Tänker du att marknadsföring är svårt? Tänk istället att det är lätt som en plätt. Knepet för att lyckas är att utgå från just dig, hålla det enkelt och praktiskt. Här får du min ABC guide till hur du kommer igång, hur jag själv tänker och gör i mitt arbete. Den fungerar på alla verksamheter och oavsett om du har en marknadsföringsbudget eller ej. Det enda som krävs är att du satsar din tid.
A – aktivera dig!
Den första och viktigaste åtgärden är att du aktiverar dig och gör något annorlunda. Alldeles för många går i samma fotspår, och då blir inga nya stigar upptrampade. Bestäm dig för att sitta ner och tänka igenom din produkt, dina kunder, din målsättning och dina resurser. Ta fram papper och penna, eller en laptop. Skriv ner saker på papper eller dator, det spelar ingen roll hur, bara du skriver ner det du tänker. Det blir grunden till marknadsföringsplanen, en plan som gör dig konsekvent och uthållig.
Det viktigaste är att du bestämmer dig för att aktivera dig, att nu skall vi ta tag i vår marknadsföring, och reservera tid för det. Schemalägg 30 minuter per vecka i 15 veckor till att prata om marknadsföringen på företaget. Ja, du läste rätt, 15 veckor! Det är vad som krävs för att komma igång med marknadsföring tror jag.
B – beskriv dig och dina kunder!
Vem är du och vilka är dina tjänster? Ditt erbjudande är inte bara dina produkter och dina tjänster, det är du också. Inkludera dig själv i ditt erbjudande, jag menar ditt sätt att leverera dina tjänster på. Inkludera dig och du blir unik och stå ut i mängden. Tro på att kunderna vill ha ditt samarbete, ärlighet och känna din goda vilja. Sätt ord på det och prata om det. Då blir du okopierbar.
Per Holknekt sade det så bra på en föreläsning i Linköping nyligen: Acceptera det du har, hitta ditt DNA och gör det på ditt vis.
Tänk dig in i din ideala köpare. Vem är det? Var finns den? Sätt ett namn på din ideala köpare, en låtsasfigur, en avatar. Tänk att du är denna person, vad fångar då ditt intresse, vilka känslor och behov reagerar du på?
För att avataren skall bli rätt måste du skaffa dig kunskap om dina potentiella köpare. Träffa dem och prata med dem, lär känna dem helt enkelt. Be om feedback på dina produkter och ditt sätt att sälja dem
Kosta på dig att göra en önskelista på kunder du skulle vilja ha. Både möjliga och omöjliga. Fundera på vad som skulle krävas för att de skall bli dina kunder. Den här listan blir en utmärkt målbild.
C – chansa och våga göra saker
För att lyckas måste du våga chansa på nya sätt att marknadsföra dig på och nya sätt att paketera ditt erbjudande. Inkludera så mycket dig det går i ditt erbjudande. Vad är det värsta som kan hända? Ett misslyckande? Knappast, snarare en värdefull lärdom. Prova att annonsera i sociala medier, prova att gå på den där nätverksträffen du inte tror på och prova att fråga din personal om råd!
Våga avsätta 30 minuter per vecka till marknadsföringsplanen i 15 veckor. Vad har du att förlora? Förändringar misslyckas sällan för att det sker för tidigt. Det är nästan alltid på grund av att det sker för sent.
Vi skulle kunna stanna här för nu har du kommit långt, längre än 90 % av dina konkurrenter skulle jag tro.
Men vill du ta nästa steg så handlar det om att sätta mål och följa upp dem. Målen kan gärna vara både kortsiktiga och långsiktiga. Inget är bättre än när man går i mål med något och den positiva feedback du får från omgivningen. Det skapar drivkraft att ta sig an nästa mål.
Ett mål kan vara att du tar itu med din hemsida. Processen att beskriva sig själv på ett attraktivt sätt för sin målgrupp är en bra övning. En bra hemsida lockar till aktivitet hos besökaren. Tänk på vad du kan erbjuda en besökare på din hemsida för att den skall stanna kvar och komma tillbaka. Gör den levande!
Sätt upp en blogg på hemsidan där du bestämmer dig för vad som skall vara med. Skriv om nya uppdrag, ny personal, nya investeringar eller välgörande ändamål. Knepet är sedan att kontakta alla du skriver om och be dem dela, gilla eller kommentera dina inlägg. På så sätt får du en naturlig (organisk) spridning av din verksamhet.
Vill du ta ett tredje steg så utbilda dig själv, börja följa personer som du ser som förebilder, lär av dem och låna inspiration och idéer som du gör om på ditt vis. Det viktigaste är dock inte exakt vad du gör, utan att du gör nått, aktiveringen. För det ger träning, som ger färdigheter som ger drivkraft, som ger nya kunder.
Lycka till!
Tidigare publicerat i Affärsstaden 4 – 2017
[one_half last=”no”]
Tomas Tränkner
Marknadsansvarig på United Computer Systems (UCS).
Tomas har 25 års erfarenhet av försäljning och marknadsföring inom B2B och brinner för företags konkurrenskraft. Han driver även podcasten Entreprenörsdriv tillsammans med Magnus Johansson.
[/one_half]
[one_half last=”yes”]
[/one_half]