Det ska böjas i tid, det som krokigt skall bli. När framgångsrika entreprenörer intervjuas om hur allt startade är det inte ovanligt att få höra berättelser om extremt ungt företagande. Allt från Ingvar Kamprad som började cykla runt i grannskapet och sålde tändstickor redan som femåring till Bert Karlsson som tillverkade lampskärmar i källaren i föräldrahemmet.
Loppet är inte kört för att man hinner bli vuxen innan man startar sitt första företagsimperium, men barn utvecklas av att tidigt få lära sig att hushålla med veckopengen och få möjligheter att tjäna egna pengar. För även om de inte behöver betala för mat och husrum har även barn ett behov av pengar. Det är hemelektronik, dataspel, smink och allt möjligt, beroende på kön och ålder.
Sedan vill skolklassen åka på klassresa eller ishockeylaget på träningsläger och då finns all anledning att få dem att tänka ekonomiskt, inte minst för att det annars blir dyrt för föräldrarna. Kan barnen samla ihop egna pengar till resan får de dessutom viktiga kunskaper de kommer att ha nytta av hela livet, lite som femårige Ingvar som cyklade till sig marknadsandelar på den småländska tändsticksmarknaden.
Försäljning har alla dessa komponenter. Som försäljare lär man sig att ta folk, tala för sin produkt och att hårt arbete lönar sig. DelikatessKungen har i snart 30 år samarbetat med grupper av unga som säljer företagets produkter och får en andel av försäljningsvärdet. Genom att arbetet är provisionsbaserat får man verkligen betalt för att ta fram lyckade försäljningsstrategier.
Varorna det gäller är exempelvis lufttorkad salami med hög kötthalt, en smakrik cheddarost och ekologisk olivolja, allt i trevliga presentförpackningar som gör dem populära hos både privatpersoner och företag. Var och hur man säljer väljer gruppen själv. Det går att knacka dörr hos grannarna, dra igång internetkampanjer i sociala medier eller uppvakta lokala företag. Eller så gör man alltihop samtidigt.
Först tar man upp beställningar. Sedan får gruppens kontaktperson hem det som sålts och nästa fas tar vid, att leverera varorna hem till kunderna och samtidigt ta betalt av dem. Genom det här upplägget tar klassen eller föreningen inga ekonomiska risker, de behöver inte lägga ut en enda krona och allt kringarbete och administration sköts av DelikatessKungen.
Och det fungerar! Många grupper av unga har genom åren tjänat ihop alla pengar de behöver för sin resa genom denna försäljning, och återkommit året därpå för att tjäna ihop till en ny. Förhoppningsvis skapas inte bara livslånga reseminnen på detta sätt, utan också framtidens entreprenörer.