Du visar för närvarande Onlineindustrins utveckling: E-handel och underhållning

Onlineindustrins utveckling: E-handel och underhållning

Det har nog inte undgått någon att vårt konsumtionsmönster som vardagskonsumenter ändrats markant under det senaste decenniet. Köpcentren har ersatts av onlinebutiker, och att ge sig ut och leta efter födelsedagspresenter och julklappar i verkliga livet i stället för att klicka hem dem framför skärmen är för många ett minne blott. I takt med att utvecklingen och tekniken går framåt blomstrar även den nätbaserade underhållningen med allt från streamingtjänster och att spela casino online till att spendera alltmer tid på sociala medier. Här följer en granskning av onlineindustrin, och hur utvecklingen sett ut för sektorer som e-handel och onlineunderhållning i olika former.

En bild av e-handel och underhållning online

E-handel kan definieras som själva aktiviteten att köpa och sälja produkter och tjänster över internet, oavsett om det handlar om underhållning eller att beställa hem fysiska produkter. I en tid där i princip allt finns tillgängligt för oss på nätet har det blivit ett naturligt steg att köpa allt från böcker, elektronik, kläder, mjukvaror eller möbler online med endast några få klick. Innan e-handeln slog igenom ägde som känt den dominerande formen av handel rum i fysiska butiker med fysiska varor, eller kontor dit man som kund personligen tog sig för att köpa tjänster. Även om denna fysiska handel fortfarande existerar erbjuder de flesta butiker och affärskedjor idag även sina kunder chansen att shoppa online. Denna näthandel har nu växt stadigt i över 20 år, och omsättningen för återförsäljare online, bland annat de som relaterar till mat, har ökat med hela 55%. 

E-handelns branta kurva uppåt

Bara under de senaste två åren har våra svenska shoppingvanor ändrats drastiskt på så sätt att det skett en stor förflyttning från handel i fysiska butiker till motsvarigheten online. Exempelvis visar en undersökning att hela sex av tio svenskar handlade mer online under förra året jämfört med året innan dess, och hela 50% gjorde minst hälften av sina köp på nätet. En närmare granskning av shoppingmönstret avslöjar även att det var kvinnor som stod för flest antal transaktioner med en ökning på 5% jämfört med föregående år, vilket lyfte procentsatsen upp till 62%. Männen och andra sidan gjorde färre, men dyrare köp. Om man gräver vidare ner i statistiken shoppade kvinnor mest kläder, medan männen klickat hem elektronikprylar. Det största skiftet till online handel ägde vidare rum i stora städer där Stockholms län såg en ökning på 13 % 2020 jämfört med 2019.  

En spaning på andra sidan atlanten avslöjar trenden följer samma kurva i USA. Exempelvis ökade onlineshoppandet i USA med över 32% under förra året. Detta språng är nästan dubbelt så stort som hoppet upp i kurvan år 2019 som då motsvarade en ökning på 15,1%. För att sätta detta i perspektiv motsvarar det hisnande 19,6% av alla detaljhandeltransaktioner – bland vilka e-handelsjätten Amazon stod för nästan en tredjedel. Denna e-handelskurva har pekat uppåt länge, även globalt sett. År 2014 stod e-handelstransaktionerna världen över för 1,3 miljarder dollar. Denna summa skulle komma att öka till 2,3 biljoner dollar 2017, 4,1 biljoner dollar 2020 och summan planeras nå 4,9 biljoner under 2021. Men var sker då dessa transaktioner? Statistiken visar att den allra största marknaden är China med ett värde på 740 miljarder USD under 2019, följt av USA på motsvarande 561 miljarder USD, Japan med sina 87 miljarder USD, Storbritannien med 93 miljarder USD samt Tyskland med en marknad värd motsvarande 77 miljarder USD. 

Gynnsamma år för den onlinebaserade underhållningen

Samtidigt som trenden för online shopping pekar spikrakt uppåt ser det inte mycket sämre ut på underhållningssidan. Onlinebaserade företag som bland annat inriktar sig på underhållning har kunnat uppvisa starka kvartalsrapporter som vittnar om att internetanvändandet har ökat markant under förra året. Exempelvis pekar statistiken på att hela 95% av alla svenskar i åldrarna 16–85 numera har tillgång till internet i hemmet. Utöver detta kunde man även kartlägga att så många som 84 % av dessa internetinnehavare dagligen surfar på nätet.  Även online spelande och nätunderhållning ser en årlig ökning, och redan förra året igen rapporterade Spelinspektionen att de spelbolag som innehar svenska licenser omsatte nästan 25 miljarder kronor vilket, är ett hopp uppåt med omkring 1,8 miljarder kronor jämfört med året innan. En annan sektor där företag fortsätter att vinna mark är streamingindustrin där Netflix ligger i näten med ett par riktigt starka år. Exempelvis slog företaget sin egen prognos då de kammade hem en intäkt på nästan 5,5 miljarder USD under förra årets sista kvartal. Detta innebar en ökning på 31% jämfört med samma period för föregående år. 

Oavsett om det rör sig om att beställa kläder online, att shoppa elektronikprylar eller konsumera spel och underhållning pekar all statiskt i samma riktning: Onlineindustrin är större än någonsin förr och kommer med största sannolikhet fortsätta att växa och expandera i takt med att tekniken och utvecklingen går framåt.