Fördelarna är att du helt enkelt får mycket mer värde per spenderad marknadsföringskrona jämfört med annan annonsering. Förutom att öka räckvidden för företagets budskap kan Influencer Marketing bidra till att stärka varumärket och relationen till kunden. Influencern kan också skapa nytt engagerande innehåll i form av text, bilder och filmer.
Inom PR branschen är detta inget nytt. Det nya är att digitaliseringen har skapat nya typer av influencers, personer med stort nätverk och inflytande, och nya sätt att kommunicera på.
Vad är Influencer Marketing?
Idag går det inte att enkelt få spridning utan en stor mängd pengar, oavsett kanal. Vi måste förtjäna vår publik eftersom mediebruset är så stort. Mottagaren väljer själv vad man vill ta in och Influencer Marketing är ett annat sätt att nå en relevant målgrupp.
Influencer Marketing är ett samarbete med inflytelserika personer, som redan har den målgrupp du vill nå. En influencers kan låta dig mot betalning eller annan anledning använda sin publik för att nå ut med ditt budskap. Men det är inte annonsering, det är något annat. Influencer Marketing är nära besläktat med Content marketing. Båda är metoder för att bygga relationer med målgruppen och öka ett varumärkes trovärdighet.
Men det är inte en genväg till framgång! Om det görs fel kan effekten bli den motsatta. Artisten Little Jinder hyllade H&M:s kampanj ena dagen, och totalsågade kampanjen dagen efter med att skriva ”Får dålig smak i munnen av mig själv men det drygar ut kassan”. Om en betald influencer tar för många sponsringar kommer dess trovärdighet att minska, så var uppmärksam på hur många engagemang influencern har. Om du sponsrar en influencer måste det framgå i inlägget, annars bryter du mot marknadsföringslagen.
Vem är en influcencer?
Det är en person med inflytande över andra inom ett visst område. Det typiska är en bloggare som använder sociala medier för sitt inflytande. Det finns även influencers som inte är digitala men har inflytande av andra skäl. Exempel på influcencers är kändisar, auktoriteter inom ett område, personer med stort kontaktnät, experter eller journalister.
Den mest vanliga betalda influencern vänder sig till B2C. För B2B är påverkan mer indirekt och de som verkligen är influencers kan vara svårare att kartlägga.
En influencer har en stor publik, sociala kanaler med många följare. Den engagerar sin publik, och i sin publik. Den är relevant för sitt område.
Hur kommer jag igång?
Det första steget är att definiera din publik, vem du vill nå och vilket resultat du vill ha. Om du har en budget kan du välja betalda influcencers, annars hitta ett samarbete med influencers som ger båda annat värde än rena pengar.
Det andra steget är att hitta rätt influencer och göra en lista på dessa. Du utgår från ditt erbjudande och din målgruppsanalys. Se dig om där du är, i den bransch du befinner dig i. Vilka är det som syns och hörs? Vilka är aktiva i sociala kanaler, i branschtidningar och på konferenser? Glöm inte bort dina kunder och leverantörer! Gör en lista över dessa. Kända influencers känner andra influencers. Fråga dem om tips!
Ju bättre du känner din målgrupp ju enklare blir det att hitta rätt influencer. Om din målgrupp är äldre än 45 år kanske mer traditionella influencers som har ett mer analogt påverkande rätt. För yngre är det däremot de digitala influencers som är rätt.
Det finns verktyg för att söka fram vilka som är populära på nätet. Ett bra men kostsamt verktyg är BuzzSmo, det är gratis för ett par sökningar men sedan kostar det. Twitter har bra sökfunktioner för att sortera ut de som har många följare. Du kan även söka på Facebook och se vilka som har grupper med många följare.
Det finns flera företag som jobbar med Sociala Medier Influencers – United Influencers, Splay och weareCube. De kan hjälpa till med att hitta rätt influencer. Följ influencern under en period för att se vad de skriver och publicerar. Kolla att det är rätt målgrupp och vilka frågor deras publik ställer.
Det tredje steget är att ta kontakt och bearbeta utvalda influencers genom att göra sig känd genom att gilla deras inlägg, kommentera och dela. Bygg ett förtroende hos influencern och ta fram en plan för aktiviteter som gör att ni kan jobba tillsammans.
För att lyckas med Influencer Marketing måste den influencer du samarbetar med ha din publiks förtroende. Om du bara är ute efter stor spridning kanske digital annonsering på Facebook eller Google Adwords är bättre. Framgångsfaktorerna med en influencer är vilket engagemang den kan skapa och hur relevant den är för din målgrupp.
Det kan till och med vara så att rätt influencer är någon lokal person inom ett nischat områden, en Micro influencer, som har en nära relation till en mindre, men rätt, grupp av följare. Dessa har ofta en högre trovärdighet i den lilla gruppen än stora influencers.
I vilket fall som helst är det bästa att träffa influencern IRL, i verkliga livet t.ex. på något event.
Det måste finnas värden för båda parter som inte bara är pengar för ett varaktigt samarbete med en influencer. För en influencer är det viktigt att dess personliga varumärke inte påverkas negativt av partnersamarbetet. Därför är måste du vara solklar med ditt eget budskap, målgrupp i ett samarbete och sättet att kommunicera.
Tänk på att inlägg i sociala medier är kortlivade, och att hamna i någons instagramflöde kanske har en varaktighet på några timmar eller dag. Om däremot någon tar upp dig i en länk eller kommentar i bloggpost på sin hemsida så är varaktigheten en helt annan, och googlerankingen!
Utveckla samarbetet
Ett samarbete med en influencer behöver inte stanna vid att ge spridning och engagemang. Det kan också handla om produktutveckling och gemensamma varumärken. Detta gjorde bloggaren Kenza redan 2008 med Jofama. Bara det faktum att en influencer väljer att samarbeta med dig kan stärka ditt varumärke.
Det kan vara bra för ett varumärke om rätt influencer väljer att samarbeta med ett varumärke under en längre tid. Som företag måste du ha dina grundvärderingar klart för dig, då blir relationen med influencern tydligare.
Vänta dig inga kortsiktiga effekter av att jobba med influencers. Det finns inga genvägar till framgångsrik marknadsföring. Uthållighet och hårt arbete är det enda som gäller. n
Tidigare publicerat i Affärsstaden 3 – 2017
[one_half last=”no”]
Tomas Tränkner
Marknadsansvarig på United Computer Systems (UCS).
Tomas har 25 års erfarenhet av försäljning och marknadsföring inom B2B och brinner för företags konkurrenskraft. Han driver även podcasten Entreprenörsdriv tillsammans med Magnus Johansson.
[/one_half]
[one_half last=”yes”]
[/one_half]