Agenda 2030 i näringslivet

Agenda 2030, FNs hållbarhetsmål, de globala målen – kärt barn har många namn! De olika begreppen blir alltmer vanliga i företagens hållbarhetsredovisningar. Om man har följt utvecklingen i näringslivet vad gäller hållbarhet de senaste tio åren så kan man skönja ett paradigmskifte sedan Agenda 2030 antogs i New York i september 2015.

Läs mer om artikeln Agenda 2030 i näringslivet
Qiciao and Qixi, a pair of giant panda twins, inspect a flag to represent Goal 7, Affordable and Clean Energy, raised at the Chengdu Research Base of Giant Panda Breeding in China, to support the UN Global Goals for Sustainable Development. Credit: Mr. Yuan Tao and Ms. Yan Lu

Storbildsfabriken för hållbarhet

Storbildsfabriken är idag en heltäckande leverantör av fysiska och digitala synlighetslösningar för inomhus- och för utomhusbruk. Företaget vill också bli förknippade med sitt hållbarhetsarbete. – Vårt mål är att vara ledande inom branschen på miljöhantering och bli koldioxidneutrala till år 2025, berättar grundaren och ägaren David Bergman.

Vad är Agenda 2030?

Fler och fler människor får det bättre i vår värld och det är mycket glädjande besked. Bland annat har den globala medellivslängden ökat med sex år, barndödligheten har sedan början av 90-talet halverats och antalet människor som lever i extrem fattigdom har sjunkit från 47 till 14 procent. Jämställdheten mellan könen har ökat i både skola och arbetsliv, spridningen av HIV/aids, TBC och Malaria har stoppats eller pressats tillbaka och många människor har fått tillgång till säkert dricksvatten.