Att googla är det vanligaste sättet för oss att hitta varor och tjänster vi vill köpa online eller i butik. Men för att potentiella kunder ska hitta till just din verksamhet, behöver du se till att den är sökmotoroptimerad på rätt sätt. Här delar SEO-byrån Topdog med sig av sex saker du som företagare måste veta om SEO.
Varje dag görs närmare 50–70 miljoner sökningar i Google. Omkring 7 miljoner av dessa sökningar görs med det specifika syftet att köpa en vara eller en tjänst. Men om du vill att kunderna som vill köpa det just du säljer behöver du se till att din sajt hamnar bra till i sökningarna. Du behöver göra SEO, sökmotoroptimering.
1. Innehållet är viktigt
Först och främst måste du ha innehåll på din sajt som är relevant, intressant och lockande för dina besökare. Innehållet kan bestå av exempelvis texter, bilder och videor som både lockar besökare till sajten och får dem att stanna kvar. Ju mer relevant material du har, desto mer gillar sökmotorerna (och besökarna) din sajt. För varje sida på webbplatsen är det även fördelaktigt att ha en eller flera korta meningar eller berättelser som förklarar syftet. Dessa meningar kan också användas i SEO-arbetet.
2. Rätt sökord lockar rätt besökare
Sökord är A och O inom SEO. Du behöver därför ta reda på vilka sökord som är viktiga för din verksamhet. Ju mer specifikt sökorden kan kopplas till de produkter eller tjänster du säljer, desto bättre. Men det kan vara konkurrens om sökorden. Genom att välja relevanta ord och fraser som sökarna använder, men som inte så många andra företag använder, kan du locka besökare som är intresserade av just det du erbjuder. För att hitta rätt sökord ska du göra en sökordsanalys – en analys av vilka sökord och sökfrågor användarna använder i relation till din bransch och ditt företag. Målet med en sökordsanalys är att förstå vad användare letar efter i Google och skapa innehåll som svarar på deras sökfrågor.
3. Använd sökorden på rätt sätt
När sökorden är kartlagda gäller det att veta hur de ska användas. Sökorden ska finnas i sidans huvudrubrik, titeltagg och metabeskrivning. Titeltaggen och metabeskrivningen syns inte på själva sidan utan är den text som sökmotorn visar i sökresultatet. Tillsammans hjälper titeltaggen och metabeskrivningen att sälja in klicket till googleanvändarna.
4. Glöm inte bilder, dokument och filer
Bilder, dokument och övriga filer ska ha minst ett sökord i filnamnet, med ditt företagsnamn som tillägg. Även bildens ALT-taggar (alt och title) samt länkar till dokument och filer bör innehålla minst ett sökord. När Google tittar på din sajt, tittar de även på dessa element när de bedömer sajtens relevans.
5. Var tålmodig
När du gjort allt ovan kommer du att se resultat, men det kan ta tid så ha tålamod och följ regelbundet upp hur det går. Om du har en hyfsat välbesökt webbplats bör du se resultat inom någon månad.
6. SEO är ett pågående arbete
Glöm inte bort att sökmotoroptimering är ett pågående projekt. Google ändrar sina algoritmer då och då, så det gäller att se till att det du gjort inte blir irrelevant. Och om du gör förändringar i verksamheter, tar in nya produkter och tjänster, så behöver du anpassa ditt innehåll så det överensstämmer med dina förändringar. Ett långsiktigt samarbete med en SEO-byrå som Topdog kan vara en lösning för att se till att din sajt är ständigt aktuell.