30 år av mattor
-Mattan är en större och viktigare del i inredningen, som får ta mer plats än innan, säger Petra Johansson, som driver Mattjätten. Foto: Björn Lisinski

30 år av mattor

Under 2022 är det 30 år sedan Per-Åke Helander startade sin mattbutik i Hackefors.
Sedan drygt fem år tillbaka drivs Mattjätten av dottern Petra Johansson – och även dotterdottern Louise arbetar där.
-Jag har varit med i utvecklingen ända från start och kul att vi nu är inne på tredje generationen i familjeföretaget, ler Petra.

Från början hette butiken Matthörnet – och på den tiden drev även grundaren Per-Åke Helander ett grossistföretag.
När det lades ned fick mattorna större utrymme – och då undrade en del kunder om inte namnet skulle ändras…
På ungefär 800 kvadratmeter finns i dag ett stort och brett sortiment av mattor – i samma byggnad i Hackefors som företaget en gång startade i.
-Det var ju knappast längre bara en liten hörna med mattor, utan en stor mattaffär. Då fick det bli Mattjätten i stället, berättar dottern Petra Johansson.

Hon äger och driver pappans skapelse sedan drygt fem år tillbaka.
-Jag var med redan när pappa drog i gång företaget och hade nog aldrig trott att jag skulle bli kvar så här länge. Men jag trivs jättebra och det blev naturligt för mig att ta över när han pensionerade sig. Något han blev glad över och uppskattar.

Det gör han även över det faktum att Petras dotter och hans dotterdotter Louise också ingår i den i dag fem personer starka personalstyrkan.
-För att vara ärlig kan det vara både för- och nackdelar med ett familjeföretag. Men för vår del har fördelarna klart övervägt. Det är roligt att arbeta med min dotter, hon är en väldigt driven person som brinner för sitt jobb.

Är det inte svårt att hålla isär arbete och privatliv när ni träffas på fritiden?
-Så har det varit lite med pappa genom åren, spelar ingen roll om det är julafton eller någon annan dag. Företaget har alltid betytt mycket för honom, så det har alltid kommit en del sådant prat. Jag och Louise är nog bättre på att inte ta upp jobbet så mycket när vi träffas vid sidan av. Är säkert också en fördel att hon inte bor hemma längre, för då hade vi ju gått på varandra hela tiden.

Mattjätten firar 30 år under 2020 – går det att fatta att ni hållit på så länge…?
-Haha, nej, tiden har verkligen gått så otroligt fort. Vi kommer att fira hela året med en hel del erbjudanden.

Vilka är de största skillnaderna sedan ni drog i gång verksamheten?
-Alla produkter har förstås utvecklats en hel del och sortimentet ökat. Något som märks allt tydligare är att mattan ses mer som en möbel i dag. Den är en större och viktigare del i inredningen, som får ta mer plats än innan. Förr var ju 140×200 cm ett vanligt mått i vardagsrum – numera är det många som köper större mattor på 200×290 cm.

På 1960- och 70-talet slog heltäckningsmattan igenom stort i de svenska hemmen. Sedan försvann den nästan helt – för att sedan komma tillbaka på allvar en bit in på 2000-talet.
-Pappa trodde att den hade försvunnit för gott och blev nog väldigt överraskad av återkomsten och inte minst att de säljer så pass bra igen. Många lägger in dem i framför allt sovrum, walk in closet och biorum – där det ska vara mysigt och ombonat. Vi har ett 50-tal heltäckningsmattor i fyrametersbredd med olika färger och kvalitéer.

Mattjätten erbjuder att skräddarsy heltäckningsmattor – något som har blivit mycket populärt.
-Det finns en stor marknad i bland annat husbilar och båtar och kan faktiskt till och med bli till helikoptrar, berättar Petra. Vi får även måttbeställningar från hela landet. Eftersom vi har mattorna hemma i vårt lager går det ganska snabbt.
Varför tror du att heltäckningsmattorna knappt existerade under ganska många år?
-Trender går ju ofta i vågor och jag tror att det pratades mycket om att man kunde få allergi av heltäckningsmattor, vilket visade sig vara felaktigt. Men det gäller ju att ta hand om dem. Att dammsuga dem minst en gång i veckan och att använda en vattentvättmaskin eller ångmaskin i alla fall en gång per år. Sådana går att hyra och det kan man göra hos oss.

Ett material som blivit vanligt att använda i heltäckningsmattor är polyamid eller i dagligt tal nylon – en fiber som är slitstark och gör att mattan inte blir nedtrampad.
-Populärt har även miljövänliga mattor blivit – de är tillverkade av återvunnit material från exempelvis gamla mattor, fiskenät och petflaskor.

Är det mest enfärgade mattor som säljs bäst eller även någon form av mönster?
-Mycket går i rost, svart, grått och beige – men något som är populärt är också patchwork, det vill säga ett lapptäcke med olika mönster.

Hur ser du på framtiden i mattbranschen?
-Jag tror att det kommer bli ännu vanligare med skräddarsydda mattor som är specialanpassade till ett visst rum. Sedan har det börjat att öka med beställningar från företag, kommun, landsting och kyrkan, berättar Petra Johansson.

Det här är Mattjätten
Startade: 1992 i Hackefors, i Linköping av Per-Åke Helander.
Produkt/bransch: En renodlad mattaffär med ett stort sortiment – som både tillverkar och formsyr egna mattor. Bland annat skräddarsyr man heltäckningsmattor till husbilar, båtar och till och med helikoptrar.
Antal anställda: 5.
Omsättning: Cirka fem miljoner kronor.


Text:
Joakim Löwing
Foto: Björn Lisinski


Tidigare publicerat i Affärsstaden #9 2021