You are currently viewing Balans och harmoni
Maria Seraki, VD på MWH of Sweden. Foto: Björn Lisinski.

Balans och harmoni

Tänk dig en kostym som är lika skön som träningskläder. Som gör att du kan vara aktiv under hela arbetsdagen – så pitchar Maria Seraki sitt bolag MWH of Sweden inför investerare. Maria och MWH vann nyligen priset Årets Rookie på Företagargalan i Norrköping, och nu i början av juni avslutade MWH of Sweden sin nyemission med att få med sig 4 investerare i pitchtävlingen Shift Capital. Häng med och läs om Marias och bolagets resa och vart det bär av i framtiden.

Jag träffar Maria en vacker dag efter hon har kört sin son till skolan. Hon är välklädd och strålar av energi. Vi har bestämt att ses där det hela startade, i området där hon gick med sin son till skolan och spelade boll på vägen, för att sedan efter lämning byta om till kostym som var dresscode på jobbet som projektledare på Saab. Det var där idén föddes ¬– att ta fram kläder som kunde fungera för rörelse både på fritid och på jobb.
På den vägen är det. Vi sätter oss vid ån och pratar. Maria som är bolagets VD, har sedan starten fått med sig tre delägare: Malin Källström med bakgrund som bland annat mönsterkonstruktör på Casall, Michelle Malm, e-handelschef, och mediaprofilen Jessica Almenäs – varumärkets ambassadör.
Maria berättar hur glad hon är över all hjälp hon har fått på sin resa.
Allt drog igång på riktigt när Maria inboxade Carl-Axel Surtevall (grundare av märket Casall) på LinkedIn och han tog sig tid att träffa henne.
– Carl Axel hjälpte mig med kontakter till tygleverantörer och fabriker. Det är helt fantastiskt vilket stort stöd han har är och har varit. Han är fortfarande någon som jag kan gå tillbaks till, träffa och ringa och bolla saker och ting med. Väldigt objektiv och säger verkligen vad han tycker – vilket är ovärderligt.

Några andra som också har hjälpt Maria och MWH är ALMI och SEB.
– De har varit fantastiska och jätteviktiga redan från start. Jag fick ett microlån från ALMI för att utveckla prototypen. På den tiden hade jag 3–4 rådgivare där. En som coachade mig. En annan som coachade mig rent ekonomiskt, hur man skulle lägga upp det. Sen hade jag även idel kontakt med innovationsrådgivare. De var fantastiska. Vi är fortfarande i kontakt och de fortsätter att pusha mig. De tyckte redan från start att jag skulle pitcha mot investerare om det skulle bli aktuellt, bara för att träna. De har varit ett jätteviktigt stöd för mig.

MWH har precis avslutat sin nyemission. De var med i en pitchtävling som heter Shift Capital, som är avsedd för entreprenörer som är underrepresenterade.
– Det är väldigt många som är utländskt födda och däribland många kvinnor, som inte får investeringar. Detta är ett initiativ från en annan startup som heter Bling Startup och Break it som är ett journalistiskt media för och om entreprenörskap och bolag.
Innan finalen hade MWH säkrat de fem miljoner som grundarna hade tänkt ta in och lite till. Inför finalen innebar det att de utökat sin kapitalrunda för att ta in ytterligare en miljon kronor av Shifts investerare för en total runda på sju miljoner.

De gick vidare till finalen och lyckades få fyra av investerarna att nappa.
Det var Offerta-grundaren och Nyvik-investeraren Jens Nilsson, Breakits Stefan Lundell på mandat från Pernilla Nyrensten, Hercare-vd:n Zeinab Daugaard och Humbles Noel Abdayem som valde att dela på miljonen.

Värderingen av bolaget landade på 18 miljoner kronor i samband med investeringen.
– Det känns jättebra. Vi har kämpat så himla hårt. Vi har pitchat för en mängd olika affärsänglar i olika sammanhang. Ibland har det varit ganska tufft och man har fått höra både en del hård och tuff feedback, men även mer konstruktiv feedback. Men att det skulle gå så bra som Shift Capital är en dröm som blir sann. Att få avsluta vår nyemission på den där scenen, var sagolikt!

Kapitalet kommer huvudsakligen gå till att se till att vi har ett lager. MWH har haft en stor efterfrågan men har inte kunnat hålla lager tidigare.
– Det är helt fantastiskt att det är så, men självklart jobbigt att inte kunna leverera när marknaden skriker efter snygga, bekväma kläder, säger Maria med ett leende.

Vad har MWH för planer för framtiden efter sin nyemission? Jo, 2023 räknar de med att bli fler i teamet för att hinna med. Sen är det först och främst Sverige och Norden som är i siktet.
– Vi börjar på hemmaplan för att sedan titta mot Tyskland någon gång under 2024-2025.

Fortsatt blir satsningen i huvudsak online men även en närvaro ute i butik.
– Vi kommer göra på samma sätt som vi gjort i Sverige med MQ Market; att vi hittar en partner och kör exklusivt på den. Det har verkligen fungerat jättebra. Kunden vill kunna prova kläderna, känna materialet, passform och känslan. Så den kombinationen är guld. Men majoriteten av vår affär kommer vara e-handel. Då får kunden det bästa priset också.

MWH står för Move and Work in Harmony, men hur är det med balansen för Maria?

Balans i livet skrattar Maria; Det har varit jättemycket jobb. Men jag tror ändå att jag är bra på att styra min tid till vad jag mår bra av. Men det går upp och ned så klart. Det blir ännu viktigare när man ska prestera mycket att faktiskt återhämta sig.

Maria återhämtar sig bäst med en dag där hon inte har några planer alls, där hon bara kan strosa omkring hemma och landa lite.
– Älskar även att promenera i skogen. Äta god mat. Låta det ta lång tid. Att äta frukost 2–3 timmar – det älskar jag. Gå omkring i pyjamas och bara vara. Kanske spela lite basket med familjen. Det är återhämtning och harmoni för mig, menar Maria Seraki.

 

Text och Foto: Björn Lisinski

 


Tidigare publicerat i Affärsstaden #6 2022