You are currently viewing Marknadsföring är inte längre vad det har varit

Marknadsföring är inte längre vad det har varit

Digitaliseringen gör att det blivit enklare och billigare att marknadsföra sig. Men samtidigt har det aldrig varit svårare att synas och få spridning till en låg kostnad. Vi översköljs av information och därför sållar vi bort allt som inte är relevant. Digitaliseringen gör att konkurrensen i princip är oändlig.

Idag är vi alla vårt egna mediehus i och med internet. I synnerhet den yngre generationen producerar massor med innehåll varje dag. Mottagaren sitter på makten över vad man vill ha, och är du inte tillräckligt relevant så blir du utestängd, bortsorterad helt enkelt. Du måste idag förtjäna rätten att kommunicera.

Men hur skall jag förhålla mig till allt detta? Det enklaste sättet att lyckas i den digitala världen är att ge sig ut i den, ta små steg framåt hela tiden och prova. Prova vad som fungerar med kunder, och vad som fungerar med dig.

Hur ser din hemsida ut egentligen? Vad lämnar du för digitala spår? Har du googlat ditt eget företagsnamn eller nyckelord för din verksamhet? 

Håll koll på dina egna digitala spår, på konkurrenterna och vad som händer inom ditt område. Genom att du finns digitalt närvarande kan du påverka bilden av dig själv, och inte låta någon annan skapa den digitala bilden av dig. 

Entreprenörer har ofta en stark tro på det man vill göra. Men stanna upp ett tag och fundera på vem du vill nå, vem som sätter värde på det du säljer. Det krävs för att nå igenom mediebruset idag. Marknadsföringen har blivit värdeinriktad.

Men ok, har de traditionella analoga marknadsförarna försvunnit helt? Nej, de finns kvar i allra högsta grad. Vi hittar dem i traditionella branscher med traditionella köpare. Ja, det finns faktiskt en massa traditionella köpare, som inte googlar, som inte är mer digitala än nöden kräver.

Mot dessa köpare fungerar traditionell marknadsföring utmärkt, traditionell marknadsföring i betydelsen analog. Det är relationer, rykte och rekommendationer som gäller. Gör ett bra jobb hela tiden, vårda ditt kontaktnät, och du har kunder.

Faktum är att den klassiska printannonsen i papperstidningen fungerar bättre än någonsin. Även om antalet annonser har minskat ger de som är kvar bättre effekt än tidigare (källa RAM 2016).

Det bästa är att prova på och bekanta sig med ”de nya medierna”. Även om Facebook funnits i mer än 12 år, är det nytt för många. Fortfarande använder bara tre av fem svenskar sociala medier dagligen (IIS 2016).

Det finns i grund och botten bara ett sätt att marknadsföra sig till låg kostnad idag – var relevant och uthållig. Relevant blir du om du matar rätt målgrupp med ett innehåll de vill ta till sig. Uthållig är du om du fortsätter att förse rätt målgrupp med relevant innehåll under lång tid. Och då talar vi om minst 6 månader eller kanske år.

Grundaren och vd Jeff Bezos på Amazon, ett av världens mest framgångsrika företag, säger att framgången kommer av att vara helt kundfokuserad, jobba med innovationer och ha tålamod.

Har du inga pengar, men tålamod? Då är content marketing, marknadsföring genom att dela med sig av relevant innehåll, den bästa vägen till försäljningsframgångar, menar den amerikanska entreprenören och författaren Joe Pulizzi.

Han praktiserade denna metod i sitt företag. Genom att dela med sig av relevant kunskap skaffade de sig åhörare och prenumeranter, som alla såg fram emot att få deras information. Efterhand skapade de produkter och tjänster kring deras verksamhet. 

Ett aktuellt lokalt exempel på att först bygga en publik och sedan leverera produkter är Erik Freiholtz ”Temperatur.nu” i Linköping. (källa Corren 27/10 2016).

Men fungerar det att ge bort kunskap gratis? Ja, men det krävs mod och tålamod säger Thomas Barregren på marknadskommunikationsbyrån KNTNT. Resultatet blir kunder som kommer till dig och du blir en attraktivare arbetsgivare. Risken är dessutom att företaget kan växa fort, menar Thomas. Det svåra är inte att analysera, komma på idéer, tänka ut strategier och prata om det. Det svåra är att göra det, med uthållighet och relevans.

Se modern marknadsföring som en stol med tre ben: Ena benet är det digitala online, det andra benet är det tryckta analoga och det tredje benet är nätverkande och personliga möten. Alla behövs för att stolen inte skall välta.

Men helt oberoende av digital eller analog så gäller det att jobba kundnära, och nära sin egen verksamhet. Ta vara på kollegornas erfarenhet och omvandla det till intressant innehåll. Var kundens bäste vän, de kommer att berätta för dig vad de vill köpa av dig. Marknadsföring som utgår från sin målgrupp och är relevant är tidlös.

Till sist, glöm aldrig bort att ett bra utfört jobb alltid är den bästa marknadsföringen.

Tack för att du läste ända hit. Jag brinner för marknadsföring och företags konkurrenskraft. I kommande nummer kommer jag skriva mer om modern marknadsföring.  

Tidigare publicerat i Affärsstaden 10 – 2016

[one_half last=”no”]

Tomas Tränkner
Marknadsansvarig på United Computer Systems (UCS).

Tomas har 25 års erfarenhet av försäljning och marknadsföring inom B2B och brinner för företags konkurrenskraft. Han driver även pod­casten Entreprenörsdriv tillsammans med Magnus Johansson.

[/one_half]
[one_half last=”yes”]

[/one_half]

Tillbaka till krönikor