Checklista för en framgångsrik hemsida

Vad krävs då för att hemsidan skall bli framgångsrik? Här kommer en checklista och hur du kan fixa det:

  • Finns det engagerande innehåll?
  • Är budskapet på hemsidan tydligt?
  • Finns det någon call-to-action och lead magnet?
  • Är det lätt att hitta det man letar efter på hemsidan?
  • Är hemsidan sökmotoroptimerad?
  • Är det lätt att läsa text och siffror?
  • Finns det tydlig kontaktinformation?
  • Finns det smarta 404 sidor (page not found)?
  • Är säkerheten mot intrång hög?
  • Är laddtiderna korta?

Om du svarar ja på alla dessa frågor – tio poäng, grattis! Fortsätt med det du gör, det kommer att betala sig. Och ni andra, sätt upp en plan för att jobba med dessa tio punkter. Gör gärna ett gratis online-test på din hemsida med t.ex https://website.grader.com . Där får du veta prestanda, mobilanpassning, sökmotoroptimering och säkerhet.

Så blir innehållet engagerande
Ta reda på vad din målgrupp är intresserade av, eller bör veta som har med dina tjänster att göra. Svara på deras vanligaste frågor. Sätt upp en blogg och berätta om tips och tricks som underlättar för dina kunder.

Så blir budskapet på hemsidan tydligt
Granska din hemsida med kritiska ögon. Det skall vara solklart vad du levererar och det värde dina tjänster eller produkter skapar. Beskriv inte allt du kan utan fokusera på det mest väsentliga. Förenkla och förenkla igen. Är det lätt att förstå är det lätt att köpa.
Så fixar du call-to-action och lead magnet
Ge besökarna något de vill ha, mot att de ger ifrån sig t.ex. sin epost-adress. Det kan vara en guide, en artikel, en inbjudan till ett seminarium eller ett nyhetsbrev. I princip bör alla dina undersidor innehålla en call-to-action med en lead magnet. Kan du dessutom koppla ihop det med en marketing automation kommer du få fler leads.

Så blir det lätt att hitta det man letar efter på hemsidan
Kontrollera att alla flikar har tydliga namn och att budskapen på sidorna är enkla och tydliga. Skriv utförligt om dig själv på sidan ”Om oss”. Kunderna vill veta vem de köper av och det vinner du på.

Så sökmotoroptimerar du hemsidan
Skapa relevant och unikt innehåll. Använd rubriker och nyckelord. Länka gärna till externa sidor. Använd bilder med optimerad storlek och med metabeskrivning. Var uthållig och konsekvent med din blogg – då kommer Google att ranka upp din sida.

Så blir text och siffror lätta att läsa
Använd ett typsnitt som du kan identifiera dig med och som är lätt att läsa. Det finns en ocean av typsnitt att välja på. Själv tog jag hjälp av en byrå som tog fram ”mitt” typsnitt på hemsidan. Tänk på att det som fungerar i print kanske inte passar på hemsidan.

Så blir kontaktinformationen tydlig
Så grundläggande men så ofta det förbises – enkel och tydlig kontaktinformation. Kontrollera att telefonnummer, epost-adress och besöksadress finns lätt tillgängligt, helst på alla dina undersidor. Det skall vara lätt att kontakta dig – det ger mer affärer.

Så gör du 404 sidor (page not found) smarta
Om besökaren klickar på en länk som inte finns kan felmeddelande 404 dyka upp. Det vill du inte. Ha istället ett budskap av typen ”Oj då, sidan du sökte finns visst inte. Klicka här för att komma tillbaka”. Då kommer du behålla fler besökare kvar på din hemsida.

Så blir säkerheten mot intrång hög
Du vill inte att din hemsida skall bli kapad. Kolla med ditt webbhotell vilket skydd som finns. Gör backuper och använd svåra lösenord.

Så blir laddtiderna korta
En snabb hemsida ger fler kunder. Optimera storleken på dina bilder och välj ett bra webbhotell. Sen finns det en rad andra saker du kan göra som att ta bort onödiga tillägg och skript.

Gör du detta kommer din hemsida bli din bästa säljare och varumärkesbyggare. Det viktigaste är att du börjar se din hemsida som ett levande dokument, som ständigt behöver uppmärksamhet. Om du inte gör något annat, skapa en blogg. Du kommer inte att ångra dig.

 

Tidigare publicerat i Affärsstaden 06 – 2019

[one_half last=”no”]

Tomas Tränkner

Tomas har 30 års erfarenhet av marknadsföring, både digitalt och genom en bakgrund som marknadschef. Han driver idag företaget Slipsten Marknadsutveckling och är en flitigt anlitad poddproducent, föreläsare och digital strateg.

[/one_half]
[one_half last=”yes”]

[/one_half]

Tillbaka till krönikor