You are currently viewing Colorama i Norrköping: En pigg 115-åring i ny skepnad
Cathrine Falkenlind och Peter Larson i den nya Coloramabutiken i Norrköping.

Colorama i Norrköping: En pigg 115-åring i ny skepnad

Sedan 1907, då Carl Andersson återvände till Norrköping från Amerika under det nya namnet Charles Weyde med en dröm att öppna färgaffär och också köpte sig en verksamhet på Hospitalsgatan, har Weydes varit ett begrepp inom färghandel i Norrköping.

I år är det 115 år sedan och Weydes Färghus har utvecklats med sina kunder genom åren som gått. Bland annat har de blivit en del av Colorama. Och i höst har de flyttat in i nya lokaler på Ingelsta.
– Här kan vi erbjuda en helt ny helhet såväl produkter och material som tjänster, säger Peter Larson, nuvarande ägare och berättar om de två benen i verksamheten. Man driver en yrkesbutik med ett stort sortiment av proffsprodukter men ger också hjälp och rådgivning till verksamheter inom måleri och städ och allt där emellan. Och så har man en konsumentbutik som nu blivit ett unikt showroom med expertteam som tillsammans med kunden förädlar drömmar och visioner om hur just deras hem kan bli det där drömhemmet.

– Vi har bland annat flera köks- och badrumsmiljöer där man kan få känna in produkterna på plats, se kakel och klinkers på riktigt och få den rätta färgupplevelsen, säger Cathrine Falkenlind, som är marknadschef.  Dessutom har vi våra egna designers även inom textillösningar, garderober och förvaring och proffsiga inredare med expertkunskaper inom möbler, golv, färg och tapeter.

Och visst blir man sugen på att göra om hemma när vi tar en tur genom den 4400 kvadratmeter stora butiken. Här samsas olika typer av färger, oljor och lasyrer, väggpaneler, stuckaturer och lister med inredningsdetaljer som kuddar och filtar, ljusstakar och lampor som är exponerade på smakfullt vis.
– Vi har valt att ställa upp produkterna i våra egna enhetliga hyllor, efter typ och inte efter leverantör, berättar Peter. Och tapeterna efter färg och mönster istället för kollektionsvis. Det gillas kanske inte helt av leverantörerna, men det uppskattas av kunderna som får lättare att hitta. Och då är det självklart för oss. Kundnyttan är det vi strävar efter i alla led.

Han menar att det återspeglas i alla delar av verksamheten, där miljö och kvalitet har högsta prioritet. Och att sälja billiga budgetalternativ har aldrig varit något alternativ.
– Vad är billigt egentligen? frågar sig Peter. Att måla en gång med en bra färg eller att behöva köpa extra mycket färg som täcker sämre och dessutom behöva måla om oftare? Nej, kvalitet är lönsamt i längden – alltid.

– Vi vill vara med och vända slit-och-slängmentaliteten mot hållbarhet på riktigt. Våra kök håller i 50 år. Minst. Vi har inrett våra kontor med återbrukat material och vi ser till att vara uppdaterade med nyheter. Det har hänt mycket inom färgbranschen de senast åren. Bland annat det ganska nya förbudet mot lösningsmedel i färg, vilket bidragit till en förbättrad arbetsmiljö för målarna. Dessutom arbetar vi hållbart även som arbetsgivare, och ser till att både företag och medarbetare kan hålla länge, säger Cathrine.

Peter, som varit Weydes Färghus trogen sedan 1982, har varit med om en spännande utveckling genom åren.
– I verksamhetens början, då man var en så kallad färg- och droghandel såldes kemikalier i lösvikt för hemmatillverkning av ljus, tvål, råttgift och skidvalla. Idag erbjuder vi våra kunder allt som hör till hemmet. Produkter, material och tjänster. Med andra ord, har du bara någonstans att bo så fixar vi resten!

Den nya butiken har varit öppen i några veckor och Peter berättar om ett fantastiskt mottagande från kunder och grannar. Men han är ändå inte nöjd. Inte än.
– Jag har förverkligat en stor del av min dröm. Och det är känns fantastiskt roligt. Vi är idag Sveriges största Coloramabutik och vi har tillsammans med alla duktiga anställda gjort en otrolig resa. Men 2023 kommer också bli ett spännande år, ler han hemlighetsfullt och nämner bara ord som fullserviceverkstad på yrkessidan som exempel.

– Det är en rolig bransch och det finns alltid något nytt att både lära sig och prova på!

Text: Mirjam Lindahl
Foto:Mirjam Lindahl

Tidigare publicerat i Affärsstaden #10 2022