center är på 278 kvadratmeter och totalt finns 20 platser till uthyrning.

[title stop=”yes”][/title]

 

TEXT: Joakim Löwing

FOTO: Björn Lisinski

Tidigare publicerat i Affärsstaden 10 – 2016