Du visar för närvarande Anrik butik satsar framåt
Alla är värda en känsla av vardagslyx. Därför vill vi att det ska vara en upplevelse utöver det vanliga att komma till oss, säger Gilla Fox. Foto: Björn Lisinski

Anrik butik satsar framåt

I Vadstena hittar vi butiken Strandbergs by Fox, som drivs av Gilla Fox. Den har drivits av samma familj i fyra genera­tioner, i samma lokal. Både ­Gilla och hyresvärden ­Fredrik Fox tror på butiken och ­handeln i Vadstena, och har därför vågat satsa på en helrenovering av butiken.
  – Konsten är att behålla miljön och känslan av gamla ­Vad­stena, men ändå ha en fräsch inredning och interiör. Det känns extra viktigt eftersom hos oss handlar det om mode. Stilen på butiken bör gå hand i hand med stilen på kläderna, säger Gilla Fox.

Det hela började när Nina Tufesson startade butiken 1897. Där och då fanns ingen konfektion, det vill säga färdiga kläder. De sålde tyg och sydde upp på beställning.

Elsa Borgstedt började som springflicka i butiken, 15 år gammal, och gifte sig senare med Ninas son. Runt 1930-talet började man sälja konfektion. Mot slutet av 1950-talet så tog Elsas dotter, Karin Fox, över butiken och drev den tillsammans med sin man Hans fram till 2015. Nu är det Gilla Fox, fjärde generationen av kvinnor, som har äran att fortsätta driva butiken.

 Jag träffar Gilla en solig men kylig dag i slutet av april. Vi ses i butiken som ligger i hörnet av Stora Torget i Vadstena. Jag möts av en riktigt fräsch och tilltalande interiör. Butiken är smakfullt fylld med vårens färger, och Gilla möter mig med ett välkomnande leende. Vi slår oss ner och jag ber henne berätta lite mer om butiken och renoveringen.
– Jag och min bror Fredrik, som är fastighetsägaren, gör en nysatsning, en totalrenovering. Vi vill visa stan att vi tror på handeln här. Det är viktigt att Vadstena har butiker med kvalitet, som också sträcker sig till lokalerna. Det här är ju vår identitet. Kan vi visa upp en stilren butik som ger en känsla av kvalitet när du kliver in, då speglar vi även kläderna på ett bra sätt, säger Gilla.

Hon berättar om att butiken förmedlar stilrent mode oavsett ålder.
– Det är något som är riktigt roligt: här möts generationer. Som mest har jag haft tre generationer inne från samma familj som samtliga handlade till ett stundande bröllop. Det är ju fantastiskt. Jag har märkt att den yngre generationen är jätteintresserade av våra kläder.

Det Gilla säger får mig att förstå det här med hållbart mode. Det handlar ju även om att kläderna ska vara brukbara i ett längre perspektiv både modemässigt och kvalitetsmässigt.
– Våra kläder är sådana som efter tio års bruk mycket väl kan hamna på secondhand, och är fortfarande väldigt attraktiva. Därför passar den här typen av kläder in i ett modernt hållbarhetstänk. Det är kläder för dem som uppskattar stil och kvalitet, men även följer trender. De här kläderna fungerar även bra i business-sammanhang.

Gillas mor Karin delar fortfarande intresset för butiken.
 – Jag bollar fortfarande olika saker med min mor Karin. Mode är inte bara vad som är trender idag, utan mode är ju en spegling av vår samtid. Min mor Karin vet precis hur cyklerna går och hur trender behöver mogna. Hoppar du till exempel på en färgtrend i ett tidigt skede så kommer det inte sälja, inte förrän folk har sett färgerna en tid. Sådant förstår och kan hon, för hon har jobbat med mode i hela sitt liv.

Gilla berättar även om att det är många som kommer hit för att de vill ha hjälp med att förnya sig eller att få råd och tips. De vill ha service med rådgivning eller ha Gilla som Personal Shopper.
– Vi erbjuder tjänsten att boka tid med mig för rådgivning, och då vet kunden att jag ger dem god tid för rådgivning och ­service. Jag ser till att det finns mer ­personal på plats, så jag verkligen kan hänge mig åt kunden. Åker du 20 mil för att träffa mig för rådgivning då ska du också få göra det. Det blir mer och mer av den typen av bokningar och det är väldigt uppskattat. Det är en del av vår service. Du som kommer hit kan alltid räkna med att få ett personligt engagemang från mig och mina medarbetare.

Fördelen med Vadstena, berättar Gilla, är att det är fler saker som lockar människor till staden: det är kulturen, butiksmixen, trevliga hotell, ­restauranger och sevärdheter.
– Många kommer hit och handlar, och stannar över och avnjuter den trivsamma miljön och kulturen i Vadstena. På så sätt är Vadstena en unik upplevelse året runt.

– Ungefär 80 procent av våra kunder kommer utifrån och reser hit för att handla. Och jag behåller kontakten med dem via Instagram och våra kundbrev.

Under pandemin utvecklade Gilla något som hon kallade provpaket. Ett provpaket innehåller kläder som kunden vill prova.
– De ringde mig och berättade om ett plagg de hade sett på vår Instagram. Då skickade jag, och de fick prova. I många fall så behöll de ju sakerna eller skickade tillbaka för att byta storlekar. Det handlar om service: jag hade kunder som köpte kappor upp runt om i landet. Det här ledde till att många nya kunder hittade oss, och som nu efter pandemin har kommit och besökt butiken i Vadstena.

I slutändan är det ändå den fysiska butiken som är viktigast. Kunderna ska känna att allt är fräscht och nytt när de kommer hit.
– Alla är värda en känsla av vardagslyx. Därför vill vi att det ska vara en upplevelse utöver det vanliga att komma till oss, säger Gilla med ett leende.   

 

Text & Foto:  Björn Lisinski