You are currently viewing Det lättillgängliga men intima – Podcastkursen som tar podden vidare mot nya format

Det lättillgängliga men intima – Podcastkursen som tar podden vidare mot nya format

Vi möts upp på Skvallertorget, nära Kåkenhus och går till ett av de nära belägna fiken för att prata om den podcastutbildning som hålls i LIUs regi för tredje året och gången. Utbildningen heter ”Podcast – ljudgestaltning, dramaturgi och produktionsvillkor”, och är en utbildning på halvfart som ger dig 30 högskolepoäng. Det är 20 studenter som har blivit antagna till den nu stundande tredje omgången, och det finns en svans med reserver om något oväntat händer såhär i början. Annelie Norberg som är ansvarig för utbildningen berättar lite om vem som söker utbildningen:
– Självklart är det många unga mediemänniskor, men kursen är på halvfart för att du faktiskt ska kunna göra annat vid sidan av också. Kanske är du kommunikatör i en organisation någonstans, eller läser ett ämne, ja vad vet jag; litteratur eller fysioterapi eller statsvetenskap. Då kan du kombinera det. Poddandet är en gestaltningsform, ett sätt att berätta som fått ett galet genomslag under de senaste åren.
Så en podcast kanske blir ditt nya sätt att nå ut med det du är intresserad av. Och på kursen utvecklar du format och idé och hittar ditt uttryckssätt, din stil.

Kursen varvar föreläsningar och medie- och kommunikationsteori med praktiska övningar och workshops. Studenterna får även jobba med ett projektarbete med fokus att göra en egen podcast.

Gänget som jag har nöjet att träffa idag är som sagt Annelie Norberg, men även studenter från Podcastkursen. Det är Mattias Edborg 32 år, Karin Sjuls 24 år och Klara Nordmark 25 år. Mattias var med i första omgången av kursen, och har nu sin egna, framgångsrika podcast – Mannen med den gula rocken.
Klara och Karin, är bägge studenter på Kultur, samhälle, Mediegestaltning på LIU, med ett stort intresse för Podcasts, och är antagna till den tredje omgången av kursen.

Podcast-LIU_Foto_Bjorn-Lisinski

 

Kursen utmanar sina studenter till att verkligen jobba med sin ide, sitt innehåll och sättet att förmedla det. Det finns så många olika sätt att utrycka sig på.
– Styrkan i att vara en universitetskurs är att vi vågar utmana konventioner och det vanliga sättet att göra podcasts. Vi petar, ifrågasätter: ”Vad betyder det här, då?, ”Vad fyller din podd för syfte?, ”Varför behövs den?”
Vi analyserar idéerna utifrån den mediala kontext som vi befinner oss i, och motiverar studenterna att utmana och krångla med det uppenbara, säger Annelie.

»Det uppstår en intimitet, det blir en relation med den som pratar, eller berättar. «

När Mattias kom in på utbildningen så hade han inte jättehöga förväntningar. För det första var utbildningen helt ny, och han halkade in lite sent.
– Jag visste nog inte riktigt vad jag ville och vad jag gjorde där. Men när jag väl hade min ide så blev det jättebra. Jag hade koll på ljudteknik sen tidigare, men behövde hjälp med att utveckla idén och få ut den. Hur skulle jag strukturera upp det för att det inte skulle bli för spretigt och samtidigt inte allt för nischat. Det handlade om att ta steget, från ide till att släppa ut något. Och det steget var mycket längre än jag trodde från början. Kursen hjälpte mig att hitta den röda tråden, att få hjälp av Annelie att utveckla konceptet.

Annelie har journalistisk bakgrund och granskar och analyserar och är inte rädd för att krångla. Hon vill att kursen ska ge en helhetsbild av poddandet.
– Vi försöker ge hela bilden av produktionskedjan, från idé till digital strategi. I början av kursen är det lekfullt och kreativt för att sätta fart på tankarna, så går vi in i en produktionsfas med mycket teknik, manus, intervju och ljudmix. Men det finns också viktiga moment av omvärldsanalys, bransch- och mediekontext, copyright och IPR; vad får jag göra – och inte?
Vad innebär den podcastrevolution vi är inne i just nu?

Annelie Norberg i märkesbacken på Campus Norrköping.
Annelie Norberg i märkesbacken på Campus Norrköping.
Och varför är då podd stort just nu?
– Internet, svarar Annelie snabbt och fortsätter: utan de här tunna filerna så hade det aldrig varit möjligt.
Mattias fortsätter:
– Enkelheten i det – vi har en mic, vid ett bord, vi är två personer som pratar om någonting vi kan och gillar. Det är ju någonstans där det började.

Karin ger sin tanke:
– Jag tror att det är det faktum att man kan konsumera det på så många sätt: ljud är ju ljud. Du behöver inte vara still, du kan lyssna på en promenad, när du handlar, diskar, städar. Du kan lyssna on-the-go!

Mattias tar vid: Det blir som ett sällskap också…

Det verkar alla hålla med om. Klara tar upp något som alla verkar hålla med om, det intima med att lyssna på en podd.
– Det uppstår en intimitet, det blir en relation med den som pratar, eller berättar. Det är ingen som vet vad du lyssnar på eller att du lyssnar, till skillnad från om du åker tåg och kollar på film, då ser dina medpassagerare exakt vilken film du ser. Det är något med lyssnandet som jag gillar så mycket, att det blir ett hemligt möte på något sätt, säger Klara.

Vi kommer allihopa överens om att poddlyssnandet är mer eller mindre beroendeframkallande och att man får nån slags relation till de man lyssnar till.

Under fikan som är närmare en timma så får jag lära mig om både poddar och om utbildningen, och som jag ser det så oavsett om du har ett intresse av poddande och vill lära dig hur, eller om du har poddat på ett tag, och vill utveckla ditt innehåll, din produktionsteknik, och samtidigt vara i en kreativ och utvecklande miljö så verkar den här kursen vara för dig.
Vi skiljs åt och det är inte utan att jag ger det en tanke – kanske ska man söka till kull nummer fyra. Men de tankarna pressas långsamt bort när jag sjunker ned i mitt säte på tåget, stoppar i lurarna, sluter ögonen och har mitt egna hemliga möte, med min favoritpodd.

 

TEXT: Björn Lisinski
FOTO: Björn Lisinski