Företaget Millnet AB har utvecklat produkter och lösningar som effektiviserar vanliga verksamhetsprocesser inom företag och organisationer sedan år 2000. Deras programvara kan anpassas för flera olika branscher och har över 35 000 dagliga användare samt cirka 480 kunder.
Millnet AB har sitt säte i Linköping och de har idag 33 anställda. Deras egenutvecklade programvara vänder sig framförallt till konsult- och tjänsteföretag samt till bemannings- och rekryteringsföretag. Deras vanligaste kunder är IT-företag, arkitektbyråer, konsultfirmor, reklambyråer, ingenjörsbyråer och rekryterings- och bemanningsföretag. Produkterna och lösningarna förenklar processer inom projekt- och tidsredovisning, resursplanering, närvarorapportering, projektplanering, bemanning och rekrytering.
Ett exempel är deras system för tidredovisning, Tid & Projekt, som både erbjuder smidig tidrapportering och färdiga integrationer mot flera olika löne- och ekonomisystem. Tidrapporteringen är enkelt och kan användas var som helst på mobil, dator eller surfplatta. Körjournaler, utlägg och traktamenten är också samlade på samma plats. Informationen kan sedan överföras i realtid till olika ekonomi- och lönesystem som ett underlag till lönehantering och fakturering.
Det automatiserade arbetsflödet gör att alla i verksamheten kan spara tid och att verksamheten kan ha en bättre uppföljning. Tidrapportering genom Millnet är mer felsäkert och snabbare än manuell rapportering. Administrationen som behövs minskar och automatiska processer gör att det manuella arbetet blir mindre nödvändigt, vilket innebär att den mänskliga faktorn som kan leda till fel minimeras.
Analyser baserade på Qlik Sense
Analyser är allt när det kommer till att fatta rätt beslut för en verksamhet och genom att komplettera systemet med Millnet Analys är det mycket enkelt att följa upp information. Det är baserat på analysverktyget Qlik Sense som gör det enkelt att ha full koll på verksamheten. Analysverktyget har färdiga rapporter och nyckeltal, vilket gör det snabbt att ta fram information om saker som exempelvis fakturering, genomsnittlig timtaxa eller täckningsbidrag. All information kan filtreras efter medarbetare, kund, avdelning, uppdrag eller något annat. Det finns flera färdiga rapporter, men det går även att anpassa dem för att passa verksamhetens behov. Det går även att skapa egna eller ändra befintliga rapporter med inbyggda verktyg.
Anpassningsbara lösningar
Millnets produkter är mycket flexibla och kan anpassas efter olika branscher. Deras systemlösningar består av olika delar som kan sättas samman på valfritt sätt för att passa företagets eller organisationens behov. Tjänsterna är dessutom webbaserade och kan utvecklas i takt med företaget, eftersom det är enkelt att lägga till eller ta bort delar efter behov. Systemen kan därför växa ihop med verksamheten och anpassas om verksamheten förändras på något sätt. Idag är det viktigare än någonsin förr att ha ett flexibelt affärssystem som gör det möjligt att hänga med på snabba förändringar. Anpassningsbara system som är lätta att integrera med annan mjukvara gör det möjligt.