Digital annonsering – så blir du lurad

Marknaden för digital annonsering är enorm, den omsatte ca 311 miljarder dollar under 2018. Dessutom ökar den med 15 % varje år. Det är givetvis många som vill ta del av annonsmarknaden och vissa drar sig inte för att använda tvivelaktiga metoder för att komma åt din marknadsbudget.

Ställ dig själv ett antal enkla frågor
Med en enkel checklista kan du få ut mycket mer av din marknadsföring. Ställ dig själv dessa sex frågor.

  • Vad gav online-annonserna för konkreta resultat förra året?
  • Vad kostar det totalt att skaffa en ny kund?
  • Kommer annonstrafiken från en relevant målgrupp?
  • Är annonstrafiken till hemsidan inte robot-klick?
  • Finns det en plan för nästa steg, för de som visat intresse för en annons?
  • Efter ett klick på någon av annonserna, kommer man till en sida som på ett tydligt sätt uppmanar en kund att ta ”nästa steg”?

Alla vill ju ha många klick, många visningar och stor spridning på sina annonser och inlägg. Men faktum är att det kan vara robotar som klickar. Det finns många hemsidor där man kan beställa klick. Exempelvis erbjuder Ultimate Webtraffic 10 000 unika klick för 59 dollar.
Anledningarna till varför någon skulle vilja köpa robot-klick till att klicka på dina annonser är många och ofta invecklade att förklara. Det är fler än en aktör i kedjan som tjänar på att din budget klickas iväg. Men det är tyvärr en realitet och det är inte något som gynnar ditt företag. Så se till att ta hjälp av någon som vet exakt hur det fungerar, som kan analysera dina kampanjer.

Så slösas din budget bort
Utan en strategi för vad som skall hända efter att någon har klickat på en annons, kommer din annonsbudget till stora delar att vara bortkastad. Du måste ställa dig frågan vad som triggar dina potentiella kunder till nästa steg i köpresan. Vad ska hända efter att de klickat på en annons eller läst ett blogginlägg.
Det är exakt samma strategi som alla säljcoacher lär ut, ha alltid ett nästa steg, behåll kommandot över säljprocessen. Faktum är att vi borde se all vår marknadsföring som en del i säljprocessen, då skulle vi automatiskt tänka på att mäta konverteringsgraden och nästa steg i köpresan.

Bombmatteannonsering
Begreppet ”Bombmatteannonsering” (myntat av Adrian Rosca) är ett vanligt sätt att få många klick genom att skapa kampanjer som med dålig urskiljning visar dina annonser för fel målgrupper.

Med en stor budget tapetseras budskapet på allt och alla. Det leder till rapporter med uppåtgående värden på antal visningar och gillare, men problemet är att det ofta är helt irrelevanta klick från målgrupper som inte alls är konverteringsbara för köp. Du som annonsköpare måste kräva av din byrå (och dig själv) data för den riktiga konverteringen. Hur många av klicken gav en reell effekt, det vill säga leads eller köp?
Det är fel tankesätt att se det som att alla potentiellt sett kan vara dina kunder, eller att det finns ett varumärkesvärde i att väldigt många ser din annons. Att bomba alla är SPAM och inget annat.

Programmatic advertising
Så kallad ”programmatisk annonsering”, utlovar ett sätt att nå kunderna snabbare och smartare på ett automatiserat sätt. Problemet är det i praktiken oftast har visat sig vara en besvikelse. Algoritmer kan inte rimligen förstå faktorerna bakom att dina kunder köper just av dig. Du som annonsköpare riskerar att drabbas av välpaketerat säljsnack och osäkra annonsmiljöer. Dina annonser kan i stor utsträckning visas i ett helt annat sammanhang än som var tänkt.

Tänk realistisk
Vi som jobbar med marknadsföring förblindas allt för ofta av stor räckvidd, men det vi nästan medvetet glömmer bort är frågan: -Vad gav det för värde, fick vi några nya kunder?
Marknadsförare skulle må bra av att titta mer på hur säljare jobbar och mäter. De har i alla tider varit fixerade vid konverteringsgrad och avslut. Varför gäller inte samma sak inom marknadsföring?
Den fråga som alla borde ställa sig är: -Hur mycket är det värt att få en ny kund? Det kallas även CAC (the customer aqusition cost). Svaret bestämmer din annonsbudget, marknadsföringsbudget och även säljkostnaderna. Ägarna, styrelsen och ledningen vill se resultat av genomförda marknadsföringsinsatserna. Var krass mot dig själv och bli inte lurad av fina data som i praktiken inte är värt något. Kan inte din byrå ge dig bra svar på vad trafiken egentligen består av? Byt byrå!

Vill du veta mer om hur man undviker dålig digital annonsering och hur klick kan förvandlas till verkliga kunder?
Då skall du besöka www.digitalmarknadsplan.se.

Tack till Adrian Rosca som är medförfattare till denna artikel.

 

Tidigare publicerat i Affärsstaden 02 – 2019

[one_half last=”no”]

OM SKRIBENTEN

Tomas Tränkner

Marknadsföringsexpert på Slipsten Marknadsutveckling AB

Tomas Tränkner hjälper företag med digital marknadsföring. Han är medgrundare till företaget Slipsten Marknadsutveckling AB. Tomas har 25 års erfarenhet inom försäljning och marknadsföring och en flitig podcastare. Lyssna gärna på podden Entreprenörsdriv.

www.entreprenorsdriv.se

[/one_half]
[one_half last=”yes”]

[/one_half]

Tillbaka till krönikor