You are currently viewing E-postmarknadsföring är oslagbart – om du gör det rätt

E-postmarknadsföring är oslagbart – om du gör det rätt

1971 skickades det första mailet och sedan dess har det bara ökat i popularitet. I USA ökade antalet skickade e-postbrev med 28 % 2016 och antalet epostkonton ökade med 4 %. 95 % av alla personer över 12 år har ett epostkonto.

Att kommunicera med dina kunder och prospects med e-post är en viktig marknadsföringsaktivitet. Du kanske skickar offerter, konfirmerar en order eller ett möte per e-post. Denna transaktions e-post är en viktig del i e-postmarknadsföringen.

Med e-post når du direkt fram till mottagaren. I genomsnitt är leveransgraden cirka 80 % för massutskick, betydlig bättre än t.ex. Facebook som bara når 2-5 % av följarna. Men för att lyckas med din e-postmarknadsföring måste du ha en strategi och kunskap, annars blir det spam och dålig marknadsföring.

Då blir dina e-postutskick spam

  • Mottagaren har inte bett om att få ditt nyhetsbrev
  • Du skickar bara nyhetsbrev när du har något att sälja
  • Det är svårt att avregistrera sig från nyhetsbrevet
  • Din mottagarlista är gammal och inaktuell
  • Du skickar nyhetsbrev till någon som köpt av dig utan att fråga
  • Du samlar in visitkort från en mässa eller konferens som adderar dem till din
    sändlista utan att fråga dem
  • Du köper e-postlistor och lägger till dem till din sändlista. Fall inte för frestelsen att köpa e-postlistor. Gör jobbet att samla in och få mottagare som verkligen vill ha dina mail.
  • E-postläsarens spamfilter har klassat ditt utskick som spam och lägger det i skräpkorgen.

Spamfilter kan vara svåra att ta sig förbi. De flesta e-postprogram har inbyggda spamfilter som granskar all inkommande e-post och ger dem spampoäng. Det kan göra att även bra och seriös e-post kan klassas som spam. Några tips är att inte använda för mycket bilder och för lite text, eller för mycket versaler, utropstecken och länkar. Om du är riktigt spammig under en längre tid kan e-postprogrammet svartlista dig. Då hamnar det direkt i skräppostmappen.

Gå igenom din mottagarlista efter varje utskick och rensa de som inte öppnat dina utskick på t.ex. fem gånger. Det kan skada ditt varumärke om du hela tiden skickar mail till mottagare som inte är intresserade och uppfattar dina utskick som spam. Skall du addera personer till din lista, se till att använda ”dubbel opt in”, en dubbel bekräftelse på att de vill ha dina utskick. Det är en funktionalitet som finns i de flesta nyhetsbrevstjänster.

Tänk ut vad dina mottagare vill läsa. Du byter ditt innehåll mot mottagarens tid och då måste ditt innehåll vara relevant och intressant. Rätt innehåll till rätt mottagare är nyckeln till framgångsrik epostmarknadsföring.

Bygg din lista med mottagare

  • Först på listan är dina kunder, fråga dem om de vill ha ditt nyhetsbrev.
  • Gör det möjligt att registrera sig för ditt nyhetsbrev på din hemsida. Du kan till och med ha en drop down funktion som efter en stund frågar besökaren om den vill ha ditt nyhetsbrev. En del kan tycka att det är lite väl påstridigt. Men alla undersökningar visar att det fungerar.
  • Lägg in en knapp i din egen e-post du skickar där man kan anmäla sig till ditt nyhetsbrev.
  • Samla in alla kontakter du får på säljmöten eller nätverksträffar och fråga dem om de vill ha ditt nyhetsbrev.
  • När kunderna köper något av dig, fråga om de vill ha ditt nyhetsbrev.
  • Satsa på någon form av digital annonsering på Facebook eller Google.

Hur ofta skall jag skicka nyhetsbrev?
Du kan skicka hur ofta du vill, bara du har något att säja. Jag gillar att bestämma en frekvens på förhand, till exempel en gång i kvartalet eller en gång i månaden. Tro inte att du hinner med att skicka för ofta, då kommer det sluta med att nyhetsbrevet inte kommer ut.

Framgångsrikt innehåll är det som intresserar mottagaren. Skriv om sånt som hjälper mottagaren, som är intressant och nyttigt. Om du bara har säljbudskap kommer mottagarna att avregistrera sig. Ta inte med för mycket information i varje utskick. Då är det bättre att dela upp det på flera utskick.

Fördelen med att skicka nyhetsbrev är dels att du gör dig påmind hos dina mottagare vid varje utskick, och dels att du får information om vad mottagarna är intresserade av, vad de klickar på och läser. Du får information om vad som fungerar och vad som inte fungerar. Du kan segmentera dina mottagare efter vad de är intresserade av.

Är öppningsgraden högre än 20 % är det bra. Är det fler än 3 % som klickar på länkar (CTR=click through rate) i e-posten är det bra, då ligger det över genomsnittet. För transaktions e-post till mottagare som du har en relation till är öppningsgraden mycket högre.

Sälj inte innehållet i ämnesraden. Beskriv istället vad som finns i mailet. En tråkig ämnesrad är bättre än en pitchig/säljande.

Kolla att e-posten är mobilanpassad eftersom många läser sin e-post i mobilen. Det skall se bra ut i mobiltelefonen!

Använd en nyhetsbrevstjänst för dina utskick. Det finns massor av alternativ. Två av de mest kända i Sverige är Mailchimp och Apsis. Själv använder jag Mailchimp som är gratis för upp till 2000 mottagare.

Att jobba med e-postmarknadsföring är att bygga relationer, och varaktiga värdefulla relationer tar tid att bygga både digitalt och i verkliga livet. Det är ingen skillnad. Med tålamod och respekt för dina mottagare kommer e-postmarknadsföringen bli din mest lönsamma investering.

Tidigare publicerat i Affärsstaden 5 – 2017

[one_half last=”no”]

Tomas Tränkner
Marknadsansvarig på United Computer Systems (UCS).

Tomas har 25 års erfarenhet av försäljning och marknadsföring inom B2B och brinner för företags konkurrenskraft. Han driver även pod­casten Entreprenörsdriv tillsammans med Magnus Johansson.

[/one_half]
[one_half last=”yes”]

[/one_half]

Tillbaka till krönikor