You are currently viewing Bilbörsen – större och slagkraftigare
Att vi blir ett ännu större och slagkraftigare bolag. Anläggningarna i Norrköping och Nyköping har också bytt namn till Bilbörsen och en fördel är också att vi kan samköra många saker. Bland annat marknadsföringen, ekonomin och lagerhållningen. Det blir helt klart stora synergieffekter, berättar Max Hansson. Foto: Björn Lisinski

Bilbörsen – större och slagkraftigare

Efter byggnationen av den moderna fullservice­anläggningen på Mörtlösa i Linköping fortsätter Bilbörsen att satsa och växa rejält. I år har Subarubilarna fått en egen nyrenoverad lokal i K-Rautas tidigare byggnad intill – samtidigt som bolaget förvärvade TB Bil i Norrköping och Nyköping. Dessutom köptes rättig­heterna till Linköpings största utomhusarena – som numera heter Bilbörsen Arena.

Man kan lugnt påstå att mycket har hänt sedan Peter och sonen Max ­Hansson startade en gummiverkstad på Södra Oskarsgatan i Linköping 1996.

Tre år senare tog de beslutet att förvärva en bilfirma – som innebar att de växte i rasande fart.

2001 inleddes försäljningen av märket Kia, följt av Subaru 2004 – och efter att ha varit trångbodda i flera år gjorde Bilbörsen en mångmiljonsatsning på Mörtlösa handelsområde.

Under 2019 var det premiär för modern jättehall på 6 025 kvadratmeter – med försäljning av Kia och Subaru som nybilsmärke, samt en blandning av begagnade bilar. Det handlar om en fullservice­anläggning som även innehåller serviceverkstad, rekond och däckhotell.

– De dryga fyra åren som vi varit här har varit en stor succé för oss med hög tillväxt. Under 2022 levererade vi exempelvis cirka 2 800 bilar i Linköping, där den överlägset största delen var Kia, berättar Max Hansson, ensamägare sedan 2011 och VD.

Trots sin storlek blev därför även den nya anläggningen för liten – och då satsades det på ytterligare en fullservice­anläggning. Den byggdes i intilliggande K-Rautas lokaler – där finns nu Subaru, begagnade bilar, serviceverkstad, rekond och däckhotell.
   – Vi vill kunna ge våra kunder en bättre och snabbare service. Dessutom är det en stor fördel att bara ha ett nybilsmärke på varje del. Då blir säljarna mer experter, vilket är något som gynnar våra kunder. Sedan Subaru flyttade har vi ökat försäljningen av det märket. Samtidigt är det ingen bil som massproduceras. I fjol sålde vi till exempel 150 Subarus i Linköping. Trots att det finns ett stort intresse för bilen runtom i världen har de ett mindre antal tillverkningsfabriker än exempelvis Kia – som är en bredare bil med fler olika modeller. Subaru med sin fyrhjulsdrift vänder sig mer mot kunder som kör längre sträckor och ofta drar tunga släp.

I somras blev det också klart att Bilbörsen förvärvade TB Bil i både Norrköping och Nyköping.

Något som innebär att antalet ­anställda snabbt ökade med totalt ­ungefär 60 personer – samt omsättningen fördubblades.

Anläggningen i Norrköping är på cirka 3 500 kvadratmeter och den i Nyköping ungefär 2 800 kvadratmeter – och bägge hade sedan innan också Kia och Subaru som nybilsmärken.
   – Hallen i Norrköping har dessutom en separat lastbilsverksamhet och försäljning av husbilar med märkena Bürstner och Sun Living, berättar Max.

Varför genomfördes den stora satsningen?
    – Vi har haft Bilbörsen i 25 år och hela tiden vuxit organiskt. Det känns viktigt att fortsätta att utvecklas – både för egen del och förstås för personalens skull. Det är mycket roligare att arbeta på ett företag där det händer nya saker hela tiden. Då finns chans till utveckling och nya roller för alla.

Vad kommer förvärven att betyda för er?
   – Att vi blir ett ännu större och slagkraftigare bolag. Anläggningarna i Norrköping och Nyköping har också bytt namn till Bilbörsen och en fördel är också att vi kan samköra många saker. Bland annat marknadsföringen, ekonomin och lagerhållningen. Det blir helt klart stora synergieffekter.

Under 2023 köpte bilföretaget även rättigheterna till Linköpings största utomhusarena – som har bytt namn till Bilbörsen Arena. Där spelar Linköpings FC sina matcher i damallsvenskan i fotboll – och har plats för uppåt 8 000 åskådare.
   – Det känns fantastiskt bra och roligt att synas i de sammanhangen och har helt klart blivit en positiv snackis i staden. Vi brinner för idrott och samarbetar även med många breddfotbollsklubbar. Och LFC är ju inte bara Linköpings mest framgångsrika lag just nu – utan också en av Sveriges absolut bästa fotbollsklubbar på damsidan.

Vad ska man egentligen satsa på för sorts bil i dag – hur är smartast att resonera vad gäller bränslet?
   – Det som går bort först är utan tvekan dieseln, som fasas ut mer och mer. Detsamma gäller ju även bensin. Efter 2035 kommer det vara förbjudet att sälja sådana bilar i Sverige. För egen del kör jag en elbil och det är vad jag skulle ­rekommendera i första hand. Kanske inte om man skulle pendla ofta mellan ­Linköping och exempelvis Sälen. För uppåt de trakterna är utbudet av laddplatser ­mindre. Men här i Östergötland är det väldigt bra och kommer att fortsätta utvecklas. En lång räckvidd på laddningen är förstås positivt, men lägg gärna extra krut på ett batteri som går fortare att ladda, tipsar Max Hansson.  

Bilbörsen Linköping AB

Startade: 1996 i Linköping.
Produkt/bransch: Fullserviceanläggning med bilförsäljning av nya och begagnade bilar, serviceverkstad, rekond och däckhotell. Har en stor anläggning på 6 025 kvadratmeter i Mörtlösa (Linköping) och en på cirka 3 800 kvadratmeter i K-Rautas tidigare lokal intill. Efter förvärvet av TB Bil har de också en anläggning i Norr­köping på cirka 3 500 kvadratmeter och en i Nyköping på cirka 2 800 kvadratmeter.
Antal anställda: Cirka 120 sammanlagt på alla fyra anläggningar.
Omsättning: Cirka 1,2 miljarder kronor på alla fyra anläggningarna totalt.

Text: Joakim Löwing
Foto: Björn Lisinski

Läs tidningen på nätet