Beredda att anpassa sig efter kunderna

Beredda att anpassa sig efter kunderna

Softube valdes till årets företagare både i Linköping och Östergötland förra året – och har också vunnit priser på internationella Tec Awards i Los Angeles för sina produkter inom musikteknik.

Linköpingsföretaget ökade trots pandemin sin omsättning under 2020 – och är nu redo för LARM2021 i hopp om att upptäcka nya rekryteringar av personal inför framtiden.
Under de tio senaste åren har framgångarna för Softube exploderat. Omsättningskurvan pekar rejält uppåt och antalet anställda har ökat från fyra till 44 stycken. Ungefär hälften av personalen har studerat på Linköpings Universitet – däribland VD:n Oscar Öberg, som var med och startade företaget 2003. Han vet betydelsen av att synas och marknadsföra sig på arbetsmarknadsmässan LARM (Linköpings Teknologers Arbetsmarknadsdagar) på Campus Valla.
-Det är ett högintressant arrangemang för oss, där vi har chansen att knyta kontakter med potentiell personal i framtiden som läser på den tekniska fakulteten. Det är otroligt viktigt att vi hittar rätt personer med rätt kunskap och driv. Nu blir det ju lite annorlunda detta år, då mässan är digital i stället för fysisk, säger Oscar Öberg.

Softube kommer från ett exjobb som han gjorde tillsammans med en studiekompis på Linköpings Universitetet, där de även fick med professorn som var examinator att starta bolaget.
-Idén handlar i grunden om att få digital teknik att låta lika bra som analog hårdvara. Vi började med gitarrförstärkare, berättar Oscar.
Först fokuserade de mest på att sälja in sina produkter till olika tillverkare – som exempelvis engelska Marshall.
-Vi bidrog till en del av deras produkter och har kvar samarbetet även i dag, säger han.

Skillnaden är att från 2007 och framåt har Softube allt mer gått över till att helt producera egna produkter. Något man i dag får in sina huvudintäkter ifrån.
-Vi säljer både hårdvara och mjukvara. Vår hårdvara styr mjukvaran på ett enkelt sätt, så att användaren slipper att använda mus eller touchpad hela tiden. Mjukvaran har med ljudet att göra, för att det ska låta så bra som möjligt när man producerar musik.

Vilka är era största målgrupper?
-Det kan vara allt från stora studios till mindre musikproducenter och även konsumenter som har musikproduktion som en hobby. Vi riktar oss väldigt brett med andra ord.

I vilka länder har ni er största marknad?
-USA är särklass störst, sedan kommer Tyskland, England och Japan. Sverige är ju ett litet land med en betydligt mindre marknad. Det köps två eller tre gånger fler musikinstrument per capita i USA. De har en helt annan musiktradition där. Många har instrument hemma, som exempelvis en gitarr.

Vad är unikt och sticker ut mest med det ni producerar?
-Vår höga ljudkvalité – där vi har en teknik som håller riktigt bra klass, samtidigt som vi är väldigt noggranna i allt vi gör.

Är det något som är sig likt sedan ni startade för snart 18 år sedan?
-Det mesta har utvecklats i rasande hastighet. Vi började ju med enbart gitarrförstärkare – som genom åren gått fram till alla möjliga typer av musikutrustning. Vi lägger ned mycket tid och kapital på forskning och utveckling. Vi vill fortsätta att vara i framkant i branschen.

Ni valdes till årets företagare i både Linköping och Östergötland förra året – samt har vunnit flera priser på internationella Tec Awards i USA. Vad betyder alla utmärkelser för er?
-Det är väldigt roligt och hedrande. Vi är ju ändå något av doldisar i vår egen stad och vårt eget län, så det var väldigt kul att uppmärksammas lokalt. När det gäller Tec Awards brukar vi alltid åka till galan i Los Angeles varje år i januari, så det kommer man sakna denna gång. Där har vi vunnit pris två gånger för olika produkter – bland annat för en mjukvara som efterliknar

Marshallförstärkare – och även nominerats massvis av gånger. Klart att det betyder mycket att kunna visa upp något sådant för andra kunder och är ett kvitto för personalen att vi jobbar rätt.
2020 var ett tungt pandemiår, då många företag gick i konkurs. Men för er ökade i stället omsättningen, varför?
-Vi har ju ökat för varje år och det är en stor fördel att vi har produkter som även kan användas småskaligt i hemmen av personer som sitter i karantän eller bor i ett land som har stängts ned. Det sättet vi påverkats av pandemin företagsmässigt är att personalen under perioder arbetat mycket hemifrån. Även om alla väldigt självgående och får saker att hända missas en del av energin och kreativiteten som vi får av varandra när vi träffas och jobbar ihop, spelar musik och så vidare. Så det är ju ingen optimal situation, även om vi ska vara tacksamma över att inte drabbats hårt som många andra företagare.

Om vi blickar framåt – hur ser du på framtiden för er?
-Den ser väldigt ljus ut. Vi har en bra plan och vi är beredda på förändringar för att anpassa oss efter kunderna när det behövs. Nu längtar vi mest mot att kunna ses oftare och skapa tillsammans, säger Oscar Öberg.

Det här är Softube AB

Startade: 2003 i Linköping.
Produkt/bransch: Musikteknik – teknik för användning då man producerar musik. Både programvara och hårdvara.
Antal anställda: 44.
Omsättning: 56 miljoner kronor under 2019.

 

Text: Joakim Löwing
Bild: Björn Lisinski