Enskild firma – så fungerar det

Att starta ett eget företag är något som många funderar på, och en enskild firma är ett enkelt första steg för den som vill börja i liten skala eller för den som vill ha en ganska så mjuk start på sitt företagande. Att ha en enskild firma är nämligen på många vis enklare än att ha till exempel ett aktiebolag, men det finns också vissa fallgropar att akta sig för. Vi ska bena ut det hela lite, i dagens artikel.

Vad är egentligen en enskild firma?

En enskild firma är ett bolag som du startar där du själv är själva bolaget – det är en enkel förklaring på vad en enskild firma är. Firmans organisationsnummer kommer därför också att vara ditt personnummer, och det är du själv som är ansvarig för firman och dess ekonomi. Om du till exempel går in på en sida och hittar ett casino där du vill spela, kommer de pengar du överför till och från spelkontot att dras från ditt personliga konto i banken. Det är möjligt att ha alla firmans intäkter kopplade till samma konto, eftersom du och firman är samma person, men det är något som inte rekommenderas. Det blir nämligen ofta snabbt svårt att skilja på egna inkomster och firmans pengar, vilket också försvårar bokföringen. Ett råd är därför att i stället starta ett företagskonto på vilket du har firmans alla intäkter och utgifter. På så sätt blir det också lättare för dig att sedan jämföra kontorörelserna i firman mot bokföringen så att allting stämmer.

När du startar en enskild firma kommer du få ansöka om vilken skatt du vill ska vara möjlig att använda för din firma, om det ska vara F-skatt eller FA-skatt. Enkelt förklarat behöver du F-skatten för de uppdrag du gör genom firman, medan du behöver FA-skatt om du också kommer vara anställd eller utföra uppdrag som privatperson, alltså inte genom firman.

Vad ska man satsa på?

Många av de som öppnar en enskild firma har redan klart för sig inom vilken bransch de ska verka, men det är också många som drömmer om att starta eget och som inte vet inom vilket område de vill starta sin firma. Ett tips är att se hur konkurrensen inom området ser ut. Till exempel är det många som öppnar en egen webshop – något som innebär stor konkurrens, och man säger att den som öppnar en butik på nätet kan räkna med 1–2 år innan man fått tillbaka det man satsat och gått jämnt upp. Har man det som en sidogrej kan det funka, men om man har tänkt att det är detta man ska ha som heltidsinkomst kan det vara bra att bygga upp sitt varumärke först, innan man säger upp sitt gamla jobb.

Om man har något område som man är extra duktig inom kan det vara en idé att bygga sin firma utifrån detta. Det kan till exempel vara att du är duktig på att programmera, eller inreda – då kan du erbjuda en tjänst där du just hjälper folk att programmera eller inreda. Är du en duktig föreläsare kan du nischa dig mot föreläsningar – och så vidare. Möjligheterna är oändliga!