Du visar för närvarande Vad gör e-sport i Sverige så populärt?

Vad gör e-sport i Sverige så populärt?

Sveriges rykte inom e-sportvärlden är välförtjänt, trots att landet bara har 10,23 miljoner invånare. Det är ingen hemlighet att Sverige producerar några av de bästa esportspelarna i världen, med namn som Gustav ”S4” Magnusson, Ludwig ”zai” Wåhlberg och Johan ”Pieliedie” Åström.

Utöver den professionella esportscenen har Sverige ett gräsrotsinitiativ i världsklass som ger unga spelare samma möjligheter och resurser som deras mer erfarna motsvarigheter. Stödet på gräsrotsnivå omfattar fotbollskliniker, läger för barn och en stark uppförandekod för tränare, föräldrar och arrangörer.

Esportsutbildning tas på stort allvar

Har du föreställt dig en ung person som tränar på en esportswebbplats i sitt sovrum? Nåväl, det ser ut att bli bättre för esport-fans i Sverige, eftersom branschen officiellt erkänns som ett legitimt alternativ för högskolestudenter.

Strömbäcks Folkhögskola, Sveriges folkhögskola, har utvecklat en ettårig kurs i esport för att utbilda landets framtida bästa gamers. Institutionen har uttryckt sin entusiasm över att utbilda nästa stora svenska kvinnliga gamer.

Esportskurser, som de som fokuserar på strategier för motattacker, är nu tillgängliga för alla i landet tack vare att högskolan är den första högskolan som erbjuder ett sådant program.

Anses vara en viktig aspekt av det svenska arvet

Esportskulturen har varit djupt förankrad hos allmänheten sedan början av 1990-talet då flexibla leasingalternativ för hemmen gjorde det möjligt för dem att köpa sin dator. Sverige är knappast någon nykomling i världen av konkurrenskraftiga spel.

Den snabba tillväxten av esport i Sverige tillskrivs i stor utsträckning landets utbredda tillgång till höghastighetsinternetuppkopplingar, vilket har gjort fenomenet mer tillgängligt för allmänheten.

På grund av landets tidiga anammande av internet har svenskarna tillgång till många alternativ för onlineunderhållning, inklusive det reglerade Svenska nya casinon, flera videostreamingwebbplatser och till och med virtual reality-system.

En passion och entusiasm för e-sport som åskådare 

Esports tas på stort allvar i Sverige, som en seriös karriärväg där många tjänar avancerade examina och som en seriös hobby. Enligt forskning från 2018 är Sverige den näst största europeiska marknaden för konsumtion av e-sport. Detta fastställdes genom att analysera data om hur många gånger fans interagerade med esportsrelaterade varumärken och hur ofta de köpte relaterade artiklar.

Ett av de bästa sätten att förbättra sig är att titta på proffs som spelar, och svenskar tar detta råd till sitt hjärta genom att titta på många esport-tävlingar.

Kreativitet och företagsamhet börjar blomma upp

Det uppskattas att det nu finns 13 e-sportstartups som är verksamma i Sverige. Dessa sajter har revolutionerat e-sportmarknaden genom att erbjuda otroliga erbjudanden och spellägen, som till exempel spelare-till-spelare-tävlingar, olika monetära betalningsalternativ och sociala spelfunktioner.

Bland de främsta affärsmännen i esportsvärlden finns bland annat:

  • Spellägen som uppmuntrar till tävling kallas ”Challengermode”.
  • Znipe är en onlinetjänst för direktsändning av elektronisk sport.
  • Svenska e-sportbokföraren Betspawn, som är en svensk e-sportbokförare på nätet.
  • Arrowhead Game Studios AB är ett svenskt företag för utveckling av videospel.

eSport-turneringar

Som tur är hålls Dreamhack, världens mest framstående e-sportstävling, i Sverige. Denna strävan startades i en källare för många år sedan, men i dag är många av dessa turneringar bland de största och mest konkurrenskraftiga i världen.

Det är en lovande karriär

Medan många vägar till högre utbildning verkar vara lite mer än ett bedrägeri har e-sportvägen öppnat tidigare otillgängliga möjligheter för människor närmare hemmet.

I Sverige spelar 60 procent av befolkningen videospel online, och antalet professionella esportspelare är cirka 437. Genom att visa unga människor att det är respekterat och uppskattat att delta i e-sporten kan vi inspirera nästa generation av fantastiska spelare att ge sig in i branschen.

Med det utbredda införandet av datakunskap från unga år har Sverige etablerat sig som en teknisk ledare i modern tid. Fler människor än någonsin tidigare är angelägna om att försörja sig inom spelbranschen på grund av dessa och andra uppmuntrande faktorer, inklusive tillgången till positiva förebilder, lovande jobbmöjligheter och utbredd respekt inom samhället.

Framtida generationer kommer att ha gott om möjligheter att delta i esport, oavsett om de gör det professionellt eller för rent nöjes skull.