You are currently viewing Brinner för mötet mellan människor och varumärken

Brinner för mötet mellan människor och varumärken

Han föddes in i en entreprenörsfamilj i Linköping och tillbringade mycket sin barndoms helger och tonårs somrar i pappas radio- och tv-affär, men det skulle komma att dröja många år och många erfarenheter inom olika branscher innan han själv tog steget och blev företagare. Idag kombinerar han flera av de kunskaper han samlat på sig i ett nystartat företag som designar och bygger varumärkesmiljöer. Vi träffar Erik Nellmark, och jag är glad att få vara tillbaka där jag hör hemma – bakom intervjublocket.

Erik börjar med att berätta om grundskoleåren som tillbringades i musikklass på Sörgårdsskolan i Skäggetorp och om gymnasiestudierna på Folkungaskolan. Om att musiken alltid haft- och fortfarande har – en stor plats i hjärtat och att det ledde honom till scenen på Wallmans salonger efter studenten.
– Jag arbetade som sångare i Malmö och i Stockholm och även med Wallmans på turné. En otroligt rolig och kreativ tid. Men så småningom drog jag mig mer till arbetet bakom scenen istället och började producera underhållning. Bland annat satte jag upp Fritidsresors shower innan jag började plugga på Linköpings universitet.

Han läste kurser i marknadsföring, företagsekonomi och ljud- och musikproduktion. En utbildning som ledde fram till en anställning på produktionsbolaget Widevox och sedan på Teknomedia i Norrköping.
– Det blev ett antal roliga år med varierande och annorlunda dagar i reklamradion och reklamfilmens tecken säger Erik och berättar att han både sjungit och läst in mängder av reklamspottar.

Men efter några år var Erik redo för nya utmaningar tackade ja till erbjudandet om att ta över uppdraget som marknads- och kommunikationsansvarig på NuLink, Linköpings näringslivsbolag, efter Joakim Ljungqvist.
– Det blev ett nytt sätt att arbeta, mer långsiktigt och strategiskt, vilket var roligt och lärorikt. Inte minst att ha ett uppdrag i kommunen som i grunden var politiskt styrt var helt annorlunda mot det jag kom ifrån. Och mycket handlade om att jobba vidare med varumärket Linköping, ”Där idéer blir verklighet” och initiativet till ett flygkluster samt att vidareutveckla konceptet med Linköping som Sveriges flyghuvudstad, berättar Erik.

Just flyget är en del av Linköpings historia som Erik tycker är intressant. Han menar att eftersom många har en relation till flyget är identiteten kring flygindustrin stark och Erik jobbade mycket med Flygdagar i Almedalen under den här tiden, inte minst för att sätta intresset för Linköping på kartan.
– I arbetet på NuLink ingick också att rikta kommunikation mot företagare som skulle kunna ha ett intresse av att etablera sig i kommunen, och att underlätta för redan befintliga företagare att enkelt hitta vägen in till kommunens företagsservice.

2017 kom nästa utmaning på Eriks erfarenhetsresa, då nybildade Region Östergötland sökte en marknadsföringsansvarig för East Sweden.
– Under åren på NuLink hade jag fått lära mig otroligt mycket om platsmarknadsföring, något jag fick stor nytta av när det nu handlade om regional marknadsföring för hela området East Sweden, där inte minst talangattraktion var ett område med stor potential.

Han menar att vi i Östergötland, som är en av Sveriges storstadsregioner, har så otroligt mycket att vara stolta över. Och vi behöver bli bättre på att vara ambassadörer för vår region. Tala gott om den och peka på alla de fördelar som finns här.
– Närheten, framför allt, säger han. Med hamn-, flyg- och tågförbindelser som binder ihop oss med stora delar av Europa och med E4:an som går rakt igenom regionen är det nära till mycket. Och med den spets som finns här inom teknologi och utveckling, med ett välrenommerat universitet, bra infrastruktur och ett framåt näringsliv är Östergötland ett utmärkt val för både verksamhetsetableringar och för den som vill bo och arbeta här. Vi måste bara få fler att förstå det!

Att Erik brinner för den regionala utvecklingen, trots att han inte längre är kvar i den offentliga sektorn, går inte att ta miste på. Och han ser med glädje på den samverkan mellan Norrköping och Linköping som vuxit sig starkare genom åren. Inte minst genom Linköpings universitet och Campus Norrköping, de båda städernas Science Parks och det tidigare marknadsbolaget Fjärde Storstadsregionen.
– Just därför känns det extra roligt att nu starta företag här, säger Erik och berättar att för som så många andra ställdes invanda sanningar på sin spets under pandemin, som lamslog stora delar av samhället och tanken på att gå i såväl pappas som mammas och broderns fotspår – och bli företagare – växte sig starkare. Och ska man starta bolag någon gång i livet var det kanske ett bra tillfälle.

Tillfället kom, Erik tog det och startade tillsammans med Niklas Kaldenberg bolaget Exponordia AB. Sedan tidig vår 2022 har man etablerat sig som en stark aktör inom design och byggnation av exponeringslösningar. Man bygger bland annat montrar, showrooms och butik- eller kontorsinteriörer och skapar produktioner för varumärken på mässor och expon.
¬¬– Pandemin visade med all tydlig önskvärdhet hur viktigt det fysiska mötet är, säger Erik. Visst lärde vi oss otroligt mycket om styrkan i att kunna hantera det digitala, men många av oss har verkligen saknat den direkta och levande interaktionen människor emellan.

Han menar att handskaket, ögonkontakten och allt det där som man genom små signaler i sitt kroppsspråk kommunicerar, och som tenderar försvinna över en stundtals skakig internetuppkoppling, är viktiga delar när man skapar en ny relation med en kund, leverantör eller samarbetspartner. Och nu är det många som bara väntar på att få komma ut på mässor och göra affärer på plats igen!

Sedan starten har Exponordia bland annat haft uppdrag att skapa mässmontrar åt flera av de största bilföretagen som ställde ut på på eCarExpo, som gick av stapeln på Friends Arena i april/maj och kundstocken växer hela tiden.
– Vi kallar det ”building brands” ¬ – det som i grund och botten handlar om att skapa scener för varumärken. Med en klar strategi för att nå rätt målgrupp formas idéer som kommuniceras genom visuella uttryck i uttänkta varumärkesmiljöer, säger Erik.

Han fortsätter berätta om samarbetet, där hans roll är att ta hand om koncept och budskap, visuell design och mediaproduktioner medan Niklas som har en lång och gedigen erfarenhet inom mässproduktion är en operativ kraft som har stenkoll på projektledning, produktion, logistik och struktur.
– Niklas är en klippa, vi kompletterar varandra säger Erik. Han är lugnet själv, med fokus på leverans och kundnöjdhet, ofta under en enorm tidspress. Att kunna vila i, och vara trygg med den stora rutin han har, det är fantastiskt!

Exponordias erbjudande är mångfacetterat och betyder att lära känna kundens varumärke så bra att man kan förmedla det till andra, så att även de riktigt känner det.
– Det är här jag får nytta av alla olika erfarenheter och kunskaper jag samlat på mig under åren. Jag har producerat scenproduktioner med ljud och ljus, jag har gjort både reklamfilm och jinglar och jag har satt varumärkes- och platsstrategier. Dessutom suttit på beställarsidan och förstår också de utmaningar man har som kund. Och jag tror att det kan skapa trygghet.

Han tänker efter lite och säger sedan att han tror att pappas företagaranda ändå format honom själv mer än han kanske trott. Känslan för människor, att alltid vara kundorienterad, ta i hand och skapa relationer.
– Pappa som TV-handlare visste verkligen vad kundvård var! ler Erik. Och jag älskade att stå med i kassan på lördagarna och prata med folk. Jag drivs framåt av det sociala samspelet, att interagera med människor och skapa sammanhang tillsammans.

Nu ser Erik fram emot att bygga ett stabilt och långsiktigt bolag tillsammans med kollegor och samarbetspartners. Att få växa lagom fort och fortsätta vårda den kreativa gnistan som är grunden allt vilar på. Att utvecklas med den nya tekniken och skapa långsiktiga relationer.
Sången och musiker är fortfarande en viktig del i livet och bidrar med andrum. Han sjunger i ett coverband som spelar mycket soul och funk och agerade i rollen som Jesus i Jesus Christ Superstar i en uppsättning i Gammalkil kyrka 2019.
– Och så kopplar jag av och samlar kraft och energi med familjen hemma i Gammalkil, där jag också får bygga och snickra, meka med traktorer, slå hö och laga stolpar i hagen hos hästar och getter. En härlig kontrast! skrattar Erik.

Text: Mirjam Lindahl
Foto: Björn Lisinski
 


Tidigare publicerat i Affärsstaden #6 2022