Framtidens tjänstebil
Det går knappast en dag utan att vi hör om de förändringsvindar som blåser, inte minst kring bilar och mobilitet. I samhället digitalisering, delningsekonomi, minskat beroende av fossila bränslen och hållbara lösningar.
Det går knappast en dag utan att vi hör om de förändringsvindar som blåser, inte minst kring bilar och mobilitet. I samhället digitalisering, delningsekonomi, minskat beroende av fossila bränslen och hållbara lösningar.
Vi har hört om den länge nu; Ostlänken som ska revolutionera resandet, miljön och arbetslivet. Men många reagerar på att det är tyst, att det inte verkar hända något. Borde det inte ha kommit längre och kommer den verkligen bli av?
Vi handlar allt mer på nätet, både som konsumenter och som företag. Vi tar för givet att sophantering och leveranser av färskvaror till butikerna fungerar och många tillverkande företag har sina lager rullande på vägen. Transportbehovet ökar exponentiellt över tid samtidigt som det bara utbildas ca 7 000 nya lastbilschaufförer om året. Tillsammans med stora pensionsavgångar betyder det att det kommer saknas ungefär 50 000 lastbilschaufförer de närmaste 10 åren. Inte en helt enkel nöt att knäcka, berättar Suzanne Roos Högfeldt och David Högfeldt som driver Road Partner Norden AB.